Ellentmondásos Felszabadító
A Magyar Honvéd magazin legfrissebb számából
Szöveg: honvedelem.hu | 2023. június 18. 11:57A ploesti olajfinomítók elleni támadásban főszerephez jutó B–24 Liberator (Felszabadító) stratégiai bombázót a repülés történetének egyik legellentmondásosabb konstrukciójaként tartják számon. Általánosan elfogadott megállapítás, hogy a második világháborúban alkalmazott amerikai gyártású katonai légi járművek közül ezt a típust volt a legnehezebb vezetni, mégis rengeteg verzióban készült és számos feladatra használták: helytállt például tengeralattjáró-vadászként, felderítőként vagy teher/üzemanyagszállítóként, de alkalmazták oktatási, kiképzési célokra, valamint az elektronikai hadviselés terén is.
Az XB–24 jelzést kapott prototípus 1939. december 29-én emelkedett először a magasba, míg az első sorozatgyártott példányokat Nagy-Britannia kapta meg a következő esztendőben. Amikor a brit Légügyi Minisztérium a gép neve felől érdeklődött, a Consolidated Aircraft Company elnöke, Reuben H. Fleet a legenda szerint a következőket válaszolta: „Felszabadító. Azért választottuk ezt a nevet, mert ez a repülőgép képes elvinni a pusztulást Németország szívébe, és így segíthet önöknek és nekünk felszabadítani azokat a milliókat, akik átmenetileg Hitler igájában sínylődnek.”
A Consolidated Aircraft Company mellett hamarosan bekapcsolódott a gyártásba a Ford Motor Company, a Douglas Aircraft Company és a North American Aviation is; a négy cég így együtt alkotta a Liberator Gyártási Munkaközösséget (Liberator Production Pool), amely összesen 18 500 darab B–24-est állított elő, többet, mint bármelyik más második világháborús amerikai katonai repülőből.
További részletek a Magyar Honvéd magazin június 16-án, pénteken megjelent számában!