Felkészültek a téli igénybevételre
Szöveg: Szűcs László | 2011. november 7. 6:03A Magyar Honvédség alakulatainál az október az a hónap, amikor végre kell hajtani az úgynevezett téli igénybevételi viszonyokra való felkészülést. Összeállításunkban a debreceni lövészdandár és a szentesi műszaki ezred illetékeseit kérdeztük: miként sikerült teljesíteniük ezt a feladatot.
Mint azt Pályi József őrnagytól, az alakulat közlekedési részlegvezetőjétől megtudtuk: minden egyes technikai eszköznél utasításokban rögzített az a technológiai folyamat, amit a téli igénybevételre való felkészítés során el kell végezniük a katonáknak. A harc- és gépjárművek egy részénél – például a Mercedes típusú terepjáró gépkocsinál, a Rába tehergépkocsiknál, valamint az Unimogoknál – a gyártó által előírt technikai kiszolgálási feladatokat kellett pontról pontra teljesíteniük. A régebbi – azaz egykori szovjet gyártmányú – eszközöknél pedig a járművekre kiadott technikai karbantartási utasítás lépéseit követték az átállás során. Ezek között természetesen elsődleges volt a járművek fagyálló folyadékkal történő feltöltöttségének, illetve a fagyállóságnak az ellenőrzése is.
Ugyancsak elvégezték az előírt különféle tisztítási és karbantartási feladatokat, valamint a hűtő-, fűtő-, világító- és jelzőberendezések, biztonsági rendszerek ellenőrzését. A sorból természetesen nem maradhattak ki a személyszállításra használt gépjárművek sem – hangsúlyozta a főtiszt.
Az egy hónapos munka érintette az alegység-parancsnoki állományt – vagyis a század-, a szakasz- és a rajparancsnokokat – illetve a technikai eszközök vezetőit, a műszaki eszközök kezelőit is. A harcjárműveknél – azaz például a BTR–80-asoknál és a BTR–80/A típusnál – pedig a lövészraj-parancsnokokat és az irányzókat is bevonták a munkába – mondta Pályi őrnagy, akitől megtudtuk még azt is, hogy az előírt feladatot a dandár katonái határidőre teljesítették, november 1-jén már minden technikai eszköz készen állt a téli időjárási viszonyok közti üzemeltetésre.
Az alakulat katonáinak a legtöbb időt és energiát igénybe vevő feladatot a két hídépítő századnál rendszerben lévő, PMP szalaghíd-félkészleteknél előírt karbantartás elvégzése jelentette, hiszen ez több mint kétszáz Kraz, Rába és ZIL típusú tehergépjármű, valamint a motorcsónakok téli igénybevételre való felkészítését jelentette. A víztisztító századnál pedig a berendezések vegyszeres átmosása, a szűrők karbantartása és konzerválása jelentett kiemelt feladatot az alegység állományának – emelte ki a logisztikai tiszt.
Ezenkívül az alakulatnál rendszeresített személygépjárművektől a famegmunkáló gépeken keresztül a nehézgépszállító gépjárművekig minden egyes eszközön megtörtént az átállás.
Az érvényben lévő technológiai utasítások szerint egy-egy eszközre általában egy-két napnyi munkát kell szánni, hogy a szükséges feladatokat el tudják végezni a katonák. De például a PTSZ–M típusú lánctalpas kétéltű járművek futóműveinek zsírozása, karbantartása három napot vett igénybe gépenként. Ilyen eszközből egyébként összesen kilenc darabbal rendelkezik a szentesi műszaki ezred – emelte ki Horváth százados, hozzátéve: az októberben elvégzett munka több mint háromszáz katonát érintett az alakulatnál.
Az átállás végeztével egyébként csak a felkészülés fejeződött be. A technikai eszközök folyamatos, napi ellenőrzése – például az akkumulátorok ellenőrzése, a fagyálló mérése – mindaddig szükséges, amíg ezt az időjárási viszonyok megkövetelik.
Fotó: Archív