Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Az első fecskék – a Magyar Honvéd magazin legfrissebb számából

Szöveg: honvedelem.hu |  2019. október 12. 13:34

Ha minden a tervek szerint alakul, az év vége előtt négy magyar felségjelzésű Airbus H145M könnyű, többcélú helikopter érkezik Szolnokra. A gépekhez ugyanakkor kell az azokat üzemeltető személyzet is…

Mint ahogy a donauwörth-i gyárlátogatásról szóló cikkünkben olvasható, kezdésként két hajózót és tíz műszakit oktattak az Airbus szakemberei. Közülük Dajka Attila őrnagy, az MH 86. Szolnok Helikopterbázis Rubik szállítóhelikopter-zászlóaljának parancsnokhelyettese, a H145M egyik első magyar pilótája beszélt magazinunknak a Németországban szerzett tapasztalatairól.

Az őrnagy mellett első körben még Simon Zsolt alezredes, a szolnoki alakulat repülőfelkészítési főnöke kapott átképzést az új típusra – a bázison ő felel a helikopteres kiképzésért, így magától értetődő volt, hogy tagja lesz a kiutazó csoportnak. A két hajózó igyekezett felkészülni a rájuk váró kihívásokra, például önszorgalomból teljesítették az Airbus interneten elérhető nyelvi felmérőjét. Ez azonban csak bemelegítés volt: Németországban kezdésként egy digitalizált oktatóanyagokkal (Training Manual) teli tabletgépet és egy vastag, a H145M légiüzemeltetési utasítását tartalmazó kiadványt kaptak, melyekben alaposan el is mélyültek a következő két és fél hónap során.

Naponta nagy mennyiségű ismeretet kellett magukba szívni, s bizony a hétvégék egy jelentős részét is kitöltötte a tanulás. Az elméleti oktatás során két német civil légimentővel, illetve a fülöp-szigeteki parti őrségtől érkezett hat pilótával alkottak egy csoportot a magyarok. A második fázis a szimulátoros képzés volt: az Airbus berendezése által teremtett környezet és körülmények olyan élethűek, hogy nem is tesznek különbséget a szimulátorban és a valódi helikopterrel teljesített repült órák között.

További részletek a Magyar Honvéd magazin október 11-én megjelent számában!