Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

A Boeing támogató szervezete kapta a repülőgép-szimulátoros kiképzési szerződést

Szöveg: honvedelem.hu / sacprogram.org |  2016. január 11. 9:28

2015. december 31-én a Boeing cég szerződést kötött, melynek tárgya a Stratégiai Légiszállítási Képesség (Strategic Airlift Capability, SAC) állománya által végzett repülőgép-szimulátoros kiképzés folyamatának elősegítése. Az új megállapodás lehetővé teszi a Nehéz Légiszállító Ezred (Heavy Airlift Wing, HAW) számára, hogy a C–17-esek hajózószemélyzetének szimulátoros továbbképzését a Boeing cég tulajdonában lévő szimulátor segítségével biztosítsa az egyesült királysági Farnborough-ban.

https://www.sacprogram.org/en/Pages/Simulator-Flight-Training-Contract-Awarded-to-Boeing.aspx
A négy évre szóló, 9 és fél millió dolláros rögzített és végleges árat tartalmazó szerződést az Egyesült Államok légiereje kötötte a Boeinggel, egy már meglévő külföldi katonai értékesítési megállapodás (Foreign Military Sales, FMS) kiegészítéseként, annak érdekében, hogy biztosítsa a szimulátoros továbbképzést a SAC részére. A szerződés-kiegészítés a NATO Támogató és Beszerzési Ügynökség (NATO Support and Procurement Agency, NSPA) NATO Légiszállítást Kezelő Programirodája (NATO Airlift Management Programme Office, NAM PO) kérésére történt, amely a SAC-program C–17-es szállító-repülőgépeinek fegyverrendszeréért felelős.

Brent Deen, a NAM PO fegyverrendszer-menedzsere hangsúlyozta, hogy a most elérhetővé vált szimulátor használata jelentősen növeli majd a műveleti rugalmasságot, és lehetővé teszi a költségmegtakarítást is. Előzőleg a HAW összes szimulátoros kiképzését az Egyesült Államokban hajtotta végre, ami sok időt és pénzt felemésztő utazásokat tett szükségessé. Az utazási költségek megtakarítása mellett a HAW hajózószemélyzetének tagjai mostantól az eddigihez képest feleannyi ideig tartózkodnak távol a SAC-programnak otthont adó MH Pápa Bázisrepülőtértől, miközben ugyanannyi szimulátoros kiképzési foglalkozáson vesznek majd részt, mint eddig.

A HAW hajózóinak szimulátoros továbbképzését az Egyesült Államok légierejének szabványai és minősítései szerint hajtják végre. Mivel a SAC-program C-17-esei a magyar katonai repülőgépek felségjeleit viselik és Magyarországon regisztrálták őket, a Boeing által biztosított kiképzést a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) is minősítette.

1596006937


* * *


A Stratégiai Légiszállítási Képességről

A Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) 2008-ban jött létre egy független többnemzeti programként, amely 12 partnernemzetnek biztosítja a hozzáférést a katonai légiszállítás lehetőségéhez, három Boeing C-17 Globemaster III teherszállító, sugárhajtóműves repülőgépének működtetése révén. A Stratégiai Légiszállítási Képességnek az MH Pápa Bázisrepülőtér ad otthont.

A SAC tagállamai a NATO-tagsággal rendelkező Magyarország (a programot befogadó ország), Bulgária, Észtország, Litvánia, Hollandia, Norvégia, Lengyelország, Románia, Szlovénia, az Egyesült Államok, és a NATO békepartnerségi program (PfP) tagjaiként Finnország és Svédország. Minden részt vevő országot megillet bizonyos mennyiségű repülési óra az SAC C-17-es repülőgéppel, hogy szolgálják a saját nemzetük védelmét, eleget tegyenek a NATO-ban, EU-ban vagy ENSZ-ben vállalt kötelezettségeiknek, illetve humanitárius segítséget nyújtsanak.

A SAC-szervezetek műveleti egysége a Nehéz Légiszállító Ezred (Heavy Airlift Wing, HAW) és a NATO Támogatási és Beszerzési Ügynökség (NSPA) Légiszállítást Kezelő Programirodája (NAM PO), mely a beszerzési és fenntartási hatósága a SAC C–17-esei fegyverrendszerének, továbbá telephelyi és adminisztrációs támogatást is biztosít a HAW részére. A Boeing szerződéses viszonyban áll a SAC-programmal, technikai támogatást nyújtva a C–17-es repülőgépek számára.

Fotó: Brent Deen
Fordította: Eszes Boldizsár