Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Katonák és zenészek

Szöveg: Galambos Sándor |  2018. február 26. 8:40

Fellépésektől és szolgálati feladatoktól zsúfolt, sikerekben gazdag évet zártak a Magyar Honvédség katonazenészei. A főkarmester, Csizmadia Zsolt ezredes szakmai irányítása alá tíz zenekar tartozik, közülük a szolnokinál az elmúlt év közepén karmesterváltás is történt.

https://honvedelem.hu/kiadvany/67000
1599182381
A katonazenekarok tagjai a hadsereg életének nélkülözhetetlen részei, ám mindig a „szürke eminenciások" közé tartoztak. A hadikrónikában, a nagy katonai események között alig találkozhatunk tetteik méltatásával. Pedig ők azok, akik a szó igazi értelmében elkísérnek bennünket a seregbe lépésünktől halálunkig, ők azok, akik lelkesítenek, tettekre sarkallnak, vígasztalnak, szórakoztatnak, tartalmas és nem ritkán egy életre szóló élményt nyújtanak számunkra – összegezte kutatási eredményeit a magyarországi katonazene történetét feldolgozó tanulmányában Marosi László.

A szerző által leírtakkal tökéletesen egybecseng dr. Benkő Tibor vezérezredesnek a „fegyvernemre" vonatkozó álláspontja: „A katonazenészi hivatás különös kettősségében ott él a fegyelmezett katona és a művészi érzékenységű muzsikus ötvözete. A zenekarok tagjai elsősorban művészetükkel járulnak hozzá a haza védelméhez. A társadalom számára a legérzékletesebb módon, a zene nyelvén fogalmazzák meg a hazaszeretet, a hazáért tenni akarás és elhivatottság érzését."

A Honvéd Vezérkar főnökének gondolatait a Légierő Zenekar – Szolnok tavaly augusztus elsejei hatállyal kinevezett karmestere, Molnár János őrnagy a maga és kollégái több évtizedes katonazenészi tapasztalatával is alátámasztotta.

1599182381
– Az egyenruhát a zenétől a mi esetünkben lehetetlen elválasztani. Egy időben vagyunk katonák és előadóművészek, díszalegység és fúvószenekar. A 24 órás szolgálatok alól ugyan mentesítést kaptunk, de az előírt kiképzési foglalkozásokról és lőgyakorlatokról már nem hiányozhatunk. A kezdetektől fogva részt veszünk a tömeges bevándorlás okozta válsághelyzet kezelésében is, zenekarunk huszonhat tagja egy év alatt összesen ezernégyszáz napot szolgált az ideiglenes biztonsági határzárnál. Mindezek figyelembe vételével státuszunkat kiválóan tükrözi a katonazenész megnevezés: katonáknak tekintjük magunkat, olyan katonáknak, akik szeretnének minél többet zenélni – mutatta a különböző rendezvényeken készült fotókat Molnár őrnagy.

A fentiekből pedig egyenesen következik, hogy a zenekar leendő tagjainak is ennek a kettős követelményrendszernek kell megfelelniük.

– A felvételi eljárás során döntő a professzionális szakmai tudás. Leendő kollégáinktól ezért legalább konzervatóriumi, vagyis zeneművészeti szakközépiskolai végzettséget várunk el. A katonai pálya vonzerejét azonban az is bizonyítja, hogy az üres beosztásokra kiírt pályázatainkra egyre többen a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen szerzett diplomájuk bemutatásával jelentkeznek. A szakmai meghallgatásukon először egy, a számukra teljesen ismeretlen történelmi induló, valamint koncertfúvós zenekari anyag eljátszását kérjük – kottából olvasva, két perc felkészülés után. Ezt követően pedig meghallgatjuk azt a zeneszámot, általában egy szólóművet, amivel a jelentkező a felvételre készült. Mivel feltételezzük, hogy ezt a számot már alaposan begyakorolta, ezért ennek az előadásmódjából a jelölt zenei tehetségét, stílusát nagyon pontosan meg lehet ítélni. A magát profinak tekintő katonazenésznek egyébként az indulók könyvében szereplő hatvanegynéhány számból legalább negyvenet kotta nélkül, „álmából felébresztve" is el kell tudni játszani – jegyezte meg az őrnagy.

