Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Hangyakeringő az esőben

Szöveg: Trautmann Balázs |  2009. március 10. 13:31

Kevés hervasztóbb látvány van, mint egy hajnali, esős napfelkelte. Igaz, ez csak a civileket érdekli: a Katonai Közlekedési Központot aránylag kevéssé zavarta a hideg, szeles idő. Hegyi Gyula százados, mint a Katonai Közlekedési Központ munkatársa sokkal optimistább arccal fürkészte az eget a repülőgépeket fogadó parkoló szélén…

A Debreceni Repülőtér betonját fél tizenegy körül érintette a Silk Way Airlines kissé ütött-kopott – de szinte minden körülmény közepette működőképes – Il-76TD teherszállító repülőgépe. A gép messziről is jól látható, négy koromfekete csíkkal közelítette meg a repülőteret. A Szolovjev D30KP2 hajtóművek füsteffektjeinél csak a sugárfék hangja volt feltűnőbb: a környéken mindenki hallhatta, hogy „nagy vas" látogatta meg a cívisvárost.

1595884817
 

A konténereket az önrakodó járművekről már korábban lerakták. A teherszállító gép megrakodását gyorsan kellett megoldani, hiszen a repülési terv 14.00 órás felszállási idővel számolt. Az Európa számos repteréről is ismerős Il-76-os az azerbajdzsáni Silk Way Airlines színeiben repült tovább Bakuba, majd onnan Afganisztánba.
A raklapokra helyezett

1595884817
készletek, dobozok, gépek és alkatrészek berámolása azért kevésbé volt egyszerű, mint a konténerekbe rakodás Kaposváron és Debrecenben: a repülőgép „padlótól plafonig" megrakodása közben ügyelni kell a rakomány súlypontjára is, hiszen ez a repülés közben létfontosságú. Jelen esetben inkább a rakomány térfogata, mintsem tömege volt a fontosabb, de azért a magyar táborba szánt összkerékhajtású villástargonca 5,5 tonnáját ésszel kellett elhelyezni. Nem véletlenül tett meg több kilométernyi utat az azeri gép rakodómestere…

A leglátványosabb balettelőadást azonban a két reptéri villástargonca adta elő. Szinte egy percnyi szünet nélkül rótták a köröket a konténerektől a repülőgép rámpájáig, egymás tetejére pakolt raklapokkal nyújtózkodva a magasba. A csaknem négy órára nyúló munka eredménye: 21 tonnányi áru, biztonságosan lerögzítve a repülőgép hangárnyi rakterében. Érdekes látványt nyújtott a kulacsokkal, csajkákkal körbepakolt, zöld targonca: a KKK szakemberei felbontották a raklapokra összefóliázott csomagokat, majd takarosan körbebástyázták a járművet. Mindent a helykihasználásért…

1595884817
A 40 tonnányi hasznos terhelhetőséget most nem érte el Füzes József mk. alezredes csapata. A felrakott 21 tonna arra is lehetőséget nyújtott, hogy a gép Debrecenből egyenesen a légitársaság bakui központjába repüljön el, közbeeső tankolás nélkül. A szállítmány Mazar-e-Sharifból már szárazföldi úton jut el az Afganisztánban dolgozó magyar katonákhoz. A kiszállított utánpótlás java része Kaposvárról érkezett a Közlekedési Központ teherautóival, míg Debrecenből a már itt tárolt segélyanyag került ki a repülőgépre. A segélynek szánt ruházatot, felszerelést már az előző repülőgéppel is megpróbálták elszállítani, de ez akkor nem sikerült.
Nem mindegy a sorrend a rakodásnál: rögtön az elején tisztázzák az azeri rakodótiszttel, hogy a megkapott rakománylista tételei közül minek kell mindenféleképp felkerülnie a raktérbe. Figyelni kellett arra is, hogy a raklapok már emlegetett megbontásakor olyan anyagok kerüljenek be a „résekbe", amit kinn könnyen le lehet pakolni és továbbvinni.

1595884818
 

Ahhoz, hogy eljusson Mazar-e-Sharifba például az Unimog-szélvédő, csapatmunka szükséges. A 64. Boczonádi Szabó József Logisztikai Ezred összekészíti a szállítmányt, majd az Összhaderőnemi Parancsnokság utasítására a Katonai Közlekedési Központ szervezi meg és juttatja el a több konténernyi árucikket a repülőtérre – s persze segít felpakolni a gépre is.
Mivel most a PRT-váltás is „színesíti" a képet, így a szokásosnál is többféle, illetve nagyobb tömegű utánpótlás kijuttatását kellett megszervezni.
A szállítás tempója gyors: két nap alatt megfordul a gép. Ebben segít a Silk Ways bakui illetősége is, hiszen onnen alig 3-4 órányi repülés Mazar-e-Sharif. Így a Hollandiában települt Allied Movement Coordination Centertől kapott leszállási időpont könnyen betartható Mazar-e-Sharifban.

A megrakott repülőgép végül termetéhez illő hanggal búcsúzott az eső áztatta debreceni felszállópályától. A füstcsík hegyén lovagló gép Bakuban üzemanyagot vesz fel, személyzetet cserél és hétfő estére már ismét a magyar eget karcolta.

Fotók: Tóth László