Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Harminc éve levegőben az „Égi huszárok”

Szöveg: Balatoni Kitti |  2021. augusztus 29. 20:42

Harminc évvel ezelőtt, 1991-ben alakult meg a Hungarian Sky Hussars, azaz az „Égi huszárok” kötelék, amely a mai napig egyedülálló a magyar légierő történetében. Az első taszári nemzetközi repülőnapon mutatkoztak be az azóta már nyugállományban lévő pilóták, akik a kerek évforduló alkalmából ezen a hétvégén Kecskeméten, a Nemzetközi Repülőnap és Haditechnikai Bemutatón kápráztatták el a közönséget.

20210829-sky-hussars 01

A Hungarian Sky Hussars megalakulásának ötlete 1990-re, a rendszerváltás utánra nyúlik vissza, amikor a katonai repülőterek kapui megnyíltak a civil közönség előtt. Ekkor kapták azt a feladatot a taszári pilóták, hogy látványos bemutatót tartsanak a nézőknek. Az ezred köteléklégiharcot mutatott be, ami meghozta számukra az elismerést. A kötelék három MiG-21 bisz típusú harci gépből állt, amelyek közül az egyik az ellenséget imitálta. Az alapító tagok Doma Sándor alezredes, Tülkös János százados és Dósa József őrnagy voltak, akik a mindennapi feladataik mellett készültek arra, hogy „égi huszárokként” a levegőbe emelkedjenek.

20210829-sky-hussars 02

1992-ben, a Corvin Alapítvány által szervezett „Randevú a Nyitott Égbolton” elnevezésű nemzetközi repülőnapon mutatták be a magyar légierő első különleges, sárga festésű gépét, az ellenség szerepét játszó, „CÁPETI” névre keresztelt MiG-21 bisz-t, ami ikonikussá vált. Ma is sokan erről, a ma már a szolnoki RepTárban kiállított repülőgépéről ismerik a köteléket.

20210829-sky-hussars 03

Az „Égi huszárok” utolsó nagy közönség előtti szereplése az angliai Fairford-ban megrendezett „Royal International Air Tattoo”-n volt 1993-ban. Hazatérésüket követően Kecskeméten lerepülték bemutatójukat, ami az akkori kötelék utolsó szereplése volt. A csapat tagjai az évek alatt cserélődtek, azonban a harmincadik évfordulón két alapító tag, Doma Sándor nyugállományú alezredes és Tülkös János nyugállományú őrnagy is a levegőbe emelkedett Körömi József és Beke József nyugállományú alezredessekkel együtt, SF-25 Falke, SF-36 Falke és RF-5 motorosvitorlázókkal. A bemutatón a nosztalgiázás mellett az is célként lebegett a szemük előtt, hogy motiválják a fiatal pilótákat és azokat, akik még csak kacérkodnak a repülés gondolatával.