A katonai alkalmassági vizsgálatra csak a szakmailag minden szempontból megfelelt jelentkezőket küldik el. Kecskeméten aztán az is kiderül, hogy a szakmájában kiválóan teljesítő zenész képes lesz-e elviselni a katonazenészekre nehezedő fizikai és pszichés terheléseket.

1599182381
– Egyáltalán nem számítanak ritkaságnak az olyan protokolláris rendezvények, amelyeken kifogástalan alakiassággal, akár több mint két órán át is egyhelyben állva kell zenélnünk. Ez mentálisan és fizikailag is nagyon megterhelő feladat. Meg lehet figyelni bármilyen civil rendezvényt: egy idő után még a legodaadóbb résztvevők is mozogni, toporogni kezdenek, halkan beszélgetnek egymással és fejüket forgatva keresik az ismerős arcokat. A zenekar tagjai azonban ezt nem tehetik meg. Persze azért nekünk is van néhány bevált trükkünk. A testünk súlypontját például észrevétlenül is át tudjuk helyezni az egyik lábunkról a másikra, emellett a vállak, a lábfejek óvatos mozgatásával is csökkenthető a monotónia, a pszichés egyhangúság. A legnehezebb pillanat pedig az, amire a kívülállók valószínűleg nem is gondolnak: amikor a rendezvény végén megindul a zenekar. Elgémberedett lábakkal nehéz megtenni az első díszlépéseket, és a merev derék sem mozdul könnyen. Nem véletlenül engedi meg az alaki szabályzat, hogy a protokollrendezvényeken, temetéseken, egy-egy hosszabb beszéd alatt letegyük a hangszereket – hallhattuk Molnár Jánostól.

A fentieket aztán még nyugodtan „megszorozhatjuk" a szélsőséges időjárás viszontagságaival. Könnyebbségnek számít, hogy pár éve szabályozták a zenekarok téli igénybevételének feltételeit: mínusz három fok alatt nem kell játszaniuk. Egyébként sincs sok értelme, hiszen ilyen hőmérsékleten a rézfúvós hangszerek a belsejükbe jutott párától az első, pár perces szünetben azonnal befagynak.

A huszonhat tagú szolnoki zenekar huszonnégy zenész beosztású katonája közül többen két-három hangszeren is játszanak. A karmester-helyettes Márki Sándor százados, a szólamcsoportokat pedig hat szólamvezető irányítja. A helikopterbázis parancsnokának közvetlen alárendeltségébe tartoznak. Igénybevételüket a város tíz kilométeres körzeténél nagyobb távolságra lévő katonai rendezvényekre az MH Összhaderőnemi Parancsnokság parancsnoka rendelheti el, a civil programokon történő fellépésükhöz pedig a honvédelmi miniszter engedélye szükséges.

– Elfoglaltságunk, munkánk nagyon nehezen tervezhető előre. Tulajdonképpen minden évben csak három biztos fellépésünk van: a tavaszi és az adventi koncertünk, valamint a szeptemberi szolnoki katonazenekari fesztivál. Az összes többi feladatot évközben kapjuk meg. Nagyon sok hétvégénk foglalt, hiszen a falunapok, a városi rendezvények többségét általában ekkor tartják. Fellépéseink nagy része ugyanakkor szezonális jellegűnek tekinthető, tavasztól a tél beálltáig van a legtöbb munkánk. Tavaly október 23-ig például tizenkét, egymást követő hétvégén dolgoztunk. Viszont talán ez a sokrétűség is hozzájárul ahhoz, hogy ennyire szeretjük a munkánkat. A protokoll rendezvényeken – elöljárók fogadása, koszorúzások, megemlékezések, temetések – feszes katonaként, díszelgő alegységként kell megjelennünk; művészeti feladatainkat – koncertek, katonazenekari fesztiválok, gyepshow-k – pedig örömzenének tekintjük. Ugyanakkor lehetőségünk van arra is, hogy önmagunknak szervezzünk programokat. Minden esztendőben kitűzünk magunk elé egy célt, a tavalyi például az ifjúság éve volt számunkra. Ennek keretében tizenhét szolnoki és megyebeli középiskolában adtunk interaktív ifjúsági hangversenyt. A katonakultúrát igyekeztünk – egy kicsit toborzó céllal is – a zene eszközeivel bemutatni a diákoknak. Először a témához illő zenei aláfestés mellett beszélgettünk például a történelmi zászlók és az eskü jelentőségéről, majd néhány népszerű pop- és filmzenét adtunk elő. A gyerekek vezényelhettek és a hangszereket is kipróbálhatták. Ezek a remek hangulatú koncertek ismét bizonyították számunkra, hogy jó programokkal a Z generáció (a 2000 után születettek) tagjai is megszólíthatók, értelmes célok érdekében még az okostelefonjaikat is képesek letenni – mondta a karmester.

