Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Munkatervezés újratöltve

Szöveg: Révész Béla |  2017. július 1. 12:42

Komoly fejlesztésen esik át a HM Tervezési és Koordinációs Főosztály felelősségi körébe tartozó belső használatú portál munkatervező modulja. A tesztüzem és a felhasználók képzése már javában tart, az új szoftver szeptemberben debütál élesben.

Három esztendővel ezelőtt, 2014-ben indította el a Honvédelmi Minisztérium Tervezési és Koordinációs Főosztálya azt az intranetes projektet, amelynek segítségével egyszerre lehetett valós időben, gyorsan és hatékonyan összehangolni a munkatervezés folyamatát, egyszerűen átlátni egy-egy konkrét feladat végrehajtásának éppen aktuális állapotát, és helyettesíteni egy sokkal nehézkesebben működő, papíralapú rendszert. Dr. Kádár Pál dandártábornok, a HM Tervezési és Koordinációs Főosztály főosztályvezetője így emlékszik vissza az átállás időszakára: „A 2014 előtti tervezőrendszert gyakorlatilag nem is említhetjük rendszer néven, hiszen egy Excel-alapú szisztémán alapult. Inkább adatnyilvántartás volt, amelyben manuálisan rögzítettük az információkat. Ez rengeteg papírmunkával járt, nem beszélve az ezzel töltött munkaórák számáról. Elég megterhelő módszer volt mind a bedolgozóknak, mind a főosztály munkatársainak, ráadásul a folyamatok követése is meglehetősen körülményes volt. Az MH központi portáljába integrált munkatervező modul nagyban megkönnyítette a tervezőállomány munkáját. Ekkor már nem volt szükség az Excel formátumok használatára, lehetővé vált a valós idejű tervezés. Átlátható, tiszta és rendkívül hatékony rendszer, hiszen a vezetői szándék a tervezésben ölt gyakorlati formát először, ezért kiemelten fontos az összehangolt munka."

1596035409

A modulra valóban nagy szükség volt. A HM Tervezési és Koordinációs Főosztályon fut össze a Magyar Honvédség összes munkatervezői adata a katonai szervezetektől kezdve a minisztériumi háttérintézményeken keresztül a legfelsőbb vezetési szintig, azaz a szoftver egységes rendszerbe foglalta a tárca valamennyi ilyen jellegű munkafolyamatát – az alsótól a legfelsőbb szintig. Az új platform elindításával, az összehangolt ütemezéssel ráadásul éves szinten a Magyar Honvédség állománya nagyjából tízezer munkaórát takarított meg, jelentősen megkönnyítve ezzel a munkatervezést pluszfeladatként végzők munkáját.

Idén ősztől a szoftver helyét átveszi annak új, a bevezetés óta eltelt időszak tapasztalatai alapján átalakított típusa. „A 2.0 verzió kialakításánál messzemenőkig figyelembe vettük a felhasználók véleményét, igényeit. Némileg egyszerűsödött a felület, a tartalmi rész viszont jelentősen bővült. Nagyobb hangsúlyt kap az egyes szervezeti szintek párhuzamos tervezési módszereinek támogatása. Lehetővé válik például, hogy amint egy új feladat megjelenik egy adott vezetési szinten, az összes, a végrehajtásban érintett szervezet tervébe ez a feladat valós időben beépüljön, az érintettek pedig ezzel egy időben automatikus e-mail üzenetet kapjanak a változásról. Az új szoftverrel olyan szakterületek tervezését is a rendszerbe tudjuk integrálni, amelyek eddig nem voltak benne. Ilyenek például a kiképzési és oktatási rendezvények tervei, vagy a tárca éves rendezvényterve. Felülvizsgáltuk a jelentési rendszert is, mivel az egymást átfedő jelentések csak többletmunkát okoztak. Az új modullal a jelentések száma negyven százalékkal csökkenthető" – vázolta az átalakított szoftver előnyeit Kádár tábornok.
 
A felhasználók felkészítése jelenleg is tart és augusztusban fejeződik be. „A többlépcsős oktatásban július 3-án már a főosztályvezetők, csoportfőnökök, magasabb vezetői beosztásban dolgozók felkészítésére is sor kerül. Hatalmas munkát végeztek a kollégáim, külön kiemelném Sándor András és Steinbach György alezredesek, valamint Jakabné Papp Anita őrnagy munkáját, akik mind a portál fejlesztésében, mind pedig a tervező szakállomány felkészítésében kiemelkedő színvonalon teljesítettek. Szeretném hangsúlyozni, hogy a portál önmagában csak a munka eszköze. A tényleges szakmai eredmény a kollégáim és a tervező szervezetek körültekintő munkájának függvénye, amelynek elsődleges célja a különböző szintű vezetői feladatszabások összehangolása – a kormányzati szinttől a minisztériumon át a parancsnoki szintig –, a felelősök és a határidők kijelölése, a végrehajtás nyomonkövethetősége – ezen keresztül a Magyar Honvédség hatékonyabb működése" – mondta a minisztérium főosztályvezetője.

A szoftver szeptember 1-jétől veszi át a régi helyét. A szándék szerint a jövő évre vonatkozó HM intézményi munkaterv már az új programmal készül el.

Fotó: Krasznai-Nehrebecky Mária