Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Búcsúrepülés Luftwaffe pilótákkal Kecskeméten

Szöveg: Dr. Toperczer István - JETfly Online |  2008. április 2. 9:47

Kevesen tudják, hogy négy évig (2004-2008) a Luftwaffe pilótája, Ronald Triegel alezredes, tanácsadóként dolgozott a kecskeméti repülőbázison. Ron, ahogy a kecskeméti pilóták hívták, 2008. március 19-én utolsó felszállásával elbúcsúzott kollégáitól, a magyarországi katonai repülőterektől, irányítópontoktól és Magyarországtól.

Albatrosz hátsó ülésében Jürgen Erbeck, a német katonai attasé ült, aki maga is pilóta volt, Phantom és Tornado gépeken repült szolgálati ideje alatt. Külön érdekesség, hogy az L-39 Albatrosz egykoron az NDK Néphadseregében szolgált és onnan került hazánkba, illetve Ron 1982-ben a kelet-német légierő ezen gépein kezdte el hajózó pályafutását.

A főiskolai évek után 1986-ban került a Preschen-i JG3-as alakulathoz. Az egységnél 1988-tól állították csapatszolgálatba a MiG-29-es típust és Ron elkezdte gyűjteni rajta repült óráit, és meg sem állt az 1400 óráig. A történelem beleszólt az életébe, mert a német újraegyesítés után átkerült mint egykori „keleti" pilóta az újjászerveződött Luftwafféba. Az új Luftwaffe összesen három volt MiG-29-es pilótát vett át az NDK hadseregéből és ezek egyike volt Ron.

Laage-ba, a JG73-as alakulat MiG-29-es századához került és 2004-ig ott tanulta, gyakorolta immár a NATO harceljárásokat. A MiG-század a készültségi feladatok mellett az „Agresszor" szerepet vállalta magára a NATO gyakorlatokon. Az alakulathoz Eurofighterek érkeztek és ezzel párhuzamosan a MiG-29-esek háttérbe szorultak, majd kivonták őket a rendszerből. Ezzel nem fejezték be pályafutásukat, mert az elhíresült „Egy Eurós" árért leltek gazdára a lengyel légierőnél, amely napjainkban Litvániában készültségi feladatokat lát el a típussal.

Magyarország NATO csatlakozása kapcsán német tanácsadó tiszt érkezett az egykori Légierő Parancsnokságra, Veszprémbe, illetve a 2003. évi NATO Air Meet után merült fel, hogy kellene egy tapasztalt pilóta a magyar hajózók számára. A német felajánlás meghallgatásra talált, majd R

1595874919
on megérkezett hozzánk, de hazánkban csak az L-39 Albatroszra kapta meg a repülési engedélyt az 1400 órás MiG-29-es pilóta. Még készültséget is adhatott volna, mint az ahogy bevett szokás cserepilóták esetén a NATO-ban. (Ron érkezése előtt Kovács Péter MiG-29-es pilótánk repült kint pár hónapig a Laage-i JG73-as alakulatnál)

Ron négy évig repült a hazai Albatroszokon, miközben levegőben és földön oktatta a fiainkat a NATO harceljárásokra, de segített a gyakorlatokra való felkészülésben, azok kiértékelésében. A MiG-29-eseink által végrehajtott 2006-os lengyelországi éles rakétalövészeten személyesen is segítette pilótáinkat.

Azonban Ron-tól nem lehet elvitatni a legjelentősebb szakmai munkát, Õ képezte ki Albatroszon a manőverező légiharc lényeges elemeire mind a 29-es, mind a Gripenre átképzett pilótákat.

Eljött az utolsó felszállás ideje, végigrepülte az országunkat, elbúcsúzott a Dunától, Tihanytól, a Balatontól, Pápától, Pannonhalmától, Visegrádtól, a Mátrától, Szolnoktól és végül Kecskeméttől is, ahol két Gripen, egy MiG-29-es és egy Albatrosz fedélzetén a számára legközelebbi barátok repültek vele búcsúköteléket…

Leszállás után a zónában családja, pilótakollégái, barátok és a gépeket előkészítő műszakiak várták. Valami szomorúság és meghatottság bujkált Ron szemében, de kemény német katonaként tartotta magát és örök mosolya ott volt arcán. A magassági állomáson tartott állófogadáson utoljára köszönte meg mindenkinek a munkáját és barátságát, majd egy dohányzópadot is ajándékozott az épületnek, legyen hova leülni az itt maradóknak egy szál cigarettával a repülések után.

1595874919