Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Az orosz légi irányítók félretájékoztatták a pilótákat

Szöveg: honvedelem.hu / MTI |  2011. január 19. 11:49

Az orosz légi irányítók tévesen tájékoztatták a Lech Kaczynski néhai lengyel elnököt és kíséretét szállító kormánygép pilótáit, amikor röviddel a leszállás előtt azt mondták nekik, hogy a gép a helyes pozícióban van, miközben az nem a kellő magasságban repült, és el is tért a kijelölt útvonaltól – közölte kedden Varsóban a tavaly április 10-én bekövetkezett szmolenszki légikatasztrófa körülményeit vizsgáló lengyel bizottság.

Jerzy Miller belügyminiszter, a bizottság elnöke és a testület tagjai videoszimulációval összekötött sajtóértekezleten ismertették a lengyel fél kiegészítő megjegyzéseit az orosz fél által múlt szerdán nyilvánosságra hozott vizsgálati jelentéshez, amely a felelősséget kizárólag a lengyel félre hárította. Egyúttal az orosz irányítótoronyban zajló beszélgetések egyes részleteit is nyilvánosságra hozták.

Az orosz légiirányítók a lengyelek szerint sok hibát követtek el. Túl későn adtak utasítást a gép felemelésére, amikor az a lengyel szakértők információi szerint már 70 méterrel a helyes magasság alatt volt, ráadásul 80 méterre el is tért a leszállópálya tengelyétől. A lengyel vizsgálóbizottság szerint a gép felemelésére vonatkozó utasítást a ténylegesnél 11 másodperccel korábban kellett volna az orosz légiirányítóknak kiadniuk.

Kétségei vannak a lengyel bizottságnak afelől is, hogy helyesen tájékoztatták-e a légiirányítók a pilótákat a katasztrofális időjárási viszonyokról. A lengyel személyzet az irányítótoronytól azt az információt kapta, hogy a látótávolság 800 méter, miközben a lengyel bizottság szerint az valójában csak 200-300 méter volt.

Miroslaw Grochowski ezredes, a bizottság tagja az irányítótoronyban zajló beszélgetésekről készült felvételekre hivatkozva azt mondta, hogy az orosz légiirányítók a fizikai terhelhetőség határán álltak, és ezért „nem nyújtottak kielégítő támogatást" a lengyel pilótáknak a leszálláshoz. A lengyel szakértő elsősorban azért marasztalta el az orosz földi személyzetet, mert az semmilyen felelősséget sem akart magára vállalni a leszállásért.

A lengyelek szerint a Szevernij katonai repülőtér emellett rosszul volt felszerelve, és azt szeretnék, ha ezt a körülményt az oroszok is elismernék.

A varsói sajtóértekezleten elhangzottakra reagálva egy, a vizsgálathoz közel álló orosz forrás kedden Moszkvában kijelentette, hogy az irányítótoronyban lezajlott beszélgetésekből kiragadott részletekkel nem lehet rekonstruálni az eseményeket, ezek az összefüggésekből kiragadott egyes mondatok „kiforgatják a történések lényegét".

Alekszej Morozov, az orosz fél vizsgálati jelentését nyilvánosságra hozó Államközi Repülésügyi Bizottság (MAK) műszaki részlegének vezetője a varsói sajtóértekezletet követően Moszkvában bejelentette, hogy „a világközvélemény objektív tájékoztatása céljából" a bizottság úgy döntött, hogy teljes terjedelmében nyilvánosságra hozza az irányítótornyon belül lezajlott, illetve az onnan külső partnerekkel folytatott beszélgetések hangfelvételeinek jegyzőkönyveit. Ezeket Moszkva nem adta át Varsónak, amely nem tudni honnan szerezte meg a beszélgetéseket.

A MAK jelentése szerint nem műszaki okok vezettek a lengyel kormánygép szerencsétlenségéhez: a különgép katasztrófáját elsősorban a lengyel személyzet tagjai idézték elő, akik lélektani nyomás alatt, a kedvezőtlen időjárás ellenére a leszállás mellett döntöttek.

A katasztrófában a lengyel kormánygép valamennyi utasa életét vesztette, Lech Kaczynski elnök és felesége mellett további 94 ember, zömmel magas rangú és neves lengyel személyiségek. A lengyel küldöttség a Szmolenszk közelében fekvő katyni emlékhelyre tartott, hogy megemlékezzen a második világháború elején Sztálin utasítására lemészárolt több mint 20 ezer lengyel hadifogoly és civil halálának 70. évfordulójáról.