A repülésbiztonság legfontosabb eleme az ember
Szöveg: Kálmánfi Gábor | 2017. május 1. 7:27A katonai repülés terén a tavalyi évben nem történt halálos kimenetelű légi baleset – ez azonban nem jelenti azt, hogy a repülésbiztonság szakterületén ne kelljen keményen dolgozni azért, hogy tovább csökkentsük a fennálló kockázati tényezőket – hangzott el az MH Összhaderőnemi Parancsnokság repülésbiztonsági konferenciáján Székesfehérváron.
![1596031250](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f21811285a4b483244999.jpg)
„Leszögezhetem, hogy az elmúlt évek eseményeit tekintve nem kell olyan súlyos repülésbiztonsági kockázatról beszélnünk ami azonnali intézkedést igényelne és nem kell olyan légi közlekedési eseményt elemeznünk, amely ezt a szakterületet negatívan minősítené. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a repülésbiztonság legfontosabb eleme az ember, és az ezen a területen dolgozók felelősségteljes munkát végeznek, és ugyanilyen módon képzik is magukat" – hangsúlyozta Huszár János vezérőrnagy.
![1596031250](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f218112df2fa608292145.jpg)
Túróczi Zoltán ezredes, az MH ÖHP Repülésbiztonsági Osztályának vezetője elmondta, hogy a repülésbiztonság nem öncélú szakág, hiszen a repülés hívta életre, és azzal együtt fejlődött.
Az elmúlt év eredményeit értékelve hallhattuk: a repült óraszám közel tíz esztendeje változatlan, azonban a 2017. évben érkező új kiképző repülőknek és a nagyjavításon átesett helikoptereknek és a megnövekedett Gripen éves repülési időnek köszönhetően a repülési óraszámok ebben az évben várhatóan nagymértékben növekedni fognak. Kiemelte: a katonai repülés terén a tavalyi évben halálos kimenetelű légi baleset nem történt – ez azonban nem jelenti azt, hogy a repülésbiztonság szakterületén ne kelljen keményen dolgozni azért, hogy tovább csökkentsük a fennálló kockázati tényezőket.
![1596031250](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f2181133c121850766621.jpg)
Az egyes alakulatokat tekintve Túróczi Zoltán ezredes közölte: az MH Pápa Bázisrepülőtéren eddig megvalósult; és a közeljövőben megvalósuló fejlesztések egy része (például madárriasztó jármű beszerzése) kifejezetten a repülésbiztonság szintjének növekedését szolgálják, folyamatban van a kecskeméti repülőtér kettős hasznosításba vételi eljárása, illetve ebben az évben indul a szolnoki repülőtér rekonstrukciója is. Az MH Légi Vezetési és Irányítási Központ tekintetében hallhattuk, hogy a sikeres elfogások száma a 2015-ös esztendőhöz képest jelentősen emelkedett. Ez azért is hasznos, vélte, mert a légi irányítóknak minél több gyakorlásra van szükségük – éppen ennek érdekében cél egy közös hajózó-légi irányító szimulátor életre hívása is.
A konferencia zárásaként Huszár János vezérőrnagy megköszönte a szakmai értékeléseket, illetve a színvonalas előadásokat és balesetmentes repülést kívánt mindenkinek erre az évre is.
A szerző felvételei