Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Esti műszak – a Magyar Honvéd magazin legfrissebb számából

Szöveg: honvedelem.hu |  2020. július 6. 8:05

Nem csupán hasznos, de igen látványos is volt az a kiképzés, melynek során a JAS–39 EBS HU Gripen típusú vadászbombázók az alkonyati, éjszakai órákban hajtottak végre gyakorlórepüléseket.

A hajózók az éves kiképzési tervnek megfelelően, fokozatosan sötétedő látási viszonyok közepette is gyakorolták a légi célok elfogását és a földi célpontok elleni támadásokat. Mindkét képesség fontos a hazai légtér védelme, a magyar és a külföldi légtérrendészeti, illetve az országvédelmi feladatok ellátása érdekében, valamint a saját szárazföldi erők támogatása során. Ennek megfelelően a gépek egy része a külső függesztésű, Litening III típusú célmegjelölő konténerrel szállt fel.

A repüléseket ezúttal megnehezítették a gyakran változó időjárási körülmények: a felhők ugyan csodaszép hátteret nyújtottak, de a vadászgépek felszállását akár meg is akadályozhatják a repülőtér közelében kialakuló erős zivatarok, villámlások.

A kecskeméti Gripenek és pilótáik a gyakorlatok 30 százalékát hajtják végre este és éjszaka: jellemzően ősszel és télen, amikor a korai sötétedés miatt hamarabb szállhatnak fel a feladatra kijelölt gépek.

– A napnyugtát követő repülés szépsége mellett annak veszélye sem elhanyagolható. Nem véletlen, hogy erre a feladatra a hajózók előbb szimulátorokban készülnek fel, s amikor ott már minden tökéletesen megy, akkor ülnek át a JAS–39-es pilótafülkéjébe – tudtuk meg Csák Sándor századostól, a Dongó kiképző repülőszázad pilótájától. A tiszt szerint nehezen szavakba önthető, csodálatos érzés az éjszakai repülés; ilyenkor az ember úgy érzi, egyedül van a sötét égbolton.

További részletek a Magyar Honvéd magazin július 10-én megjelenő számában!