Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Elérkezett a szakjavítások ideje

Szöveg: Varga Erika |  2007. november 5. 15:21

Az afganisztáni magyar táborba érkeztek a HM Currus Zrt. és a HM ARMCOM Zrt. szakemberei, hogy elvégezzék a 4TK-t, azaz a négyes technikai kiszolgálást. Ezekről a munkákról kérdeztük a csoport parancsnokát Fricz István alezredest, aki az MH Összhaderőnemi Parancsnokság, Haditechnikai Főnökség, kiemelt főtisztje.

Mit is jelent pontosan ez a 4TK és milyen munkálatokat foglal magában?

Tulajdonképpen szakjavítói technikai kiszolgálást jelent, azaz a technikai eszközök hadrafoghatóságának biztosítását. Minden misszióban félévente el kell végezni a gépjárműveken, harcjárműveken, híradó és informatikai és más különféle technikai eszközökön, az ellenőrzéseket, javításokat, illetve a közben feltárt hiányosságok pótlásra kerülnek. Ez nagyon fontos, hiszen főleg műveleti területen lényeges, hogy minden technikai eszköz megfelelően működjön.

Milyen szakemberekkel érkezett és mi a feladatuk?

Összesen nyolc szakember érkezett velem. A HM ARMCOM Zrt-től érkezett két fő a híradó és informatikai rendszerek karbantartását és technikai kiszolgálását, valamint a meghibásodott eszközök szükség szerinti javítását végzi.
A HM Currus Zrt-től a hat főből egy szakember fegyveres szakjavító, aki a harcjárművek gépágyú és géppuska rendszerén hajt végre ellenőrzést és ha kell természetesen javítást. Az öt fő között van lakatos, autóvillamossági szerelő, autószerelő, akik a páncélos és gépjármű technikai eszközökön végzik el a kötelező szervizelést, illetve kijavítják vagy kicserélik a meghibásodott elemeket. Természetesen ezeket a munkákat a logisztikai szakasz, javító részlegének katonáival együtt végzik.

Előreláthatólag meddig tartanak ezek a karbantartási munkálatok?

Ez függ a technikák állapotától, hiszen itt Afganisztánban a terep és éghajlati viszonyok nagy mértékben igénybe veszik a járműveket. Számításaim szerint egy hónapot maradunk.

Kíváncsiak voltunk a szakemberek véleményére is, így megkérdeztük a helyszínen tartózkodó Balázs Gábor autószerelőt, aki a HM Currus Zrt. alkalmazottja, hogyan haladnak a javításokkal és melyek a tipikus problémák.

Az utak állapota miatt, legtöbbször a gumicsapágy megy tönkre és a
lengéscsillapítók tartószerkezetének cseréjére, illetve felhegesztésére
van szükség. Ezzel a problémával azonban nem először szembesülök,
hiszen a PRT második váltásánál tavasszal már jártam a táborban és már
akkor is ezeket a javításokat kellett elvégezni a gépjárműveken. De jól
haladunk a karbantartással, köszönhetően a jó csapatmunkának, valamint,
hogy minden segítséget megkapunk a katonafiúktól. Bár október 16-án
érkezetünk, mégis azt mondhatom, hogy ez alatt a rövid idő alatt
összekovácsolódott a szerelői részleg.