Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

EBESZ-csúcs – Csúcson az EBESZ?

Szöveg: Szatmári László mérnök alezredes |  2011. január 6. 7:13

A biztonságpolitikával foglalkozók mostanában az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (EBESZ) csúcstalálkozója miatt gyakrabban ízlelgették a kazah főváros, Astana nevét. De bevonul-e ez a városnév a történelembe, és ha igen, hogyan?

A csúcstalálkozókról

A szervezet elnöksége, amely nem automatikus, hanem a részt vevő államok pályázzák meg, egy esztendőre szól. Ezt a tisztet 2010-ben Kazahsztán kapta meg. A szervezet legmagasabb döntéshozó testülete a csúcstalálkozó, amelyen az állam- és kormányfők több évre előre meghatározzák a szervezet prioritásait, kijelölik a tevékenység főbb irányait. Csúcstalálkozó összehívására nincs előírás, azonban nyomos indok kell.

Az EBESZ fennállása óta összesen hat csúcstalálkozót szerveztek. Az első, a ma már történelminek számító Helsinki csúcs (1975) a politikai párbeszéd és az együttműködés korábban sosem látott fórumát hozta létre a két katonai blokk között.

A párizsi csúcstalálkozót (1990) az új korszak kezdetének is szokták nevezni, utalva azokra a korszakalkotó és formáló dokumentumokra, amelyeket ekkor sikerült elfogadni. A Helsinki csúcstalálkozó (1992) a jugoszláviai háború árnyékában ült össze és az európai változások okozta kihívásokra kereste a választ. Ekkor hozták létre a nemzeti kisebbségek főbiztosa posztot, függesztették fel Jugoszlávia tagságát és döntöttek az EBEÉ konfliktus megelőző és válságkezelő misszióinak beindításáról.

A budapesti csúcs (1994) valódi mérföldkőnek bizonyult: itt alakult át az értekezlet szervezetté, jóllehet a nemzetközi jog szerint mind a mai napig nem jegyezték be. Ekkor fogadták el az EBESZ Magatartási Kódexét is. A lisszaboni csúcstalálkozón (1996) a részt vevő államok nyilatkozatban tudatták a világgal, hogyan képzelik el Európa XXI. századi közös és átfogó biztonsági modelljét. Ekkor döntöttek az EBESZ sajtószabadság-képviselő mandátumáról is. Az Európai Biztonsági Charta elfogadása az isztambuli csúcs (1999) legfontosabb eredménye, ugyanakkor nem szabad megfeledkezni két rendkívül fontos dokumentumról sem: megszületett a bizalom- és biztonságerősítő tárgyalások 1999. évi dokumentuma (1999. évi Bécsi Dokumentum), és a csúcstalálkozóval párhuzamosan elfogadták az Európai Hagyományos Fegyveres Erőkről szóló Szerződés (CFE-szerződés) adaptációs megállapodását is.

Az astanai csúcstalálkozó

A csúcstalálkozóról csak 2010. augusztus harmadikán született meg a végérvényes döntés. A hagyományoknak megfelelően a legmagasabb szintű találkozót egy úgynevezett felülvizsgálati konferencia előzte meg, amelyen az EBESZ mindhárom dimenziójában (az európai biztonság politikai-katonai aspektusaival összefüggő kérdések, az államok közti kapcsolatok alapelvei, valamint a katonai bizalomerősítő intézkedések; a gazdasági, tudományos és technológiai, illetve környezetvédelmi együttműködés; az emberi jogi, humanitárius és egyéb kérdések) végzett munkát kellett értékelni, amit 2010-ben három helyszínen (Bécs, Varsó, Astana) bonyolították le. A csúcstalálkozót pedig december első két napján tartották meg.

