Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Forgószárnyas fergeteg

Szöveg: Trautmann Balázs |  2008. augusztus 17. 10:51

Szombathoz hasonlóan a vasárnap „beindításának” nehéz feladatát is a helikopterek vállalták magukra a kecskeméti repülőnapon. A még a várakozásokhoz képest is meglepően sok korán érkező látogató elsőként a Flying Bulls kötelék MBB Bo-105-ös forgószárnyasával találkozhatott.

A számos országban könnyű szállító, futár vagy éppenséggel páncéltörő feladatkörrel megbízott gép civil változata a forgószárnyasoktól teljesen szokatlan manővereket hajtott végre. Ehhez a bemutatópilóta briliáns repülési képességei mellett szükség volt a különleges rotoragyra is, így a helikopter sokkal alkalmasabb a műrepülésre, mint kortársai.

Már kinézetében is harciasabb volt a Flying Bulls kötelék másik főszereplője, a TAH-1F Cobra. A világ első harci helikoptereként is ismert típus kiképző változata hosszú katonai pályafutását követően került Salzburgba. A különösen keskeny gép is számos tátott szájat hagyott maga után a fémkordon mögött…

A magyar múltat képviselte a kicsiny Mi-2 Hoplite könnyű helikopter, melyet szinte minden feladatkörben és szervezetnél ismertek Magyarországon. Az Országos Mentőszolgálat, a

Katasztrófavédelem és a Rendőrség mellett a haderőben is fontos szerepet töltött be a Mi-1-eseket felváltó típus – kiképző, futár, szállító, oktató és még ki tudja, hány feladatkörben.

A helikopter és pilótája mindent megmutatott, amit csak engedett a típus, így igazán kellemes befejezésben gyönyörködhetett a forgószárnyas gépekre kíváncsi közönség.

Ha nem is fő-, de mindenféleképpen fontos szerepben tűntek fel a szolnoki tereptarka helikopterek: a harci kutató-mentő bevetés bemutatása nehezen képzelhető el a Mi-8 Hip szállító és a támogatást végző Mi-24-es harci helikopterek nélkül. A sebesült annak rendje és módja szerint a fedélzetre került, majd a kisebb harci különítmény „fűmagasságban", de nagy sebességgel távozott.