Felívelő pályán – a Magyar Honvéd magazin legfrissebb számából
Szöveg: honvedelem.hu | 2020. augusztus 12. 10:37Jelenleg mintegy 800 katona és civil tartozik a 2017 óta ezredszintű alakulatként működő MH Pápa Bázisrepülőtér állományába, míg a 12 nemzet alkotta – szintén Pápán települt – Nehéz Légiszállító Ezrednél százötvenen dolgoznak. A légikikötő folyamatosan fejlődve ma már alkalmas szinte bármilyen típusú repülőgép fogadására, továbbá azok földi kiszolgálására is. Az ezredfordulótól ugyanakkor hosszú és nehézségekkel teli út vezetett idáig.
Amikor az MH 47. Pápa Harcászati Repülőezred 2000. augusztus 24-én egy utolsó repüléssel elbúcsúzott a helyőrségtől, úgy tűnt, a város katonai szervezet nélkül marad. Ám hamarosan fordult a kocka: 2001. július elsején megalakult az MH Pápa Bázisrepülőtér. Az új életre kelt alakulat vezetésének ugyanakkor korántsem volt egyszerű dolga. Mindenekelőtt gondoskodniuk kellett arról, hogy az összes fontos szakterületen megtartsák a képzett, gyakorlott kollégákat, hiszen az ő tudásuk nélkülözhetetlen a növekedéshez, fejlődéshez. Az infrastruktúra állapota sem adott okot az optimizmusra, s az évtizedek alatt keletkezett környezeti károk szintén komoly fejtörést okoztak.
Visszatért az élet
A NATO ezzel egy időben jelezte: elfogadja a Magyarország által tett felajánlást, s tartalék repülőtérként igényt tart Pápára, így az észak-atlanti szövetség biztonsági beruházási programja (NATO Security Investment Programme – NSIP) keretében, illetve hazai költségvetési forrásokból több fejlesztés is megvalósulhatott. Mint Magasy Zsolt ezredes, az MH Pápa Bázisrepülőtér parancsnoka elmondta: első lépésként kezdetét vette a környezeti károk felszámolása, ami közel két esztendőn át tartott; a munkálatok során elbontották a régi üzemanyag-tárolókat, helyettük a következő években újak épültek. A későbbiekben – sok más mellett – megújult a repülésirányító torony, modern fénytechnikai és navigációs berendezéseket telepítettek, meghosszabbították a futópálya végbiztonsági zónáit, korszerűsítették a híradásközlő rendszereket, mindezeken túl pedig Szentkirályszabadjáról Pápára került át a légi kutató-mentő szolgálat is. A modernizálás alapvető célja az volt, hogy a légikikötő 2007-re feleljen meg a NATO által támasztott követelményeknek, emellett a nemzeti feladatokat is képes legyen ellátni.
További részletek a Magyar Honvéd magazin augusztus 14-én megjelenő számában!