Hogy felvezessük az Asztanát megelőző várakozásokat, le kell szögeznünk: Isztambul óta eltelt 11 évben nem hogy nem javult, de lényegesen romlott Európa biztonsága. Kezdhetnénk a nemzetközi terrorizmussal is, de nem sikerült politikai megoldást találni az oly sok problémát okozó úgynevezett befagyott konfliktusokra sem, és a korábbiakban szinte elképzelhetetlen módon hagyományos háború zajlott EBESZ részt vevő államok között. Megakadni látszott az európai párbeszéd, előtérbe került a bizalmatlanság, válságba került a fegyverzet-ellenőrzés. A szervezet nem tudott egyenlő értékű válaszokat adni a kihívásokra, beleértve azt is, hogy a konfliktus megelőzési mechanizmusok kudarcot vallottak, és a válságkezelés metódusai sem igazolták önmagukat. Mindez az EBESZ szerepének leértékelődéséhez vezetett. Az EBESZ finn (2008) és görög (2009) elnöksége felismerve ezt, megpróbálta fellendíteni a politikai párbeszédet,
cselekvésre buzdítani a legmagasabb szintű vezetőket, megerősíteni a közös normákat, elveket, elkötelezettségeket. Újra előtérbe került az a közös vízió, amely az EBESZ régiót az átfogó, kooperatív és oszthatatlan biztonság közösségének tekinti.

A 2009 nyarán indult ún. korfui folyamat a „Megerősíteni – felülvizsgálni – felpezsdíteni a biztonságot és együttműködést Vancouver-től Vlagyivosztokig" jelszót tűzte zászlajára. A folyamat eredményeként valóban „megmozdult valami": a részt vevő államok aktívabban kezdtek a valós problémákkal foglalkozni. E folyamat egyik eredménye, hogy 11 év után döntés született a csúcstalálkozó összehívásáról, bizonyos pozitív momentum alakult ki, amelyet tovább kellett vinni. Astana előtt az a feladat állt, hogy bebizonyítsa a szervezet hitelességét és jelentőségét a XXI. század realitásai közepette, valamint létjogosultságát más biztonsági szervezetek mellett.

A csúcstalálkozó eredményei

Az eredeti tervek szerint a csúcstalálkozón két előterjesztést fogadtak volna el: egy politikai nyilatkozatot, valamint egy keret-programot, amely a XXI. századi realitásoknak és kihívásoknak megfelelően konkrét feladatokat tűzött volna ki a szervezet elé. Nagy kudarc, hogy hosszas tárgyalások után sem sikerült megállapodni ez utóbbiról, jóllehet ez jelentette volna az igazi áttörést. Látni kell ugyanakkor, hogy a megoldatlan konfliktusok árnyékai rávetődtek a tárgyalóasztalokra, és lehetetlenné tették a konszenzus megszületését. Valószínűleg az elvárások túlzóak voltak, és már azt is eredménynek kell elkönyvelni, hogy szinte az utolsó pillanatban, de sikerült legalább a nyilatkozatról megállapodni.

Ennek legfőbb üzenete az, hogy az állam- és kormányfők egyértelműen megismételték és megerősítették – mindhárom dimenzióra értendő – az összes EBESZ normát, elvet és kötelezettségvállalást. Egyebek között elkötelezték magukat arra, hogy intenzívebb erőfeszítéseket tesznek a meglévő konfliktusok békés- és tárgyalásos megoldására, fejlesztik az együttműködő partnerekkel a kapcsolatokat, segítik a stabil, független, fejlődő és demokratikus Afganisztán megteremtésére irányuló nemzetközi erőfeszítéseket, növelik az EBESZ hatékonyságát. Konkrét elvárásokat fogalmaztak meg 2011-re a fegyverzet-ellenőrzési, valamint bizalom- és biztonságerősítő intézkedésekkel kapcsolatban, mint a CFE-szerződés válságát megoldani hivatott tárgyalásokat, valamint az 1999. évi bécsi dokumentum modernizációját. Az EBESZ csúcstalálkozók dokumentumai között először jelent meg a transznacionális fenyegetések komplex, dimenziók közötti összefüggések figyelembevételével történő kezelése.

Az astanai csúcs eredményeinek, kudarcainak, történéseinek elemzéséhez több időre van szükség. Tanulság, hogy az EBESZ régió államai között jelentős különbség van biztonságuk tekintetében. A biztonságérzet hiánya pedig nyilvánvalóan sajátos érdekeket hoz előtérbe az érintett államok (kül)politikai gondolkodásában. Az EBESZ-nek képesnek kell lennie e sajátos érdekek megértésére, azok figyelembe vételére és az egységes, oszthatatlan biztonság megteremtésére az astanai nyilatkozatban is megerősített, összes alapelv figyelembe vételével.