A hazaszeretet stratégiája
Szöveg: Faragó Fanny | Fotó: Dévényi Veronika |  2019. december 1. 7:02Nagyszabású szakmai konferencián ismertették a hazafias és honvédelmi neveléshez kapcsolódó stratégiatervezetet november 29-én, pénteken az Országház felsőházi üléstermében. Az eseményen a hazafias és honvédelmi nevelés jelenlegi helyzetét és a jövőre vonatkozó elképzeléseket az érintett területekről felkért szakértők mutatták be.
A konferencián Simicskó István, a hazafias és honvédelmi nevelésért, illetve az ezzel összefüggő beruházásokért felelős kormánybiztos, a Honvédelmi Sportszövetség elnöke hangsúlyozta: kidolgozták a hazafias és honvédelmi nevelés stratégiájának tervezetét, amely tízéves időszakra szól. A konferencia házigazdája hozzátette: a hazafias és honvédelmi nevelés elsősorban a hazaszeretetre, a szülőföld iránti tevékeny kötődésre nevel. „Legfontosabb eredendő célunk, hogy a magyar fiatalok szeressék a hazájukat. Nemzetéhez kötődő, anyanyelvét, kultúráját, hagyományait tisztelő fiatal nemzedéket szeretnénk nevelni. Megmaradni, erősödni és növekedni, amihez elengedhetetlen a hazaszeretet stratégiája" – mondta Simicskó István.
Simicskó István hangsúlyozta: a stratégia, valamint a benne szereplő programok célja, hogy a magyar népességben olyan magabiztos, hazafias tartás alakuljon ki, ami képessé teszi Magyarországot arra, hogy hazafiságban 2030-ra Európa öt legjobb országa közé kerüljön. A megalapozott és őszinte hazaszeretet kialakításához és folyamatos ápolásához az érzelmi nevelés olyan változatos eszközeire van szükség, mint a magyar nyelv és irodalom, a történelem, a művészetek, a nemzeti ünnepek, népszokások és nemzeti hagyományok ápolása, nemzeti értékek és hungarikumok ismerete, az országjárás – azaz a szülőföld és a Kárpát-medence megismerése – vagy a sport.
A konferencia fővédnöki tisztét Kövér László, az Országgyűlés elnöke, valamint Gulyás Gergely, Miniszterelnökséget vezető miniszter töltötte be, akik nyitóelőadóként is felszólaltak. „Száz esztendővel ezelőtt felelőtlen magyar politikusok cselekvésképtelenné és önvédelemre képtelenné tették Magyarországot, ezáltal mi, magyarok történelmi értelemben elveszítettük a teljes 20. századot. A 21. századnak azonban nem akarunk a vesztesei lenni" – fogalmazott beszédében Kövér László. A házelnök hozzátette: hazánknak nemcsak a politikai cselekvőképességét és a katonai önvédelmét, hanem a szellemi ellenállóképességét is biztosítanunk kell. A konferencia fővédnöke beszéde végén hangsúlyozta: a szellemi önvédelem csak akkor fenttartható, ha a magyar fiatalság hazafias nevelése – azaz a haza, a nemzet és a család iránti elköteleződést, áldozatvállalást középpontba állító értékrend – továbbadása biztosított.
Gulyás Gergely szerint kötelességünk olyan magyar hazát teremteni, amely minden magyart hazavár és ahová minden magyar lélek örömmel térhet haza. „A honvédelem és a szabadság a legfontosabb nemzeti ügyek közé tartozik. A honvédelemben való részvétel bármely formája a nemzet közös ügyének részesévé teszi a megóvására kész polgárt" – fogalmazott a miniszter. Gulyás Gergely felhívta a figyelmet arra is, hogy a Magyar Honvédség azon nemzeti intézmények között tartható számon, amelyben öntudatos polgárok hivatásosként, tartalékosként magától értetődő természetességgel vesznek részt a közös biztonság megteremtésében.
A Honvédelmi Minisztérium irányításával megvalósuló hazafias és honvédelmi nevelés jelenlegi helyzetéről és a jövőbeli tervekről Erdélyi Lajos, a tárca humánpolitikáért felelős helyettes államtitkára beszélt. „2020-tól, jó néhány területen – a honvédelmi miniszter által felügyelt – ágazati képzés fog majd folyni a középiskolákban gépjárműtechnika, mechatronika, informatika, mechanika és logisztika területén. Mindemellett hosszabb távon legalább nyolc honvéd középiskola létesítésében gondolkozunk" – árulta el érdeklődésünkre Erdélyi Lajos.
A szakmai konferencián – mások mellett – a hazafias és honvédelmi nevelés egységes stratégiájának megalkotásában részt vevő tárcaközi munkacsoport tagjai, valamint a köznevelési, a kulturális, a sport és a honvédelmi szakterületek képviselői vettek részt. A rendezvényen az előadások tematikus sorrendben követték egymást. A délelőtt folyamán a köznevelési szakterületről érkezett előadók a hazafias nevelés és az iskolai élet kapcsolatáról tartottak tájékoztatót. A délutáni szekcióban az előadók – köztük Pohl Árpád dandártábornok, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar dékánja – a honvédelmi nevelés kérdését más-más szemszögből világították meg.