Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Légijárművek vészelhagyási lehetőségei

Szöveg: Snoj Péter |  2016. december 12. 12:06

Repülőgépek és helikopterek alkalmazása során előfordulhatnak olyan meghibásodások – a műszaki katonák lelkiismeretes munkája mellett -, amelyekből nincs más kiút, csak a katapultálás. Ezen vészhelyzetek kezeléséről tartott előadást Óvári Gyula nyugállományú ezredes Budapesten, a Stefánia Palota – Honvéd Kulturális Központban, december 8-án, csütörtökön.

1596024605

A Mindenki Hadtudománya Szabadegyetem előadássorozatának részeként megtartott rendezvényen Óvári Gyula nyugállományú ezredes előadása során részletesen ismertette a helyes katapultálás folyamatát. Kitért azokra azon feltételekre is, amelyek mindegyikének teljesülnie kell egy sikeres vészelhagyás lebonyolításához. Hangsúlyozta: a vészelhagyás fogalom nem csak a filmekből is ismert vadászgépes katapultálást foglalja magába. Ide tartozik például a civil utasszállító repülőgépek biztonsági rendszere is.

A polgári légiközlekedés kapcsán Óvári ezredes elárulta azokat a szabályzókat is, amelyeknek minden géptípusnak és gyártónak egyaránt meg kell felelnie. Ilyen például, hogy még a világ legnagyobb utasszállítójának tartott, közel kilencszáz utas szállítására alkalmas Airbus A380-as repülőgép esetében is tartani kell a maximum 90 másodperc alatti gépelhagyási szintidőt. Azt is elmondta, hogy mivel az utasok sem ejtőernyővel, sem katapultüléssel nem rendelkeznek, így kimondatlan etikai szabály, hogy a pilóták és a személyzet tagjai sem hagyhatják el előbb a gép fedélzetét veszély esetén. Még akkor sem, ha erre egyébként a légijármű technikai adottságai lehetőséget is nyújtanának.

1596024605

A katonai légieszközök vészelhagyása kapcsán az érdeklődők megismerték azokat a fizikai jellemzőket, amelyek figyelembe vételével épülnek a különböző katapultülések napjainkban is. Érdekességek is elhangoztak, mint például az, hogy a sikeres – pilótakörökben csak kattintásnak becézett – folyamat csak 1 200 kilométer per órás sebesség alatt végezhető el, ami során a géptől minimum 1,5 méter magasságba kell az ülésnek kilőnie a pilótát, hogy az biztosan elkerülje például a vadászgép farokszárnyát.
Mint Óvári Gyula nyugállományú ezredes fogalmazott: a bonyolult és sok – automatikusan végbemenő – lépésből álló folyamat mindössze 1,8-2,8 másodpercen belül zajlik le, amely során az ülés szinte minden biztonsági óvintézkedésről gondoskodik. A pilótának erős túlzással már csak arra kell ügyelnie, hogy fejét a megfelelő (felemelt) szögben tartsa, végtagjainak helyes helyzetéről az ülés különböző egységei gondoskodnak.

1596024605

Fotó: a szerző felvételei