Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Clemenceau-t búcsúztatják

Szöveg: MTI/honvedelem.hu |  2009. február 4. 9:01

Az egykor a francia hadiflotta büszkeségének számító Clemenceau repülőgéphordozó, amelyből mára csak a kiürített hajótest maradt, sok évig tartó bolyongás után kedden elindult utolsó útjára Angliába, ahol végre szétszerelik az óriási mennyiségű – rákkeltő hatású – azbesztet tartalmazó hajdani hadicsodát.

A 266 méter hosszú, 51 méter széles, 27 ezer tonnás óriási rozsdás hajótestet, amelyet már régóta Q790 névre kereszteltek át, a nyílt tengeren vette kedden kötélre az Anglian Earl nevű brit vontatóhajó, hogy előreláthatólag valamikor a hétvégén eljuttassa a szigetország északkeleti partján található Hartlepoolba – ott a továbbiakban az Able UK cég végzi a bontást
A környezetvédők a világon mindenütt tiltakoztak a veszélyes anyagokat hordozó, a csatasorból rég kivont haditengerészeti óriás jelenléte vagy éppenséggel szétbontása ellen, de a jogi csatákat -legalábbis úgy tűnik – mostanára végleg elvesztették, hétfőn egy francia bíróság elutasította az utolsó fellebbezést is.

Mostani, feltehetően utolsó útja előtt a Georges Clemenceau egykori francia miniszterelnökről elkeresztelt egykori repülőgép-anyahajó még mindig 27 ezer tonnás maradványa bejárta a fél világot.

A repülőgéphordozót 12 éve vonták ki a szolgálatból, de amint megszűnt katonai szerepe, csupán az építéséhez felhasznált környezetszennyező anyagnak, illetve megsemmisítése módjának maradt jelentősége.

A fölöslegessé vált óriástól a Franciaország először 2003-ban próbált megszabadulni, a szerződés szerint a vásárló egy spanyol bontóban szerelte volna szét. Amikor a hajó már tíz napja vízen volt, kitűnt, hogy nem az ibériai partok, hanem Törökország felé tart. Ekkor a szerződést felbontották és a bolygó hajótest visszatért Toulon kikötőjébe.

2005 decemberében a Q790 ismét hosszú útra indult, a környezetvédő szervezetek élénk tiltakozása közepette az indiai Alangba vontatták bontásra. A felháborodást az indiai munkakörülmények indokolták, így az EU-normákkal összeegyeztethetetlen ottani egészségvédelem. Sokan aggódtak amiatt, hogy milyen hatást gyakorolhat a helyi környezetre a hajótestbe beépített, a deklarált 45 tonnánál jóval több azbeszt.

 

Az indiai hatóságok végül visszatoloncolták a küldeményt, amelyet a továbbiakban egyetlen kikötő sem kívánt befogadni. Az ex-Clemenceau kétszer is megkerülte Afrikát, míg végül 2006 elején, csaknem három éve ismét francia kikötőbe került, az északnyugati Brestbe.

A Tecnitas mérnöki iroda tanulmánya szerint a Q790 egyebek között 17,5 kilométernyi azbesztcsövet, 2,8 kilométernyi azbeszt szellőzőszigetelést, 3920 négyzetméter azbeszt szigetelőmatracot, 44 ezer négyzetméter azbeszt tartalmú festést tartalmaz.

A 92 ezer lakosú Hartlepoolban működő Able UK korábban már szétszerelt olaj- és gázszállító óriáshajókat. 2003-ban tucatnyi amerikai hadihajó szétbontására is szerződött, de ezek közül végül csak négy kelt át az óceánon – a környezetvédők e szerződés ellen is felléptek.

A Greenpeace környezetvédő szervezet viszont a maga részéről üdvözölte, hogy végül a Clemenceau-t nem Indiában szerelik szét, hanem Nyugaton, ahol szigorúbbak az előírások.