Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Folyamatos kártalanítás

Szöveg: Révész Béla |  2017. április 28. 15:46

Februárban elkezdődött az egykori Honvéd Egészségpénztár tagjainak kártalanítása. A részletekről Ballainé Krikker Zsuzsanna ezredessel, a HM Védelemgazdasági Hivatal (HM VGH) Központi Illetmény-számfejtő és Rendszer-üzemeltető Igazgatóságának igazgatójával beszélgettünk.

Tavaly novemberben jelentette be dr. Simicskó István honvédelmi miniszter: a tárca – a honvédelmi törvény módosításának elfogadásával – a Parlamenttől jogi felhatalmazást kapott arra, hogy kidolgozhassa az egykori Honvéd Egészségpénztár (HEP) károsultjai számára a legészszerűbb kártalanítási megoldást. A miniszter akkor kiemelte: a tárca semmilyen formában nem volt felelős a károkért, ám a kormány és a minisztérium számára elsődleges fontosságú a katonák megbecsülése, ezért a törvénymódosítással lehetőséget találtak arra, hogy megkezdődhessen a kártalanítások folyósítása. A kormányrendelet a kártalanítási igények központi elbírálására és a megállapított összeg kifizetésére a HM Védelemgazdasági Hivatalt jelölte ki. A kérelmek benyújtásának lehetősége 2017. február elsejétől kezdődött, és legkésőbb 2020. január 31-ig tart.

1596031218


Ki jogosult a kártalanításra?

A 290/2011. számú kormányrendelet hármas feltételrendszer együttes fennállását határozta meg. Így az jogosult a kártalanításra, aki 2015. március 5-én a Honvéd Egészségpénztár tagja volt, 2015. március 5-én a pénztárnál vezetett tagi egyéni számlája egyenlegének terhére hitelezési veszteség került követelésként elhatárolásra, és azt 2015. december 31-én a pénztár a követelés értékvesztéseként elszámolta. Valamint, aki 2015. március 5-én és 2017. február elsején hivatásos vagy szerződéses állományú katonaként, önkéntes tartalékos katonaként, a Magyar Honvédségnél kormányzati szolgálati, közalkalmazotti jogviszonyban vagy munkaviszonyban állt, vagy e jogviszonya 2015. március 5-ét követően, de 2017. február elsejét megelőzően szűnt meg.

Az önkéntes tartalékos katonákra milyen szabályok vonatkoznak?

Az önkéntes tartalékos katona abban az esetben jogosult kártalanításra, amennyiben 2015. március 5. és a kártalanítási igény benyújtásának napja között legalább egy nap tényleges szolgálatot teljesített.

Mi a teendő, ha valaki jogosult volt a kártalanításra, de időközben elhunyt?

Sajnos előfordulhat ilyen eset is. Ekkor a jogerős hagyatékátadó végzés szerinti örökös lesz a kártalanításra jogosult.

A nyugállományúakra, nyugdíjasokra is vonatkozik a kártalanítás?

Amennyiben a nyugállományba, nyugdíjba helyezésre 2015. március 5-ét megelőzően került sor, és utána az érintett személy a Magyar Honvédségnél hivatásos vagy szerződéses állományú katonai, önkéntes tartalékos katonai, kormányzati szolgálati, közalkalmazotti vagy munkaviszonyban nem állt, nem jogosult kártalanításra.

Hogyan lehet benyújtani a kártalanítási kérelmeket?

1596031219
Kizárólag írásban, az erre a célra meghatározott formanyomtatvány kitöltésével, és igazolni kell a veszteség összegét is. Ez a Prémium Egészségpénztár által kiállított, 30 napnál nem régebbi eredeti igazolással, vagy a „Meghatalmazás adatkezelésre" elnevezésű nyomtatvány két példányban történő csatolásával lehetséges. Az utóbbi esetben a jogosult meghatalmazást ad a HM VGH-nak, hogy az közvetlenül kérje ki a HEP jogutódjától, a Prémium Egészségpénztártól a veszteség összegét. A kérelmezőnek a meghatalmazást vagy az igazolást kötelező csatolnia a kérelemhez. A dokumentumot a mellékletekkel együtt az állományilletékes pénzügyi szervhez kell benyújtani, ahol a kérelmek tartalmi és formai ellenőrzése megtörténik, majd azokat összesítve hivatalunk részére a pénzügyi szerv elküldi.

Hogyan zajlik a kérelmek elbírálása?

Megvizsgáljuk, hogy a kérelmek megfelelnek-e a rendeletben meghatározott feltételeknek, majd ezt követően a megállapított kártalanítás összegét a jogosult által megadott bankszámlára átutaljuk. Az elbírálásra 60 nap áll hivatalunk rendelkezésére.

Amennyiben az igénylő kérelmét elutasítják, mit tehet az érintett?

A kérelemnek csak részben helyt adó, vagy azt elutasító döntéssel szemben jogorvoslatra van lehetőség, s ennek módjára vonatkozóan a kérelmezőnek elküldött döntés tartalmaz tájékoztatást. A lényeg, hogy a kormányzati szolgálati jogviszonyban, közalkalmazotti jogviszonyban vagy munkavállalóként foglalkoztatott személyek a döntés kézhezvételétől számított 30 napon belül bírósághoz fordulhatnak. A katonai szolgálati jogviszonyban állók a fellebbezést 15 napon belül nyújthatják be a döntés kézhezvételétől számítva.

Kell-e személyi jövedelemadót és járulékot fizetni a kártalanítás összege után?

A kártalanítás teljes összege személyi jövedelemadó- és járulékmentes.

Hova kérhetik az érintettek a kártalanítás összegének folyósítását?

A folyósítás bármilyen lakossági folyószámlaszámra történhet, nem szükséges, hogy az a jogosult nevén legyen, illetve hogy a havi illetményutalása erre a bankszámlaszámra történjen.

Mennyi kérelem érkezett be idáig? Milyen gyorsan tudják teljesíteni a kiutalásokat?

A kártalanítási feladatok végrehajtásában hivatalunk több igazgatósága vesz részt. A beérkezett kérelmek feldolgozása, nyomon követése érdekében informatikus munkatársaim célprogramot írtak, és egy-egy munkacsoport jelenleg csak ezzel a feladattal foglalkozik. A kártalanítási folyamatban részt vevő valamennyi munkatárs mindent megtesz azért, hogy a lehető leggyorsabban teljesíteni tudjuk a kiutalásokat. Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy az utalások a kérelmek beérkezésétől számítva jóval a rendelkezésre álló 60 napon belül megtörténnek. Március végéig (az interjú készítésének időpontjáig – a szerző megjegyzése) a hivatalhoz több mint 8700 kérelem érkezett, 2845 fő részére pedig már folyósítottuk a kártalanítás összegét.

Milyen elérhetőségen tudnak felvilágosítást nyújtani a kártalanításról?

A kártalanítási igény érvényesítésével kapcsolatos általános tájékoztatásra, valamint a már benyújtott kártalanítási kérelmek elbírálásának helyzetével kapcsolatban a HM VGH telefonos ügyfélszolgálata hétfőtől csütörtökig 8 és 16 óra között, pénteken 8 és 13 óra között áll rendelkezésre a 06-1/236-5111 telefonszám (HM-központ) tárcsázását követően, a 25-967-es, 25-985-ös, illetve a 27-490-es melléken.

Fotó: Tischler Zoltán

Forrás: Magyar Honvéd 2017. április