Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Felívelő pályán – a Magyar Honvéd magazin legfrissebb számából

Szöveg: honvedelem.hu |  2020. augusztus 12. 10:37

Jelenleg mintegy 800 katona és civil tartozik a 2017 óta ezredszintű alakulatként működő MH Pápa Bázisrepülőtér állományába, míg a 12 nemzet alkotta – szintén Pápán települt – Nehéz Légiszállító Ezrednél százötvenen dolgoznak. A légikikötő folyamatosan fejlődve ma már alkalmas szinte bármilyen típusú repülőgép fogadására, továbbá azok földi kiszolgálására is. Az ezredfordulótól ugyanakkor hosszú és nehézségekkel teli út vezetett idáig.

202008_Magyar_Honvéd_borító

Amikor az MH 47. Pápa Harcászati Repülőezred 2000. augusztus 24-én egy utolsó repüléssel elbúcsúzott a helyőrségtől, úgy tűnt, a város katonai szervezet nélkül marad. Ám hamarosan fordult a kocka: 2001. július elsején megalakult az MH Pápa Bázisrepülőtér. Az új életre kelt alakulat vezetésének ugyanakkor korántsem volt egyszerű dolga. Mindenekelőtt gondoskodniuk kellett arról, hogy az összes fontos szakterületen megtartsák a képzett, gyakorlott kollégákat, hiszen az ő tudásuk nélkülözhetetlen a növekedéshez, fejlődéshez. Az infrastruktúra állapota sem adott okot az optimizmusra, s az évtizedek alatt keletkezett környezeti károk szintén komoly fejtörést okoztak.

Visszatért az élet

A NATO ezzel egy időben jelezte: elfogadja a Magyarország által tett felajánlást, s tartalék repülőtérként igényt tart Pápára, így az észak-atlanti szövetség biztonsági beruházási programja (NATO Security Investment Programme – NSIP) keretében, illetve hazai költségvetési forrásokból több fejlesztés is megvalósulhatott. Mint Magasy Zsolt ezredes, az MH Pápa Bázisrepülőtér parancsnoka elmondta: első lépésként kezdetét vette a környezeti károk felszámolása, ami közel két esztendőn át tartott; a munkálatok során elbontották a régi üzemanyag-tárolókat, helyettük a következő években újak épültek. A későbbiekben – sok más mellett – megújult a repülésirányító torony, modern fénytechnikai és navigációs berendezéseket telepítettek, meghosszabbították a futópálya végbiztonsági zónáit, korszerűsítették a híradásközlő rendszereket, mindezeken túl pedig Szentkirályszabadjáról Pápára került át a légi kutató-mentő szolgálat is. A modernizálás alapvető célja az volt, hogy a légikikötő 2007-re feleljen meg a NATO által támasztott követelményeknek, emellett a nemzeti feladatokat is képes legyen ellátni.

További részletek a Magyar Honvéd magazin augusztus 14-én megjelenő számában!