Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Felkészültek a téli igénybevételre

Szöveg: Szűcs László |  2011. november 7. 6:03

A Magyar Honvédség alakulatainál az október az a hónap, amikor végre kell hajtani az úgynevezett téli igénybevételi viszonyokra való felkészülést. Összeállításunkban a debreceni lövészdandár és a szentesi műszaki ezred illetékeseit kérdeztük: miként sikerült teljesíteniük ezt a feladatot.

1595927105
Az MH 5. Bocskai István Lövészdandár három helyőrségében – Debrecenben, Hódmezővásárhelyen és Hajdúhadházon – október 1–31. között kellett elvégezni a technikai eszközök és a különféle anyagok – például fegyverek és gépek – téli igénybevételi viszonyokra történő felkészítését. E tevékenység természetesen kiterjedt a technikai eszközök vezetőinek, kezelőinek elméleti felkészítésére is, akik átismételték, milyen feladatok és vezetéstechnikai fogások várnak rájuk a téli igénybevételi viszonyok között.

Mint azt Pályi József őrnagytól, az alakulat közlekedési részlegvezetőjétől megtudtuk: minden egyes technikai eszköznél utasításokban rögzített az a technológiai folyamat, amit a téli igénybevételre való felkészítés során el kell végezniük a katonáknak. A harc- és gépjárművek egy részénél – például a Mercedes típusú terepjáró gépkocsinál, a Rába tehergépkocsiknál, valamint az Unimogoknál – a gyártó által előírt technikai kiszolgálási feladatokat kellett pontról pontra teljesíteniük. A régebbi – azaz egykori szovjet gyártmányú – eszközöknél pedig a járművekre kiadott technikai karbantartási utasítás lépéseit követték az átállás során. Ezek között természetesen elsődleges volt a járművek fagyálló folyadékkal történő feltöltöttségének, illetve a fagyállóságnak az ellenőrzése is.

Ugyancsak elvégezték az előírt különféle tisztítási és karbantartási feladatokat, valamint a hűtő-, fűtő-, világító- és jelzőberendezések, biztonsági rendszerek ellenőrzését. A sorból természetesen nem maradhattak ki a személyszállításra használt gépjárművek sem – hangsúlyozta a főtiszt.

Az egy hónapos munka érintette az alegység-parancsnoki állományt – vagyis a század-, a szakasz- és a rajparancsnokokat – illetve a technikai eszközök vezetőit, a műszaki eszközök kezelőit is. A harcjárműveknél – azaz például a BTR–80-asoknál és a BTR–80/A típusnál – pedig a lövészraj-parancsnokokat és az irányzókat is bevonták a munkába – mondta Pályi őrnagy, akitől megtudtuk még azt is, hogy az előírt feladatot a dandár katonái határidőre teljesítették, november 1-jén már minden technikai eszköz készen állt a téli időjárási viszonyok közti üzemeltetésre.

1595927106
Szentesen, az MH 37. II. Rákóczi Ferenc Műszaki Ezrednél szintén október 1. és 31. között kellett elvégezni a téli igénybevételi viszonyokra való felkészülést. Horváth Zoltán százados, az alakulat logisztikai főnökségének beosztott tisztje a honvedelem.hu érdeklődésére elmondta: a Tisza-parti város katonái szeptember hónap második felét azzal töltötték, hogy felkészültek az átállásból adódó feladatokra. A munka során külön figyelmet fordítottak a technikai eszközök akkumulátorainak, valamint a fék- és kenőrendszerek és erőátviteli szerkezeteknek az ellenőrzésére.

Az alakulat katonáinak a legtöbb időt és energiát igénybe vevő feladatot a két hídépítő századnál rendszerben lévő, PMP szalaghíd-félkészleteknél előírt karbantartás elvégzése jelentette, hiszen ez több mint kétszáz Kraz, Rába és ZIL típusú tehergépjármű, valamint a motorcsónakok téli igénybevételre való felkészítését jelentette. A víztisztító századnál pedig a berendezések vegyszeres átmosása, a szűrők karbantartása és konzerválása jelentett kiemelt feladatot az alegység állományának – emelte ki a logisztikai tiszt.
Ezenkívül az alakulatnál rendszeresített személygépjárművektől a famegmunkáló gépeken keresztül a nehézgépszállító gépjárművekig minden egyes eszközön megtörtént az átállás.

Az érvényben lévő technológiai utasítások szerint egy-egy eszközre általában egy-két napnyi munkát kell szánni, hogy a szükséges feladatokat el tudják végezni a katonák. De például a PTSZ–M típusú lánctalpas kétéltű járművek futóműveinek zsírozása, karbantartása három napot vett igénybe gépenként. Ilyen eszközből egyébként összesen kilenc darabbal rendelkezik a szentesi műszaki ezred – emelte ki Horváth százados, hozzátéve: az októberben elvégzett munka több mint háromszáz katonát érintett az alakulatnál.

Az átállás végeztével egyébként csak a felkészülés fejeződött be. A technikai eszközök folyamatos, napi ellenőrzése – például az akkumulátorok ellenőrzése, a fagyálló mérése – mindaddig szükséges, amíg ezt az időjárási viszonyok megkövetelik.

Fotó: Archív