Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

A levegő urai: a Magyar Honvéd magazin legfrissebb számából

Szöveg: honvedelem.hu |  2019. szeptember 13. 10:54

Elavult gépek, nem megfelelő hadvezetés, folyamatos üzemanyaghiány, állandó életveszély: a lengyel légierő mégis erőn felül teljesített a rettegett Luftwaffe ellen. Persze végül győzött a modernebb technika és a túlerő.

A nehézségek ellenére derekasan küzdöttek a lengyel légierő hajózói, pedig ellenük Európa legtapasztaltabb és legjobban felszerelt légiereje, a Luftwaffe sorakozott fel. Méghozzá nem akármilyen eszközökkel.

A spanyol polgárháború harcaiban már kipróbált Messerschmitt Bf 109C–1 és D–1 változatú együléses vadászgépek feleltek azért, hogy teljes legyen a német légifölény. Az alsószárnyas, behúzható futóművel rendelkező, zárt pilótafülkés típus ezen korai változatai összesen négy, 7,92 milliméter űrméretű MG 17-es géppuskával voltak felszerelve: egy-egy a szárnyakban, kettő pedig a 690 lóerős Junkers Jumo 210D motorok felett, az orr-rész tetején kapott helyet.

A Bf 109-esekkel szemben a lengyelek a PZL gyár P.11a és c vadászgépét, illetve kisebb számban a még korszerűtlenebb, 1932-ben hadrendbe állt P.7a-t tudták felvonultatni. Mindkét típus az 1930-as évek elejének technológiáját képviselte: nagy méretű, emiatt komoly légellenállású léghűtéses csillagmotor, állandó állásszögű, kéttollú fa légcsavar, merev futóművek, nyitott pilótafülke és gyenge fegyverzet (két 7,92 milliméteres km wz. 33 vagy 37 géppuska) jellemezte azokat.

A Luftwaffe egyik legfontosabb feladata a Wehrmacht erőinek támogatása volt. Ennek megfelelően elsősorban kis hatótávolságú és bombaterhelésű, egy- és kétmotoros bombázógépek hajtották végre a bevetéseket. A spanyol hadszíntér után Lengyelországban is megjelentek a Junkers Ju 87-esek, méghozzá az A, illetve a továbbfejlesztett, 1200 lóerős Jumo 211D motorral felszerelt, áttervezett törzzsel és futóművel gyártott, rémisztő hangú szirénával kiegészített B változat, ami a törzsre rögzítve egy 250 kilogrammos, a szárnyak alatt pedig négy 50 kilogrammos bombát vihetett magával a harcba. Érdekesség, hogy a hadjárat első német légi győzelmét épp egy Stuka érte el, amely 1939. szeptember elsején a 7,92 milliméteres géppuskáival végzett a Balice repülőteréről felszálló P.11-essel.

További részletek a Magyar Honvéd magazin szeptember 13-án megjelenő számában!