„Hatalmas élmény volt!”
Honvéd kadétok a virtuális küzdőtérben
Szöveg: Burillák Marcell | Fotó: Kertész László |  2023. december 9. 20:24„Nagyon jó érzés harmadszor aranyérmet szerezni. Talán még jobb, mint az első. Most bebizonyítottuk, hogy megérdemeltük a korábbi győzelmeket, hiszen harmadjára is meg tudtuk nyerni ezt a versenyt” – nyilatkozott fáradtan, de boldogan Styevák Attila, a Digital Warriors e-sport kadét kupájának egyik győztese a december 8-i budapesti döntő eredményhirdetését követően.
Hazánkban évek óta tapasztalható az e-sport iránti érdeklődés növekedése. Az új sportág népszerűségét jelzi, hogy a megtépázott becsületű öttusa reformtervei között felmerült az e-sport bevonása az öt szakág közé. Fokozott figyelmet szentel a játéknak a Honvédelmi Sportszövetség is, ami a katonák és a társadalom kapcsolatának erősítését szem előtt tartva indította útjára 2021-ben az elsősorban Counter-Strike köré szervezett Digital Warriors versenysorozatot.
„A vetélkedő első napján a Honvéd Kadét Program népszerűsítését felvállalva nyolc kadét csapat méri össze erejét, szombaton és vasárnap pedig hazánk legjobb játékosai a major profi kategórián belül ülnek asztalhoz és mérkőznek meg a többszázezer forintos fődíjért” – ismertette a programot Tóta Gábor, a Hunesz Rendezvény és versenybizottságának elnöke. A középiskolás korosztály megméretésének fontosságáról Mezei Péter, a verseny egyik főszervezője beszélt.
„A Honvédelmi Sportszövetség fő feladatai közé tartozik, hogy a fiatalokat testileg és szellemileg is megmozgassa. Az e-sportban a kommunikáció és a reflexek mellett a mentális teljesítmény a legfontosabb. Kitalálni, hogy mit csinálhat az ellenfél, előre gondolkodni, taktikákat kitalálni, azokat gyakorolni. Ez mind olyan kompetencia, amit az e-sport fejleszt és amit a fiatalok később az élet bármelyik területén kamatoztathatnak” – mondta a Honvédelmi Sportszövetség e-sport tanácsadója. A budapesti Gamerlandben folyó White Shark Kadét Kupa összecsapásai csoportküzdelmekkel kezdődtek délelőtt. Négy-négy csapat mérte össze erejét, köztük olyanok is, akik már régi motorosnak számítanak.
„A Miskolci Szakképzési Centrum Andrássy Gyula Gépipari Technikumából érkeztünk, és már harmadszor veszünk részt a versenyen Tisztelet nevű csapatunkkal. Tavaly sikerült egy bronzérmet és egy ezüstérmet szereznünk, reméljük, hogy idén fel tudunk állni a dobogó legfelső fokára” – magyarázta dr. Juhász Zsuzsanna, az iskola kadét instruktora. „Nálunk nagyon nagy sikere van a Counter Strike-nak. Az idei offline selejtezőkön tíz csapat indult, a főtáblára jutó gárdát pedig már példaképnek tekintik a többiek és igyekeznek őket követni.” A versenyre tanáraik mellett barátok és családtagok is elkísérték a fiatalokat.
„Hónapok óta készülnek a fiúk a versenyre, aminek az eddigi körök alapján meg is van az eredménye” – ecsetelte büszkén Mag Zsófia, a miskolciak szurkolója a csoportküzdelmek alatt. Drukker társa, Kovács Vanda kilátásba helyezte, hogy idővel lányok is megjelennek majd a kadét e-sport versenyeken.
