Hangyakeringő az esőben
Szöveg: Trautmann Balázs | 2009. március 10. 13:31Kevés hervasztóbb látvány van, mint egy hajnali, esős napfelkelte. Igaz, ez csak a civileket érdekli: a Katonai Közlekedési Központot aránylag kevéssé zavarta a hideg, szeles idő. Hegyi Gyula százados, mint a Katonai Közlekedési Központ munkatársa sokkal optimistább arccal fürkészte az eget a repülőgépeket fogadó parkoló szélén…
A Debreceni Repülőtér betonját fél tizenegy körül érintette a Silk Way Airlines kissé ütött-kopott – de szinte minden körülmény közepette működőképes – Il-76TD teherszállító repülőgépe. A gép messziről is jól látható, négy koromfekete csíkkal közelítette meg a repülőteret. A Szolovjev D30KP2 hajtóművek füsteffektjeinél csak a sugárfék hangja volt feltűnőbb: a környéken mindenki hallhatta, hogy „nagy vas" látogatta meg a cívisvárost.
A konténereket az önrakodó járművekről már korábban lerakták. A teherszállító gép megrakodását gyorsan kellett megoldani, hiszen a repülési terv 14.00 órás felszállási idővel számolt. Az Európa számos repteréről is ismerős Il-76-os az azerbajdzsáni Silk Way Airlines színeiben repült tovább Bakuba, majd onnan Afganisztánba.
A raklapokra helyezett
A leglátványosabb balettelőadást azonban a két reptéri villástargonca adta elő. Szinte egy percnyi szünet nélkül rótták a köröket a konténerektől a repülőgép rámpájáig, egymás tetejére pakolt raklapokkal nyújtózkodva a magasba. A csaknem négy órára nyúló munka eredménye: 21 tonnányi áru, biztonságosan lerögzítve a repülőgép hangárnyi rakterében. Érdekes látványt nyújtott a kulacsokkal, csajkákkal körbepakolt, zöld targonca: a KKK szakemberei felbontották a raklapokra összefóliázott csomagokat, majd takarosan körbebástyázták a járművet. Mindent a helykihasználásért…
Nem mindegy a sorrend a rakodásnál: rögtön az elején tisztázzák az azeri rakodótiszttel, hogy a megkapott rakománylista tételei közül minek kell mindenféleképp felkerülnie a raktérbe. Figyelni kellett arra is, hogy a raklapok már emlegetett megbontásakor olyan anyagok kerüljenek be a „résekbe", amit kinn könnyen le lehet pakolni és továbbvinni.
Ahhoz, hogy eljusson Mazar-e-Sharifba például az Unimog-szélvédő, csapatmunka szükséges. A 64. Boczonádi Szabó József Logisztikai Ezred összekészíti a szállítmányt, majd az Összhaderőnemi Parancsnokság utasítására a Katonai Közlekedési Központ szervezi meg és juttatja el a több konténernyi árucikket a repülőtérre – s persze segít felpakolni a gépre is.
Mivel most a PRT-váltás is „színesíti" a képet, így a szokásosnál is többféle, illetve nagyobb tömegű utánpótlás kijuttatását kellett megszervezni.
A szállítás tempója gyors: két nap alatt megfordul a gép. Ebben segít a Silk Ways bakui illetősége is, hiszen onnen alig 3-4 órányi repülés Mazar-e-Sharif. Így a Hollandiában települt Allied Movement Coordination Centertől kapott leszállási időpont könnyen betartható Mazar-e-Sharifban.
A megrakott repülőgép végül termetéhez illő hanggal búcsúzott az eső áztatta debreceni felszállópályától. A füstcsík hegyén lovagló gép Bakuban üzemanyagot vesz fel, személyzetet cserél és hétfő estére már ismét a magyar eget karcolta.
Fotók: Tóth László