Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Csökkenti MiG-21-esei számát India

Szöveg: JETfly Magazin |  2009. július 8. 8:54

India úgy döntött, hogy kivonja szolgálatból a meglévő 250 darab MiG-21-es 60%-át a következő két évben. Egyedül a továbbfejlesztett MiG-21bisz változat marad rendszerben. Az ok egyszerű: a repülőgépet túl drága üzemeltetni, és túl veszélyes repülni.

India múlt hónapban is elvesztett egy MiG-21-est balesetben. Az utóbbi években az indiai légierő úgy gondolta, hogy nagyrészt felszámolta a MiG-21-es megbízhatósági problémáit. Részben ez igaz is, de a MiG-21-es továbbra is veszélyes repülőgép maradt. Az ázsiai országban a MiG-21-est az 1960-as évek eleje óta használják.

1991 és 2003 között a légierő 250 darab MiG-21-est veszített el balesetekben.

Mikor India az oroszokkal konzultált, azok rámutattak, hogy India ragaszkodott ahhoz, hogy saját maguk gyártsák az alkatrészeket a MiG-21-esek számára, viszont ezek gyártása nem az orosz gyártási előírások szerint zajlott. Bár Oroszország sem a termékei magas színvonaláról híres, mégis sokszor magasabbak a gyártási követelmények, mint Indiában. Nem titok, hogy az itt gyártott katonai eszközök gyakran színvonalon aluliak az általános követelményekhez képest.

Ezekben a balesetekben 110 pilóta veszett oda, nagyrészük kezdő volt, ami egy újabb problémára mutat rá. India sokáig halogatta az új kiképző gépek vásárlását. Az újonc pilóták légcsavaros gépekről egyenesen a nagyteljesítményű sugárhajtóműves gépekre, például a MiG-21-esre kerültek, ami nem éppen nevezhető egy jóindulatú repülőgépnek. Ha mindehhez hozzávesszük, hogy a repülőgép egy darab, alacsony színvonalú hajtóművel repül, máris világossá válik, miért is zuhant le ilyen sok belőle.

A típus problémáin 2006-ban kerekedtek felül, egy olyan évben, amikor nem veszett oda egy MiG-21-es sem. India magasabb színvonalon üzemeltette a gépeket, köszönhetően a magasabb színvonalon gyártott alkatrészeknek és a jobb pilótaképzésnek, így a típust már nem a legveszélyesebb vadászgépként tartották számon, viszont drágább lett a gép üzemeltetése.
De nem csak a régi vadászgépek okoznak fejfájást. India 60 darab Szu-30-asa közül áprilisban lezuhant egy.

Ettől függetlenül többnyire az elöregedő gépekkel van a legtöbb gond, és általában a MiG-ek a legnagyobb problémaforrások. Nemrég zuhant le egy MiG-27-es is, és a MiG-23-asokat már korábban kivonták megbízhatósági okok miatt. Mindez különösen nyugtalanító az indiaiak számára, akiket az oroszok biztosítottak arról, hogy a Szu-30-as egy modern, nyugati szabványok szerint épült gép. Az ehhez hasonló biztosítások szükségesek is, mivel az indiaiaknak nem túl jók a korábbi tapasztalataik MiG-21-essel kapcsolatban.