Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Hatékony magyar-brit együttműködés

Szöveg: Mátyás Botond Hunor főhadnagy | Fotó: Dévényi Veronika |  2022. február 4. 16:17

A kölcsönösség alapján támogatja egymás kiképzési céljait a Brit Királyi Légierő 99. százada, valamint az MH Pápa Bázisrepülőtér. Jelenleg is tartózkodik brit felségjelű repülőgép Pápán.

EE1A7156

Az MH Pápa Bázisrepülőtér az elmúlt húsz évben a bezáráshoz közeli állapotból világszínvonalú katonai légikikötővé fejlődött. A repülőtéri infrastruktúra fejlettségének és a személyi állomány képzettségének köszönhetően egyre terjed a pápai légibázis jó híre. Nagyban hozzájárulnak ehhez a katonai szervezet bázisán végrehajtott nemzetközi gyakorlatok és képzések is.

A bázisrepülőtéren jelenleg csak a 12 nemzetből álló Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) három C-17-es szállító repülőgépe és a Légi Kutató-Mentő Szolgálat Mi-17-es helikoptere állomásozik. Az ebből adódó, viszonylag alacsony légi forgalom igen kedvez a repülőtérre érkező merev- vagy forgószárnyas repülőeszközök számára.

EE1A7325

A Brit Királyi Légierő ZZ177 lajstromszámú, C-17 típusú nehéz szállítógépe január 31-én landolt a pápai betonon, hogy a gép repülőszemélyzete a következő napokban több kiképző repülést hajtson végre. A brit légierő és az MH Pápa Bázisrepülőtér között létrejött megállapodás alapján a repülőtér személyzetének támogatásáért cserébe a brit hajózók is segítenek abban, hogy a magyar katonák teljesíthessék a számukra kitűzött kiképzési célokat. Kulcsfontosságú képességet jelent a magyar repülőműszaki állomány számára a C-17 szállítógépek vontatására feljogosító képzettség megszerzése. Ennek érdekében a brit gépszemélyzet segítségével négy magyar katona szerzett gyakorlati tapasztalatot az óriásrepülő mozgatásáról egy 50 tonnás TXD 450/50 vontató eszközzel. Mellettük a teljes állomány részt vett a vontatás irányításában és segítésében.

EE1A7720

Ugyancsak fontos tapasztalat a magyar repülőtéri személyzet számára, hogy két katona két alkalommal is részt vehetett az úgynevezett „cockpit trainingen”, vagyis a gép pilótafülkéjében tartózkodhattak a repülések során.

A négy katona közül ketten légiforgalmi irányítók, ketten pedig a repülőtér-üzemeltetés és repülésbiztosítás területén dolgoznak. Ennek a fontossága abban rejlik, hogy képet kaphattak arról, milyen együttműködés és munka szükséges a repülés során, így javul a repülőgép személyzete és a földi kiszolgálók közötti kölcsönös megértés.