Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Hamarosan újra levegőbe emelkedhet az F-35-ös vadászgép

2007. november 5. 12:26

A Lockheed Martin megkezdte az első F-35 Joint Strike Fighter földi próbáit, mivel novemberre ütemezték újbóli felszállását, 6 hónappal azután, hogy a repülőgép 19. tesztrepülése meghiúsult egy elektromos hiba következtében.

A problémás alkatrészek kijavítása folyamatban van, ezért a kivitelezők joggal bízhatnak abban, hogy az F-35 repülése rendben lezajlik majd. A földi próbák során a repülőgépet folyamatosan ellenőrzik, hogy a folytatódó tesztprogram előtt minden lehetséges hibaforrást felfedezzenek.

Az energiaellátás, az irányítófelületek munkahengerei, valamint a Pratt & Whitney F135 hajtómű hibája együttesen okozta az AA-1 repülésének késedelmét. A földi próbák október 9-én kezdődtek el. A szükséges szoftver- és hardverfrissítéseket elvégezték, és az elkövetkező hetekben a próbák eredményei alapján fognak további módosításokat eszközölni.
A májusi tesztrepülés meghiúsulását kiváltó problémát (a 270 V-os elektromos rendszer egységeinek meghibásodása, amely egyes esetekben szikrázott) azzal orvosolták, hogy megnövelték a vezetékek és a burkolatok közötti távolságot.

Az AA-1 módosított Dash 9-es elektromos egységekkel kezdi meg repülését, de amint hozzáférhető lesz, Dash 10 egységekre fognak átállni.
Néhány elektro-hidrosztatikus rendszer alacsony folyadékszintje is aggodalomra adott okot. Ugyanakkor a szivárgás nem fogja befolyásolni a repülések megkezdését, mivel elegendő pótalkatrész áll rendelkezésre, illetve azzal is számolnak, hogy a repülések során a rendszer alkotóelemei „összerázódnak", s így szinte megszűnik a szivárgás.

Az augusztus 30-i földi próba során egy F135 hajtómű is meghibásodott, ami szintén hátráltatta a programot. A vizsgálatok szerint a turbina harmadik fokozatának lapátjai hibásodtak meg. A hibát a gyártó P&W már elhárította, s lépéseket tett a kockázat csökkentése érdekében. Az első számú hajtóművel felszerelt AA-1 földi próbáit biztonsági felmérések előzték meg, az egyes próbák között folyamatos ellenőrzéseket tartottak, és a hajtómű is végig tökéletesen üzemelt. A felszállás előtt egy újabb próbának vetik alá a repülőgépet, ami valószínűleg október végéig le is fog zajlani.

Az AA-1-en végrehajtott módosítások tapasztalatait felhasználják máshol is, így ezeket a valószínűleg 2008 májusában először felszálló STOVL F-35B-nél már hasznosítani is tudják.