1599182381
* * *

A Szolnoki Helyőrségi Zenekar 1969-ben alakult az egykori Kilián György Repülőtiszti Főiskola keretein belül azzal a céllal, hogy a légierőt népszerűsítse. Jelenlegi feladatuk az állami és katonai ünnepségek teljes körű zenei szolgálata, évente 150–180 katonai és civil rendezvényen vesznek részt. Az elmúlt évtizedekben Európa szinte valamennyi országában szórakoztatták a közönséget. 2017 augusztusában pedig Kazahsztán fővárosában, az Astana Expón képviselték a Magyar Honvédséget.

Hangversenyeiken a hazai és külföldi kortárs zeneszerzők művei mellett szívesen játszanak hagyományos, illetve klasszikus fúvószenét, szimfonikus átiratokat, Big Band zenét, sőt templomi hangversenyeken is többször közreműködött az együttes.

* * *

A zenekar karmester-helyettese, Márki Sándor százados nemcsak kiváló hangszerelő, de zeneszerzőként is maradandót alkotott. Ő írta többek közt a szárazföldi erők indulóját, az alaki szabályzatban is szereplő Szent Korona indulót, az altiszti kar Őrmester Úr című hivatalos indulóját és Szolnok város indulóját, a Jászkunságban születtem című alkotást.

* * *

Molnár János őrnagy hétéves korában szerette meg a hangszereket. A füzesabonyi zeneiskolában először furulyán játszott, majd trombitára váltott, a miskolci zeneművészeti szakközépiskolába viszont tubásként vették fel. Vonzotta a könnyűzene is, de csak ritkán mert elmenni egy-egy koncertre, mert akkoriban a konzervatórium tanárai nem néztek túl jó szemmel a rockzenéért rajongó diákokra.

A Zeneművészeti Főiskolára „első nekifutásra" felvették, harmadévesként pedig félállásban már oktatott is. Tanulmányait azonban derékba törte egy bukás: testnevelésből nem teljesítette az előírt óraszámot, ezért félévismétlésre kötelezték. Édesapja viszont nem engedte, hogy csak úgy tengjen-lengjen otthon, be kellett vonulnia katonának. Remek kollektívába, az egri helyőrség zenekarába került, társai folyamatosan kapacitálták, hogy maradjon köztük. A főiskolát már továbbszolgáló őrmesterként fejezte be.

1599182382
A Szolnokra meghirdetett karmester-helyettesi, tiszti beosztást az egri zenekar karnagyának bíztatására pályázta meg; 1994-ben egy kétéves és egy egyhetes gyermekkel költöztek a városba. Aztán tett egy 4 éves „kitérőt"; a Szentendrén a tulajdonképpen kísérleti jelleggel megalakított katonazenész tiszthelyettes-képzésbe kapcsolódott be. A kísérlet nem sikerült – 2005-ben visszahelyezték korábbi beosztásába.

Négy szólóművet rögzített vele a Magyar Rádió, közülük az egyik ősbemutató volt. Tagja volt az egri szimfonikusoknak és a színház zenekarának, több mint tíz évig muzsikált a Szolnoki Szimfonikus Zenekarban, hosszú éveken át tanított zeneiskolákban. A Légierő Zenekar – Szolnok karmesterének, őrnaggyá történő előléptetésével egyidejűleg, 2017. augusztus elsejei hatállyal nevezték ki. Céljai között szerepel, hogy minél szélesebb rétegekhez eljuttassa a katonazenét, minőségi kultúrát közvetítsen, ápolja a korábbi karmester, Fejes István őrnagy által vezetett zenekar örökségét.

Szerencsésnek vallja magát, mert dr. Koller József dandártábornok – aki ifjú korában szintén zenélt – maximálisan támogatja a magasan képzett, motivált művészek alkotta kollektíva munkáját.

Fotó: a szerző és archív