Az MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezrednél vízijármű-vezetők részére tartottak háromnapos szakkiképzést. A foglalkozások célja az alakulatnál rendszeresített vízi, illetve kétéltű haditechnikai eszközök igénybevételre történő felkészítés, valamint a gépkezelői jártasság elmélyítése volt.
A Logisztikai Zászlóalj Törzstámogató Század műszaki szakaszának szakkiképzése április 23-án elméleti ismeretek átadásával vette kezdetét. A katonák felelevenítették a vonatkozó biztonságtechnikai és környezetvédelmi rendszabályokat, a PTSZ-M típusú lánctalpas úszóképes szállítójármű, illetve a CSM-40 típusú motorcsónak rendeltetését, harcászattechnikai adatait, szerkezeti felépítését és természetesen üzemszerű használatának előírásait, továbbá az esetleges meghibásodások során alkalmazandó eljárásokat is.
A felkészítés másnapján a vízijármű-vezetők technikai kiképzésére, a műszaki eszközök málházása és szállítása során betartandó biztonsági rendszabályok átadására, a vízi közlekedés szabályainak elsajátítására, továbbá – a PTSZ esetén – szárazföldi vezetési gyakorlat végrehajtására került sor. Ez utóbbi alkalmával az érintetteknek lehetőségük nyílt a lánctalpas eszköz irányítására emelkedőn-lejtőn, nehezen járható terepen és oszlopmenetben egyaránt.
Április 25-én jött el a vízre szállás ideje a légvédelmi alakulat – Mosoni-Duna környezetében kialakított – vízi gyakorlóterén. A járművezetők hosszú távú vezetésen vettek részt, melynek során mind a közel 12 méter hosszú, 18 tonnás monstrummal, mind pedig az öt fő szállítására alkalmas fürge motorcsónakkal gyakorolták a vízre szállás, valamint a partfogás folyamatát, a különböző vízi manőverek kivitelezését, illetve a fel- és lerakodást, valamint folyóba esett személy mentését is.
Noha az MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred alapvetően szárazföldön látja el feladatait, az ilyen kiképzési események segítenek abban, hogy úszóképes eszközeivel is felkészülten tudjon a kihívások elé állni a győri alakulat.
Fotó: a szerző felvételei