Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

A szomjoltó Pegasus – a Magyar Honvéd magazin legfrissebb számából

Szöveg: honvedelem.hu |  2018. augusztus 10. 17:26

Az Egyesült Államok elmúlt két évtizedének amúgy is zilált védelmi beszerzései közül változatos fordulataival egyértelműen kiemelkedik a Boeing KC–46A Pegasus tankergépek esete.

1599191444
A történet azzal indult, hogy az amerikai légierő a teljes légi utántöltő flotta lecserélését tűzte ki célul. A három lépcsőre (KC–X, KC–Y és KC–Z) osztott folyamat első elemeként a már-már matuzsálemi korú KC–135E Stratotankerek részleges cseréjére nyílt lehetőség. Legalábbis ezt remélték az 1990-es évek legvégén, amikor az egész programot elindították. Akkor még nem tudták, hogy milyen hosszú és rögös út is vezet a legelső KC–46A hadrendbe állításához…

Több nekifutásból

2002-ben az amerikai védelmi minisztérium és a légierő a Boeing-ot választotta ki a fejlesztési és gyártási feladatokra, mondván, egyedül ez a cég rendelkezik a megfelelő képességekkel. A 2003-ban megkötött üzlet során a KC–767A látszott befutónak: hosszas politikai viták után 80 megvásárolt és 20 lízingelt példányra jelezte igényét a légierő, az Airbus által kínált KC–330-as helyett. A győztes a 767-200ER, míg az alulmaradt KC–330 az Airbus A330-200 utasszállító gépek átalakításaként repült.

2003 decemberében azonban felfüggesztették a beszerzést, ugyanis súlyos korrupciós vádak merültek fel a 20 milliárd dolláros vásárlás körül. A kivizsgálás eredménye több letöltendő börtönbüntetés kiszabása, illetve a program 2006 januári leállítása lett. A KC–767-es így csak Japán (négy KC–767J) és Olaszország (négy KC–767A) légierejében jelent meg. A probléma azonban megmaradt: az Egyesült Államokat ért 2001. szeptember 11-i terrortámadást követő műveletekben a végletekig kizsigerelt KC–135 Stratotankereket és a DC–10-30CF teher/utasszállító gépek alapján épített KC–10 Extender stratégiai légi utántöltőket mihamarabb le kellett cserélni. 2009 szeptemberére a legöregebb, még Pratt & Whitney TF–33-PW-102 hajtóművekkel felszerelt KC–135E-ket kivonták, de a modern, turbofan hajtóművekkel átépített KC–135R-ek sem lettek fiatalabbak. 2007. január 30-ig megint a két óriás, az európai Airbus és az amerikai Boeing adta be ajánlatát a légierőnek, frissítve a felkínált, de alapjaiban azonos típusokat. Hosszas küzdelem és számos politikai, jogi csatározás után a kisebb, de a KC–135-ösök méretét sokkal jobban megközelítő, így jóval kevesebb logisztikai problémát okozó (a gépek állóhelyének mérete, s az ezek megnöveléséhez szükséges repülőtér-átépítések hiánya volt az egyik döntő szempont) 767-es nyert 2011. február 24-én. A Boeing előtt megnyílt az út a tervezett 179 példány legyártása előtt, amely több mint 43 milliárd dollárt jelent majd a cégnek.

További részletek a Magyar Honvéd magazin augusztus 10-én megjelenő számában!