Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Égi legendák – a Magyar Honvéd magazin legfrissebb számából

Szöveg: honvedelem.hu |  2021. március 9. 14:28

Az amerikai testvérpár, Wilbur és Orville Wright 1903-as, első – alig néhány másodperces – repülését követően mindössze másfél évtizeddel már olyan merev szárnyú légi járművek épültek, melyeket utas- és teherszállításra egyaránt alkalmazhattak. Ebből a fejlődésből természetesen a világ hadseregei is profitáltak.

MH_március_borító

Az első világháború végén a szemben álló felek arzenáljában megjelent bombázó repülőgépek később kiváló alapot szolgáltattak a békeévek alatt virágzásnak indult légi forgalom számára. Ezzel szemben 1918 után a katonai légi szállítás a legtöbb országban jó időre háttérbe szorult – igaz, eltérő okokból.

A háborús vesztes központi hatalmak légierejét és repülőgépiparát a szigorú békeszerződések szorították meglehetősen szűk korlátok közé, így esélyük sem maradt komoly képességek kialakítására – különösen igaz mindez az önállósodott, ám területe, ipara és nyersanyagforrásai nagy részétől megfosztott Magyarországra. Ugyanakkor a győztesek oldalán az Amerikai Egyesült Államok inkább a polgári légi közlekedés, vagyis az utas- és a postaforgalom fejlesztésével volt elfoglalva, hiszen a fegyveres erők logisztikai feladatait a hatalmas országon belül vonatokkal, míg a távoli szigetek, illetve érdekeltségek helyőrségei felé hajókkal oldották meg.

Rendteremtők

Másként alakult a helyzet a jelentős gyarmatbirodalommal rendelkező Egyesült Királyság esetében. A békeévek beköszöntével a teljes felszámolás rémétől fenyegetett Brit Királyi Légierő ugyanis komoly szerepet kapott a meghódított országok lázongó lakossága elleni büntetőexpedíciókban, amelyek során nem egyszer gyorsan, nagy távolságokra kellett eljuttatni kisebb lövészalegységeket.

További részletek a Magyar Honvéd magazin március 12-én megjelenő számában!