A vonat, amiről három ország beszél
Szöveg: Snoj Péter | 2017. április 27. 8:58Idén harmadik útjára indul az első világháborús szlovéniai és olasz hadszíntereket bejáró Isonzó Expressz, a vonat, amiről három ország beszél. A 2015 óta minden évben megszervezett vasúti körutazásról Budapesten, a Nyugati Pályaudvaron tartottak sajtótájékoztatót április 26-án, szerdán.
Dr. Holló József nyugállományú altábornagy, a kegyeleti diplomáciáért felelős miniszteri biztos beszédében úgy fogalmazott: „az Isonzó Expressz a szívekhez szóló, nem csak turisztikai, hanem elsősorban kegyeleti út. Száz évvel ezelőtt azok a történések, amelyek itt, ebben a térségben megtörténtek, nagyon mély nyomot hagytak nemcsak a magyarság vagy az Osztrák-Magyar Monarchia, hanem a teljes Európa szívében."
Történelmi visszatekintőjében hangsúlyozta, hogy az Isonzó vidéke kiemelten fontos hadszíntér volt az első világháborúban, hiszen az észak-olaszországi karsztokon, a Karintiai és a Júlia-Alpokban folytak a legádázabb csaták 1915 közepe és 1917 vége között. „Rengetegen pusztultak el a felőrlő harcokban. Majd úgy alakult, hogy 1917-re megváltozott a helyzet, és a tizenkettedik isonzói csatával a központi hatalmak az első világháború egyik legsikeresebb hadműveletét tudták végrehajtani" – mondta.
Mint dr. Holló Józseftől megtudtuk, a caporettói áttörés során olyan kiváló katonaemberek tüntették ki magukat helytállásukkal, mint a második világháborúban már Sivatagi Rókaként ismert Erwin Rommel, aki 1917-ben még főhadnagyként foglalta el a célul kitűzött olasz állásokat. De magyar vonatkozásban is számos büszkeségre okot adó katona vívott ki dicsőséges győzelmet, mint például Bertalan Árpád (a második világháború idején az első magyar ejtőernyős-zászlóalj megalapítója), „aki végtelen jól képzett katonatisztként, egysége élén sikerrel végezte az áttörés hadműveletét".
Szabó István 1917-ben megjelent A Doberdó című könyvéből idézve dr. Holló József kiemelte: „nem órákkal, már napokkal mérik a pergőtüzet, őrület kínja futkároz az idegeken. Itt előttünk a falu nem is romok, hanem kőrongy már. (…) Sok napos bénító kínjától felszabadult honvédek felállnak a kővackukból, vásott testükben lázas lüktetéssel hajtja a vér az elkeseredést. Elernyedt idegeknek új rugókat ad a düh és a végig kétszáz órás tűzzel agyonveretett vonal egyetlen sistergő tűzkígyóvá válik." Az idézet után hozzátette, hogy nekünk, utódoknak kötelességünk a hadisírokról való gondoskodás, mert azok a béke nagykövetei.
Dr. Kövér László, az Országgyűlés házelnökének képviseletében Kelemen András, elnöki tanácsadó elmondta, hogy „a házelnök úr igen nagyra becsüli azok a tevékenységét, akik nem hagyják, hogy a véráldozatot hozó őseink emléke feledésbe merüljön. Ezért személyesen is be kíván kapcsolódni, valamint közcélú adománnyal kívánja biztosítani, hogy olyan kárpát-medencei magyar családok tagjai is részt vegyenek az utazáson, akiknek felmenői az Isonzó völgyében harcoltak." Emellett hangsúlyozta a kiemelkedő magyar−szlovén kapcsolatokat is, amiknek köszönhetően az Isonzó Expressz 2015-ös kezdeményezése is létrejöhetett.
Schvéd Norbert, a MÁV Nosztalgia Kft. ügyvezető igazgatója az idei program kapcsán elárulta, hogy a caporettói áttörés századik évfordulójára emlékezve dr. Kövér László és Milan Brglez, a szlovén Nemzetgyűlés elnöke is a vonattal utaznak majd Jesenice állomástól egészen az egykori tolmeini osztrák-magyar hídfőállás egyik legfontosabb vasútállomására, Most Na Sociba. A közeli modrejcei katonatemetőben – ahol körülbelül 1 600 monarchiás katona nyugszik – közösen emlékeznek meg a hősök emléke előtt.
„Nagyon örülök annak, hogy immáron harmadszor lehetünk itt, a szlovén Soca (olaszul Isonzó − a szerk.) völgyébe induló vonat beharangozóján" − mondta Ksenija Škrilec, Szlovénia magyarországi nagykövete. Hozzátette: „a szlovén-magyar kapcsolatépítésben egy nagyon fontos téma az első világháborúról való megemlékezés. Köszönet annak a lelkes magyar csapatnak, amely nagy hozzáértéssel és még nagyobb lelkesedéssel tartja szem előtt a megemlékezés fontosságát, karöltve a szlovén – hasonlóan lelkes – csapattal." Kiemelte, hogy ennek a lelkes munkának köszönhetően született meg az a térkép is, amely idén először kerül magyar nyelven és magyar vonatkozásokkal kiegészítve forgalomba. Emellett hamarosan magyar-szlovén kiadásban megjelenik Az Alpoktól az Adriáig, az Isonzó front" című könyv is, ami a Soca-vidék, azaz az isonzói front eseményeit mutatja be részletesen, magyar vonatkozásokkal gazdagítva.
A Honvédelmi Minisztérium, az Indóház Közlekedési Lap- és Könyvkiadó, a Nagy Háború Kutatásáért Közhasznú Alapítvány, a Budakeszi Kultúra Alapítvány és a MÁV Nosztalgia Kft. közös összefogásából 2015-ben született Isonzó Expressz idén harmadszor indul megemlékező útjára. A különvonat utasai idén július 16-20. között kereshetik fel a nagy háború egykori olasz és szlovén csatatereit. A zarándoklat jellegű programsorozat olyan helyszíneket érint majd, mint például a Doberdó-fennsík, San Martino de Carso, Nova Gorica, Kobarid és számos egyéb, a háború emlékeit őrző település.
A vonat, amiről három ország beszél, az osztrák Semmering-hágón, a világ első magashegyi vasútvonalán szeli át Ausztriát Szlovénia és Olaszország felé menet. Az utazás során a vonaton ülőknek többek között olyan érdekes programokban lehet részük, mint például a Jásdi Balázs hagyományőrző főhadnagy vezette Magyar Tartalékosok Szövetség hagyományőrző tagozatának történelmi bemutatója, vagy a Csík János népzenész és barátai által nyújtott műsor.
Fotó: a szerző felvételei