Folyamatos kártalanítás
Szöveg: Révész Béla | 2017. április 28. 15:46Februárban elkezdődött az egykori Honvéd Egészségpénztár tagjainak kártalanítása. A részletekről Ballainé Krikker Zsuzsanna ezredessel, a HM Védelemgazdasági Hivatal (HM VGH) Központi Illetmény-számfejtő és Rendszer-üzemeltető Igazgatóságának igazgatójával beszélgettünk.
Ki jogosult a kártalanításra?
A 290/2011. számú kormányrendelet hármas feltételrendszer együttes fennállását határozta meg. Így az jogosult a kártalanításra, aki 2015. március 5-én a Honvéd Egészségpénztár tagja volt, 2015. március 5-én a pénztárnál vezetett tagi egyéni számlája egyenlegének terhére hitelezési veszteség került követelésként elhatárolásra, és azt 2015. december 31-én a pénztár a követelés értékvesztéseként elszámolta. Valamint, aki 2015. március 5-én és 2017. február elsején hivatásos vagy szerződéses állományú katonaként, önkéntes tartalékos katonaként, a Magyar Honvédségnél kormányzati szolgálati, közalkalmazotti jogviszonyban vagy munkaviszonyban állt, vagy e jogviszonya 2015. március 5-ét követően, de 2017. február elsejét megelőzően szűnt meg.
Az önkéntes tartalékos katonákra milyen szabályok vonatkoznak?
Az önkéntes tartalékos katona abban az esetben jogosult kártalanításra, amennyiben 2015. március 5. és a kártalanítási igény benyújtásának napja között legalább egy nap tényleges szolgálatot teljesített.
Mi a teendő, ha valaki jogosult volt a kártalanításra, de időközben elhunyt?
Sajnos előfordulhat ilyen eset is. Ekkor a jogerős hagyatékátadó végzés szerinti örökös lesz a kártalanításra jogosult.
A nyugállományúakra, nyugdíjasokra is vonatkozik a kártalanítás?
Amennyiben a nyugállományba, nyugdíjba helyezésre 2015. március 5-ét megelőzően került sor, és utána az érintett személy a Magyar Honvédségnél hivatásos vagy szerződéses állományú katonai, önkéntes tartalékos katonai, kormányzati szolgálati, közalkalmazotti vagy munkaviszonyban nem állt, nem jogosult kártalanításra.
Hogyan lehet benyújtani a kártalanítási kérelmeket?
Hogyan zajlik a kérelmek elbírálása?
Megvizsgáljuk, hogy a kérelmek megfelelnek-e a rendeletben meghatározott feltételeknek, majd ezt követően a megállapított kártalanítás összegét a jogosult által megadott bankszámlára átutaljuk. Az elbírálásra 60 nap áll hivatalunk rendelkezésére.
Amennyiben az igénylő kérelmét elutasítják, mit tehet az érintett?
A kérelemnek csak részben helyt adó, vagy azt elutasító döntéssel szemben jogorvoslatra van lehetőség, s ennek módjára vonatkozóan a kérelmezőnek elküldött döntés tartalmaz tájékoztatást. A lényeg, hogy a kormányzati szolgálati jogviszonyban, közalkalmazotti jogviszonyban vagy munkavállalóként foglalkoztatott személyek a döntés kézhezvételétől számított 30 napon belül bírósághoz fordulhatnak. A katonai szolgálati jogviszonyban állók a fellebbezést 15 napon belül nyújthatják be a döntés kézhezvételétől számítva.
Kell-e személyi jövedelemadót és járulékot fizetni a kártalanítás összege után?
A kártalanítás teljes összege személyi jövedelemadó- és járulékmentes.
Hova kérhetik az érintettek a kártalanítás összegének folyósítását?
A folyósítás bármilyen lakossági folyószámlaszámra történhet, nem szükséges, hogy az a jogosult nevén legyen, illetve hogy a havi illetményutalása erre a bankszámlaszámra történjen.
Mennyi kérelem érkezett be idáig? Milyen gyorsan tudják teljesíteni a kiutalásokat?
A kártalanítási feladatok végrehajtásában hivatalunk több igazgatósága vesz részt. A beérkezett kérelmek feldolgozása, nyomon követése érdekében informatikus munkatársaim célprogramot írtak, és egy-egy munkacsoport jelenleg csak ezzel a feladattal foglalkozik. A kártalanítási folyamatban részt vevő valamennyi munkatárs mindent megtesz azért, hogy a lehető leggyorsabban teljesíteni tudjuk a kiutalásokat. Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy az utalások a kérelmek beérkezésétől számítva jóval a rendelkezésre álló 60 napon belül megtörténnek. Március végéig (az interjú készítésének időpontjáig – a szerző megjegyzése) a hivatalhoz több mint 8700 kérelem érkezett, 2845 fő részére pedig már folyósítottuk a kártalanítás összegét.
Milyen elérhetőségen tudnak felvilágosítást nyújtani a kártalanításról?
A kártalanítási igény érvényesítésével kapcsolatos általános tájékoztatásra, valamint a már benyújtott kártalanítási kérelmek elbírálásának helyzetével kapcsolatban a HM VGH telefonos ügyfélszolgálata hétfőtől csütörtökig 8 és 16 óra között, pénteken 8 és 13 óra között áll rendelkezésre a 06-1/236-5111 telefonszám (HM-központ) tárcsázását követően, a 25-967-es, 25-985-ös, illetve a 27-490-es melléken.
Fotó: Tischler Zoltán
Forrás: Magyar Honvéd 2017. április