Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

„Csillag születik” – megújult a Szolnoki Repülőmúzeum „Ölyve”

Szöveg: Sándor-Singer Éva |  2012. április 23. 16:36

A Jak–11 története a második világháború utáni időkbe nyúlik vissza, amikor szükség volt egy nagy teljesítményű vadász-gyakorló repülőgépre. E célra a Jak–3 sárkányát alakították át kétülésesre egy kisebb motorral. Az új szerkezet 700 lóerős, jól repülhető, dinamikus repülőgép lett, amely 1946-ban állt szolgálatba. A Magyar Néphadseregben 1950-ben rendszeresítették, kiképzőrepülőként alkalmazták.

Összesen 64 Jak–11 került Magyarországra, az utolsó 19 gép már Csehszlovákiából érkezett. Ezek egyik példánya az a repülőgép, mely áprilistól látható a Szolnoki Repülőmúzeumban. 1955-ben került Magyarországra − Szolnokon kezdett, majd 1956 után Kecskeméten szolgált. 329 óra 58 percet repült, 916 felszállás során. 1960-ban a típust kivonták a rendszerből. A gépet 1964-től a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeumban állították ki, majd 1973-ban a szolnoki múzeumba, onnan pedig Kecelre vitték.

A sokat látott gép 2011. szeptember 14-én érkezett vissza Szolnokra, elég rossz állapotban. Mivel sokáig a szabadban volt kiállítva, az időjárás megviselte a sárkányszerkezetét. A repülőmúzeum munkatársai az elmúlt néhány hónap alatt újjávarázsolták a megkopott „Ölyvet". Pótolták a hiányzó berendezéseket a pilótafülkében, bekötötték a kormányrudazatokat, a vezérlőhuzalokat, kicserélték a rossz állapotban lévő plexiket, lefestették, valamint átpolírozták a repülőgép kopottas részeit. A munkák végét a felségjelzés felfestése jelentette. A csiszolás során előkerültek az előző festés maradványai is, így a gép függőleges vezérsíkján egy ideig két csillag volt látható egymást fedve.

A múzeum munkatársai a sárkányszerkezet csiszolása és festése után újrafestették az eltűnt csillagokat, így az ország egyetlen Jak–11-ese kívül teljesen megújulva, fél évszázaddal ezelőtti állapotában várja a látogatókat.

 Fotók: Lente Zoltán százados