Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Csontváry és a szentesi műszakiak a mostari hídnál

Szöveg: Juhász László százados |  2011. december 2. 13:26

Nyers József mérnök ezredes, az MH 37. II. Rákóczi Ferenc Műszaki Ezred parancsnoka 2011. november 30-án előadást tartott a helyi Koszta József Múzeumban Szentes és Mostar, Csontváry és a műszaki katonák közös kapcsolatáról.

Az ezred parancsnokához a helyi múzeum igazgatójától, Dr. Béres Máriától érkezett a felkérés a rendezvény fontos katonai kapcsolódása miatt. 
Nyers ezredes kis történelmi áttekintéssel kezdte az ismertetést: Bosznia-Hercegovina történelmi múltját felelevenítve eljutott az 1990-es évek elején kirobbant délszláv háború időszakáig.

Mostar gyönyörű, török hangulatú kisváros, amely az Öreg-híd és környékének szépsége miatt már évtizedek óta a világörökség részét képezi. A háború alatt elképesztő mértékű károkat szenvedett, 1993 novemberében megsemmisítették az Öreg-hidat is. Ez az esemény nagyobb visszhangot keltett, mint a több ezer halott – mondta Nyers ezredes. A törökök által épített, 426 éves híd szimbolikus jelentőséggel bírt. A háború végét követően a műemléki elvek alapján azonnal megindult az újjáépítés megszervezése, az UNESCO felügyelete alatt.

Csontváry Kosztka Tivadar gyógyszerészként Szentesen élt. Szegeden részt vett az 1879-es nagy árvíz mentési munkálataiban, amelynek hatására a festészetnek szentelte életét. Művészete során, 1903 tavaszán Hercegovinában járt, ahol megfestette a Római híd Mostarban című híres alkotását. Csontváry korai képeit Szentesen, a Koszta József Múzeumban, a későbbieket pedig Szegeden, a Móra Ferenc Múzeumban mutatják be: ehhez kapcsolódott az előadás is.

Az ezredparancsnok ezt követően tájékoztatást adott a szentesi műszaki ezred feladatáról, szervezetéről, NATO-ba felajánlott képességeiről. Bosznia-Hercegovinában a háborút követően folyó békefenntartás folyamatába Magyarország is bekapcsolódott egy Magyar Műszaki Kontingenssel, amely 1996. február 3-án az IFOR – majd később az SFOR – alárendeltségében kezdte meg feladatát. A kontingens szakmai gerincét jelentős mértékben a szentesi műszaki alakulat személyi állománya alkotta. A feladatokban részt vevő Nyers ezredes számokban jellemezte a főbb tevékenységeket. 380 számozott feladatot láttak el, benne 30 híd, pontonhíd és 32 km út építését, 65 km vasút helyreállítását, melyeket képekkel illusztrálva mutatott be.

A legemlékezetesebb tevékenységet a lerombolt mostari Öreg-híd köveinek kiemelése jelentette a Neretva folyóból. Különösen kemény munkát végeztek a búvárok a 8-9 C°-os nagy sodrású folyóban, hiszen 9 méter mélyre merültek le. Az első 3,5 tonnás követ 1997. szeptember 29-én emelték ki Alija Izetbegović bosnyák államfő, valamint magas rangú politikai és katonai vezetők jelenlétében. Az első kő kiemelését a helyi újságok mint a béke és a megbékélés szimbólumát emlegették – emlékezett vissza Nyers ezredes –, melyhez a Magyar Műszaki Kontingens katonái mérhetetlenül nagy segítséget nyújtottak odaadó munkájukkal. A műszaki katonák 100 tonna követ emeltek ki a folyóból 300 óra folyamatos búvármerülés mellett. Az utolsó, 60 tonnás kőelem kiemelésére 1999. augusztus 5-én került sor. „Nagyra becsüljük a magyar katonák munkáját, hiszen a lerombolt híd köveinek közel nyolcvan százalékát kiemelték a Neretvából" – nyilatkozott a munkák végén Cisic Rusmír, Mostar bosnyák polgármestere. A kontingens 2002. február végén befejezte feladatellátását.

A tartalmas és érdekfeszítő előadás után zárszóként a parancsnok válaszolt az érdeklődőkben felmerült kérdésekre.

 Fotó: A szerző felvételei