Amerikai hajtóművel repülhet az indiai Tejas
Szöveg: JETfly | 2010. október 5. 13:20Ismét a hírek középpontjába került India saját fejlesztésű Tejas könnyű harci gépe (LCA – Light Combat Aircraft) hiszen győztest hirdettek a repülőgéphez kapcsolódó hajtómű tenderen. A döntést már az elmúlt héten meghozták Indiában, azonban a hír csak 2010. október 1-jén került nyilvánosságra.
Ennek értelmében a közel 800 millió dolláros tenderen az amerikai General Electric győzedelmeskedett az európai Eurojettel szemben.
Az amerikai GE F-414-es hajtóműve, valamint a Eurojet EJ-200-asa is eleget tett a tender technikai követelményeinek, azonban a General Electric ajánlata anyagilag jóval kedvezőbbnek bizonyult. Nem volt ez mindig így, hiszen a General Electric elsőként egy 822 millió dolláros ajánlattal állt elő – szemben a Eurojet 666 milliósával – ugyanakkor két héttel ezt követően az amerikaiak kidolgoztak egy olcsóbb lehetőséget, ami már jóval kecsegtetőbbnek bizonyult az indiaiak számára.
A GE hajtóművének kiválasztása kétségkívül hatással lehet a jelenleg is zajló MMRCA tenderre,
melynek értelmében India 126 darab közepes, többfeladatú harci gépet vásárol. A hajtómű tender végeredménye a versenyben várhatóan újabb lökést ad a GE hajtóműveivel repülő amerikai F/A-18-asnak, valamint a svéd Gripen NG-nek, egyúttal ronthatja az esélyét az Eurojet erőforrásával szerelt Eurofighter Typhonnak.
Az indiai védelmi minisztérium bejelentése szerint a hajtóművek gyártásával kapcsolatban 2011 közepéig folytatódhatnak a tárgyalások, ezt követően a GE-nek 121 napja (ami két hónappal hosszabbítható) lesz, hogy megszerezze az engedélyt az amerikai kormánytól a hajtóművek Indiában történő gyártására.
A vereség ellenére a Eurojet továbbra is optimista a tenderrel kapcsolatban: a cég egyik illetékese szerint van okuk az optimizmusra, hiszen, ha a General Electric nem tudja biztosítani a technológiai transzfer lehetőségét, akkor a jelenlegi
végeredmény pozitívan módosulhat a Eurojet számára.
A végső győztes 99 darab (opcióként pedig további 49) hajtóművet biztosít majd a Tejas Mk II-es változata számára, melyből 8 darabot közvetlenül a gyártótól vehetnek át, míg a fennmaradó 91-et Indiában gyártanák le. A hajtómű tender meghirdetésére azért volt szükség, mivel a Tejashoz szánt szintén haza fejlesztésű Kaveri erőforrás közel két évtizedes fejlesztés után sem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Az indiai légierő ezidáig 20 darabot rendelt a Tejasból, melyet várhatóan 2012-ben állíthatnak hadrendbe.