Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Az angliai csata – a Magyar Honvéd magazin legfrissebb számából

Szöveg: honvedelem.hu |  2020. július 10. 11:07

Az 1940. július 10. és október 31. között vívott angliai csata több okból is rendkívülinek számít, mindenekelőtt azért, mert ez volt a történelem első olyan összecsapása, melyet a szembenálló felek kizárólag a levegőben vívtak meg.

A Dunkerque-ből történt evakuálás után a megtépázott brit hadsereget, illetve az egész szigetországot csupán a La Manche választotta el a jól felszerelt és remekül kiképzett német szárazföldi haderőtől. Hitler ekkor abban reménykedett, hogy Nagy-Britannia békét fog kérni, ám a londoni kormányzat ezt nem tette meg. A Führer tehát kiadta a parancsot a szigetország elleni invázió terveinek kidolgozására. Ez volt az Oroszlánfóka hadművelet; maga az elképzelés korántsem számított új keletűnek, hiszen a német katonai vezetés már a második világháború kitörését követő napokban foglalkozott Nagy-Britannia megszállásának gondolatával.

Hitler szándékai szerint 1940 augusztusában kellett volna befejezni az előkészületeket, hogy aztán a hadserege legkésőbb szeptember közepén nagy erőkkel támadhasson a szigetországra. Ennek egyik alapvető feltétele a La Manche és Dél-Anglia feletti légi fölény megszerzése volt. Döntő szerep várt tehát a Hermann Göring birodalmi marsall irányította Luftwafféra, melynek a rossz idő beálltáig két hónapja volt, hogy lesöpörje az égről a Brit Királyi Légierőt (Royal Air Force – RAF) és ezzel szabaddá tegye az utat a partra szálló csapatok számára.

A hazai pálya előnye

A két rivális májusban és júniusban már összecsapott a nyugati hadszíntér fölött; a harcokban a Luftwaffe több mint 1200, míg a RAF 1029 gépet (köztük 446 vadászrepülőt) vesztett. A brit légierő vadászparancsnokságát irányító Sir Hugh Dowding főmarsall a nagyarányú veszteségek ellenére úgy ítélte meg, hogy „hazai pályán" akár hétszeres-nyolcszoros túlerővel szemben is sikeresen helytállhatnak a pilótái. Reményeit számos érv támasztotta alá, például a szembenálló felek vadászgépei közötti elenyésző különbség. A németek ráadásul nem számoltak azzal, hogy a La Manche-on túl nehezebb lesz légi háborút vívni, mint a kontinens fölött volt. Korlátozott hatótávolságuk miatt ugyanis csak rövid ideig tartózkodhattak a brit légtérben a vadászrepülőik, melyek ebből adódóan nem voltak képesek fedezetet biztosítani a bombázóknak a bevetés teljes egésze alatt.

További részletek a Magyar Honvéd magazin július 10-én megjelenő számában!