Az első bevetés
Szöveg: Szûcs László<br /> Fotó: Szilágyi Zsolt õrnagy | 2007. november 5. 17:22Túl van az első éles bevetésen az MH 1. Honvéd Tűzszerész- és Hadihajós Zászlóalj állományába tartozó BAJA járőrhajó. A tavasszal hadrendbe állított aknásznaszádon szolgáló négy katonának – Szabó Zoltán törzsőrmester, hajóparancsnok vezetésével – október nyolcadikán kellett kihajóznia az újpesti hadikikötőből az Északi összekötő vasúti hídhoz. A Duna kotrását végző egyik hajó ugyanis munka közben robbanóanyagokat és tölteteket talált.
elmondta: a bejelentést követően egy tűzszerészjárőrrel a fedélzetén
indult a helyszínre a járőrhajó. A járőr parancsnoka, Zsolnai Gábor
főhadnagy megállapította, hogy a kotrógép által kiemelt fémhordóban
nyolcvan kilogramm fekete lőpor található. Emellett öt, szabványos, 3
kilogrammos második világháborús német robbantószelencét is a felszínre
hoztak. A veszélyes anyagokat a tűzszerészek a járőrhajóval a
hadikikötőbe szállították, onnan pedig közúton vitték tovább
Erdőkertesre, a megsemmisítés helyére.
Szilágyi őrnagy szerint a BAJA sikerrel esett át a
tűzkeresztségen. Bebizonyosodott, hogy a hadihajó személyzete jól
kiképzett, s tökéletesen együtt tud működni a tűzszerészekkel.
Kevésen múlott, hogy másnap délelőtt ismét bevetésre induljon
a járőrhajó. Ugyancsak az Északi összekötő vasúti híd közeléből
fordított ki egy 500 kilogrammos légibombát a folyó kotrását végző
munkagép. Mivel azonban az aknásznaszádra szerelt csörlő maximális
teherbírása negyed mázsa, a bomba kiemeléséhez az AM–31-es jelű,
DUNAÚJVÁROS aknamentesítő hajót kellett segítségül hívni. A helyszínre
érkező tűzszerészek megállapították, hogy az amerikai gyártmányú,
GP–1000Lb típusú bomba nem tartalmaz gyújtószerkezetet, így könnyen
kiemelhették. Mindezek ellenére, a biztonság érdekében, a vasúti és a
hajóforgalmat leállították, és mindkét rakpart egy-egy szakaszát is
lezárták a munkálatok ideje alatt – tudtuk meg Nemes Krisztián
századostól, a tűzszerészek járőrparancsnokától.
A bombát a tűzszerészek az AM–31-es hajóval szállították a
hadikikötőbe, ám a beérkezés után szinte azonnal fordulhattak vissza,
ugyanis a kotrógép egy másik szerkezetet is a felszínre hozott.
Szerencsére ez az amerikai légibomba sem tartalmazott
gyújtószerkezetet, ám az estébe nyúló munka miatt jelentős fennakadások
voltak a vasúti és a vízi közlekedésben.