„Mi is több éve játszunk a CS:GO-val, illetve immár a CS2-vel, nem érzem hátrányban magunkat. Fiúkkal játszunk és ugyanannyit foglalkozunk vele, mint ők, ezért esélyét látom annak, hogy jövőre akár lányok is szerepeljenek a csapatokban” - mondta. Az egészséges versenyszellem mellett motivációt jelentett a figyelemre méltó fél millió forint értékű nyereménycsomag is. Az egérpadoktól fejhallgatókig terjedő ajándékpalettán az első négy helyezett osztozott. Nem szomorkodtak azonban a csoportkörben búcsúzó gárdák sem.
„Nagyon jól éreztük magunkat, erre készültünk jó ideje. Úgy érzem, hogy kicsit elmaradtunk a mezőny teljesítményétől, de hatalmas élmény volt a budapesti döntőbe bekerülni. Főleg nekem, ugyanis szeretnék hivatásos e-sportolóvá válni. Társaim nevében mondhatom, hogy hazatérve azonnal készülni kezdünk a következő megmérettetésre” – mondta Török Ádám, a Kaposvári SZC Nagyatádi Ady Endre Technikum és Gimnázium tanulója.
Az estébe nyúló küzdelmeket végül a szarvasi Vajda Péter Evangélikus Gimnázium diákjai nyerték, mellettük – sorrendben – a miskolci Andrássy Gyula Gépipari Technikum, a debreceni Kratochvil Károly Honvéd Középiskola és Kollégium, valamint a Veszprémi SZC Öveges József Technikum és Kollégium csapata jutott a legjobb négy közé. A versenyen indult továbbá a Kaposvári SZC Nagyatádi Ady Endre Technikum és Gimnázium, a Jászberényi Liska József Gimnázium, a Berettyóújfalui SZC Karacs Ferenc Gimnázium, illetve a Kiskunhalasi SZC Dékáni Árpád Technikum.
„A CS2 nagyjából szeptember végén jött ki, barátaimmal azóta gyakorlunk. Kevés szabadidőm ellenére igyekeztem ledolgozni hátrányomat, a selejtezőkre és a mostani döntőre egyaránt sokat készültünk” – mesélte Kunstár Roland, a zsinórban harmadszor győzedelmeskedő szarvasi Vajda Péter Evangélikus Gimnázium diákja. „Nyilván a saját perifériánkat jobban szeretjük használni, de azért alkalmazkodni próbálunk az itteni berendezéshez is. A fülhallgatókat például kölcsönöztük a mai napra” – beszélt a verseny technikai körülményeiről.
„Nagyon fárasztó volt a mai nap. Alapvetően maximum két órát játszunk egy nap. Ma az ötöt is elértük, azt hiszem. Összesen 3000 óránk van a játékban, tehát ennyit foglalkoztunk vele eddig életünk során, ugyanakkor sajnos nem tudunk minden nap gép elé ülni. Nem meglepő, hogy nap végére nagyon elfáradtunk” – mondta az öt fős győztes csapat másik tagja, Styevák Attila, aki egyébként már túlkoros és a Szegedi Tudományegyetem gazdaságinformatikus szakján tanul.
„A múltkori versenyhez hasonlóan ismét a Vajda Péter Gimnázium és a miskolciak játszották a döntőt. Jó képességekkel bírnak, bár a tizenkét csapatos major profi ligában szerintem nem tudnának meccset nyerni, de hoznának szép köröket. Ezek a srácok persze még főleg a tanulásra koncentrálnak, míg a profi játékosok egy része ebből él, tehát hivatásszerűen foglalkozik az e-sporttal” – vélekedett a középiskolás és a profi szint különbségeiről Mezei Péter. A Honvédelmi Sportszövetség e-sport tanácsadója elárulta, hogy eredetileg az őszi szünetre igazították volna a versenyt, de a Counter-Strike 2 megjelenése átírta a terveket.
„Az új játék tanulási folyamata igényelte, hogy decemberre toljuk az eseményt. A későbbiekben ugyanakkor szeretnénk tavaszi és őszi fordulóra osztani a versenysorozatot. Rendeztünk már PUBG és World of Tanks összecsapásokat is. Jó lenne a katonai tematikához kötődő játékokat a CS2 mintájára rendszeresíteni.”