Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Jég velük! – a Magyar Honvéd magazin legfrissebb számából

Szöveg: honvedelem.hu |  2018. április 10. 15:41

Bátran nevezhetjük az egyik leglátványosabb haditengerészeti hadgyakorlatnak az amerikai ICEX 18-at. Végy három nukleáris meghajtású tengeralattjárót, az Északi-sarkvidék végtelen jégmezőit, néhány repülőgépet, sátrakat, csákányokat és hólapátokat: máris adott minden a téli gyakorláshoz.

1599184768
Március első hetében két amerikai és egy brit atommeghajtású vadász-tengeralattjáró találkozott az Északi-sarknál. Az öthetes ICEX 2018 hadgyakorlatot idén a Seawolf-osztályú USS CONNECTICUT (SSN–22), a továbbfejlesztett Los Angeles-osztályba tartozó USS HARTFORD (SSN–768) és a Királyi Haditengerészet Trafalgar-osztályának gyöngyszeme, a HMS TRENCHANT (S91) hajtotta végre. A kiképzési feladat alapvető célja annak tesztelése volt, hogy az emberek és a gépek miképp maradnak harcra képesek extrém téli időjárási körülmények között. Ennek során számos feladatot végeztek el a tenger felszínén és persze a víz, illetve a jégmező alatt. A leginkább mozivászonra való mozzanat során a tengeralattjárók tornyaikkal áttörték a sarkvidéki jeget és a felszínre bukkantak. Ez sem öncélú mutatvány: egy esetleges atomháború során a sarki jégtakaró alatt megbújó hajóknak képeseknek kell lenniük a felszínre emelkedni és ott a legénységnek például egy kisebb sátortábort felépíteni. Ez az Ice Camp Skate nevet kapott mobil minitámaszpont, amelyben teljes kiépítés esetén ötven tengerész képes éli, dolgozni, sőt, egy kisebb harcálláspontot üzemeltetni. Már a gyakorlat tervezése során nagy hangsúlyt kapott a környezetvédelem. Ennek megfelelően amit odavittek, azt el is kellett onnan hozni: semmi nem maradhatott ott a tábor helyén vagy a jégfelszínre bukkant tengeralattjárók környékén. Emellett hadászati okokból arra törekedtek, hogy minél kevesebb energia felhasználásával működtessék a tábort, s így minél kisebb legyen a logisztikai igény. Egy esetleges sarkvidéki hadművelet során létfontosságú, hogy a felépített előretolt támaszpont lehetőség szerint önfenntartó legyen, hiszen ide igazán nehéz és költséges mondjuk a fűtőolaj szállítása.

(További részletek a Magyar Honvéd magazin április 13-án, pénteken megjelenő számában!)