Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Bochkor Gábor meghódította az eget

Szöveg: Szűcs László |  2008. július 30. 15:43

Szerdán, Szolnokon, az MH 86. Szolnok Helikopterbázison folytatódott Bochkor Gábor „vadászpilóta kiképzése”. A népszerű rádiós műsorvezető ezúttal a Jak–52-es kiképző repülőgéppel ismerkedett, sőt, oktatópilótájával, Pető István dandártábornokkal együtt valamivel több mint egy órát a levegőben is eltöltött. A felkészítést természetesen a honvedelem.hu is végig kísérte.

Régi ismerőse, Pető István dandártábornok, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis parancsnoka fogadta Szolnokon szerda reggel Bochkor Gábort. A Sláger Rádió népszerű reggeli műsorának vezetője ugyanis pilóta „kiképzésének" második fázisát a Tisza-parti helyőrség repülőterén kapta meg.

1595878818
E kiképzés során Bocsi azokkal az elemekkel ismerkedik meg, amelyekkel az NFTC-programra jelentkezett pilóta-jelöltek találkozhatnak felkészítésük magyarországi szakaszain. A vadászpilóta „szakma" iránt érdeklődők így személyén keresztül ismerhetik meg a képzés szakaszait.

Természetesen az sem volt véletlen, hogy a műsorvezetőt Pető István, vagy ahogy a repülős társadalom ismeri, Pinyó várta Szolnokon. A dandártábornok ugyanis a Jak–52-es oktatópilóta, több száz órát repült már ezzel a géptípussal. Így szinte természetes volt, hogy ő röpíti a magasba Bochkor Gábort.

Miután érkezését követően a műsorvezető megkapta a repüléshez szükséges fejhallgatót és térképeket, a helikopterbázis Jak–52-es kiképzőrepülő századának megbízott parancsnoka, Somogyi Zoltán őrnagy a gép alapadataival ismertette meg az ekkor már zöld színű hajózó egyenruhába öltözött Gábort. Somogyi őrnagy elmondta: a kétszemélyes, légcsavaros kiképző-repülőgép rendeltetése a kezdő repülőgép-vezetők gyakorlati kiképzése és későbbi gyakoroltatása. A gép nagy teljesítményű, és jó vezérelhető, emiatt a pilóták nagyon szeretik – tette hozzá a századparancsnok.

Bocsi ezt követően egy számítógépes prezentáció segítségével a Jak–52-es repülőgép kabinjában található műszerek, karok, nyomógombok rendeltetését tanulmányozta, majd Lázár Tibor főhadnagy, a helikopterbázis ejtőernyős kiképző tisztje a gépen rendszeresített mentőernyővel és annak használatával ismertette meg a Bumeráng műsorvezetőjét.

– Ha úgy alakul, hogy használnod kell az ejtőernyőt, akkor a gépparancsnok utasítására ugorj, lehetőleg úgy, hogy elkerüld a légcsavart. Aztán az ugrás után nézz fel, és egy sárga-fehér színű, kupola alakú ernyőt kell a fejed fölött látnod. Ezt követően már csak arra kell figyelned, hogy páros lábbal érjél földet – magyarázta a főhadnagy, majd Bocsi kicsit megszeppent tekintetét látva azonnal hozzátette: természetesen ilyen szituáció nem fordulhat elő.

1595878818

A rádiós repülés előtti felkészítése a repülőtér irányítótornyában folytatódott. Itt először a meteorológiai előrejelzést, majd a légiirányítás alapvető információit hallgatta meg a repülésre készülő Pinyó-Bocsi duó. A pároshoz ekkor csatlakozott Lamos Imre dandártábornok, a szolnoki helikopterbázis parancsnoka is, aki segített „dekódolni" a meteorológusok szakzsargonban előadott jelentését.

Ekkor már egy felszállásra felkészített Jak-52-es repülőgép várta a kiképzőrepülő század – vagy ahogy az itt szolgáló katonák magukat hívják, a Tigriskölykök – épülete előtt Pető Istvánt és Bochkor Gábort. A gépátvételt megelőzően Pető dandártábornok a honvedelem.hu érdeklődésére elmondta: évek óta ismeri Gábort, akivel már több alkalommal volt lehetősége együtt repülni. A több mint 2500 órát repült magyar vadászpilóta egyébként gyakran, havi két-három alkalommal repül a Jak–52-es géppel. Hiszen oktatóként ő is szokott vizsgáztatni, amikor az NFTC-képzésben részt vevő pilóta jelöltek befejezik e típuson a kiképzésüket.

Miután a 06-os oldalszámú kiképző-repülőgép mellett serénykedő földi kiszolgáló személyzet tagjai a szabályzatokban leírtaknak megfelelően átadták a gépet Pető tábornoknak, a rádiós műsorvezetőt a hátsó pilótafülkébe szíjazták. Azaz kezdetét vette a nap csúcspontja, a repülés.

1595878818

– Torony, itt a Titán–300-as! Kérek indítást! – mondta a mikrofonba Pető István, majd az engedélyt megkapva a repülőgép néhány perc múlva elemelkedett a szolnoki kifutópálya betoncsíkjáról. Az egy órás repülésen a Szolnok-Besenyszög-Markaz-Mezőkövesd-Jászapáti-Besenyszög-Szolnok útvonalat járták be, majd Pető tábornok néhány „egyszerű" műrepülő-figurát is bemutatott a rádiósnak. Bocsi természetesen nem ijedt meg a „kihívástól", hiszen több alkalommal is volt már lehetősége világbajnok műrepülő-pilótákkal, például Veres Zoltánnal és Besenyei Péterrel is együtt repülnie.

– Nagyon jó repülés volt! Szuper ez a gép, de azért nem cserélném le a Bulldogot ilyenre – lelkendezett a leszállás után Bocsi, aki szerint rendkívül gyorsan eltelt a levegőben töltött hetven perc, és szívesen maradt volna még tovább is. Például még néhány műrepülő-figurára…

– Az útvonalrepülés után egy bukfencet és egy orsót is bemutatott nekem a tábornok úr, és már sajnos le is kellett

1595878818
szállnunk – mondta a műsorvezető, akinek repülését egy oklevéllel ismerte el az egész napos szolnoki programot szervező MH Repülőfelkészítési Osztály (RFO).

Ezen okirat szerint „Bochkor Gábor eredményesen végrehajtotta a Jak-52-es típusú kiképző repülőgépre történő elméleti felkészítést, illetve gyakorlati repülést" – olvasta fel a dokumentumot a sajtó kérésére Bali Tamás őrnagy, az RFO kiképzési főtisztje.

– Ha Gábor 25-26 éves lenne, biztos vagyok benne, hogy sikeresen el tudná végezni a pilótaképző tréninget – mondta az egész napos program végén Pető István dandártábornok, aki a jövő héten hétfőn ismét találkozik a műsorvezetővel.

Bocsi kiképzése ugyanis ekkor Kecskeméten folytatódik, ahol az L–39-es vadászrepülőgép vezetéséhez szükséges elméleti tudnivalókat ismertetik meg vele, hiszen az augusztus 15-ig tartó képzés végére képesnek kell lennie arra, hogy egyedül vezessen egy Albatrosz vadászgépet.

További képek:

1595878818
1595878819
1595878819
1595878819
1595878819
1595878819
1595878820
1595878820

Fotó: Rácz Tünde