„Farkas az akolban”
Szöveg: Pálóczi Antal | 2011. október 14. 5:25Hetvenkét évvel ezelőtt, 1939. október 14-én süllyesztette el a Royal Oak nevű brit csatahajót egy U–47 jelzésű német tengeralattjáró a Scapa Flow öbölben. Ez volt a németek első tengeri győzelme a második világháborúban Nagy-Britannia ellen.
A német kapitány két csatahajót, illetve számos rombolót észlelt, a felderítés által jelzett repülőgép-hordozót azonban nem lelte. Ezért úgy döntött, hogy a hajóhoz közelebb horgonyzó, mintegy háromezer méterre lévő egységeket torpedózza meg. A torpedóparancsnok négy torpedót indított, ám az egyik beszorult a csőbe. A torpedók 00.58-kor hagyták el a vetőcsöveket. Az U–47 ekkor észak felé fordult, hogy a hajó farába szerelt vetőcsövekből is támadhassa a célpontokat. Az első torpedó 01.01-kor csapódott be a brit csatahajóba. A detonációt azonban nem követték újabb robbanások: valószínűsíthető volt, hogy a gyújtószerkezet mondta fel a szolgálatot. Prien újabb tűzparancsot adott. Három perccel később hangos robbanások sorozata hallatszott, és hatalmas tűzoszlop emelkedett a magasba, bevilágítva a kikötőt. A Royal Oak brit csatahajó sűrű fekete füstöt eresztett, majd lassan megdőlt és alámerült a hullámsírba.
„Egy csatahajó elsüllyesztve, egy további megsérült, három üresre lőttünk. Megkezdem a kifutást" – áll a hajónaplóban. A kapitány kiadta a parancsot a kormányosnak: irány dél.
Az U–47 szerencsésen megúszta a vakmerő támadást, de még előtte állt egy nemkülönben nehéz feladat: át kellett navigálni a támaszpontot körülvevő tengeri záron. Az elsüllyesztett hajókból álló zátonyok bonyolult rendszere alaposan megnehezítette a kormányos dolgát, ám végül csak sikerült átvezetnie a hajót az akadályok útvesztőjén. Még az utolsó pillanat is tartogatott meglepetést: az U–47 már majdnem kiért a veszélyes területről, mikor egy meredek móló bukkant fel, egyenesen a hajó orra előtt. A kormányos csak gyors, erőteljes kormánymozdulattal tudott kitérni: a búvárnaszád az oldalára billent, és kevés híján nekisodródott a mólónak, de végül sikerült kitérnie az ütközés elől.
„Erős kormánymanőver és 02.15-kor ismét szabadok vagyunk, csak egy könnyű sérülés van" – mondja a hajónapló bejegyzése. Az U-47 kiért Scapa Flow kikötőjéből, és nagy sebességgel távolodni kezdett.
Később megindult a roncsmentés, sikerült kiemelni olyan hatalmas hajókat is, mint a 26 ezer tonnás Hindenburg csatahajó. Maradt azonban még német hajóroncs az öbölben az U–47 1939-es akciójának idejére. Sőt, addigra a britek az öbölbe vezető szorosok többségét újabb elsüllyesztett hajókkal és egyéb akadályokkal zárták le. Emiatt hitték járhatatlannak az oda vezető utat, ezért lopakodhatott oda váratlanul a német U–47, bár az akadályok között valósággal szlalomoznia kellett.
A meglepetés azonban teljes volt: a 29.150 tonnás Royal Oakot sikerült a németeknek megtorpedózniuk. Persze nem ez volt a német tengeralattjárók egyetlen sikere: 1939 és 1945 között a búvárnaszádok körülbelül 2900 kereskedelmi hajót süllyesztettek el, illetve 145 ellenséges hadihajót is megtorpedóztak: köztük olyan, korábban legyőzhetetlennek tartott egységeket, mint a 31.100 tonnás HMS Barham csatahajó, a 22.600 tonnás HMS Ark Royal repülőgép-hordozó és a 22.500 tonnás HMS Courageous repülő-géphordozó.
A tengeralattjáró flotta azonban rettenetes árat fizetett ezekért a fényes diadalokért – olvasható Kurt Rieder vonatkozó tanulmányában. A második világháború éveiben 1170 német búvárnaszád tejesített szolgálatot, közülük 751 pusztult el harci cselekmény közben. 1939 és 1945 között 33.885 német haditengerész találkozott a sírbolttá vált acéltestben kegyetlen végzetével.
Fotó: Archív