Robotok dolgoznak az ország egyik legmodernebb kórházában
Szöveg: Nyulas Szabolcs | 2016. március 29. 6:39Igazi robotok segítik az emberek munkáját az ország egyik legmodernebb egészségügyi intézményében, az MH Egészségügyi Központban. A gépek több száz kilót cipelnek kilométereken át és saját liftet használnak, ha pedig nem akad munka, alvó üzemmódba kapcsolnak, vagy elmennek feltölteni az akkumulátoraikat.
„Automatikus áruszállítás! Kérem az utat szabadon hagyni"
Már évek óta róják köreiket a Honvédkórház folyosóin a leginkább egy kézi targonca és egy dodzsem szerelemgyerekére hasonlító lapos szerkezetek – tudtam meg Varga Lajos alezredestől, az MH Egészségügyi Központ Üzemeltetési Osztályának osztályvezetőjétől.
A rendszert 2006-ban alakították ki, de robotok felhasználásának régebbi hagyománya van a kórházban: a nyolcvanas évek végén direkt úgy építették az alagsori folyosókat, liftelőtereket, hogy azok robottargoncák mozgására, fogadására is alkalmasak legyenek. A mostani rendszer elődjében is fontos szerepet kaptak a masinák, amelyek akkor még csak ételszállítással foglalkoztak.
A mostani nyolc darab gépet egy svájci-német konzorcium, a Swisslog-Telelift gyártotta, darabja körülbelül 20 millió forintba került, de a háttérben működő speciális program is a költségek között szerepelt. Ezért a pénzért viszont legalább 25 évnyi üzemidőt garantálnak, és szakszervizt is biztosítanak. Az sem elhanyagolható tény, hogy a nyolc robot körülbelül 30-40 ember munkáját képes ellátni egyetlen zokszó nélkül. Apropó szó, a kis gépek úgy beszélnek, ahogy szeretnénk, egyelőre azonban két nyelv, az angol és a magyar van betáplálva. Élnek is a beszéd képességével: folyamatosan „megzavarták" az interjút, hangosan arra kérve, hogy hagyjuk szabadon az utat.
Nyolc óra munka, nyolc óra pihenés, semmi szórakozás
A kicsi, körülbelül 100 kilogrammos robotok naponta 300 konténert mozgatnak meg, amelyekben általában élelmiszer, steril vagy gyógyszertári anyag, valamint veszélyes és kommunális hulladék van – mondta Nagy Gábor főtörzsőrmester, a rendszer-üzemeltetés részlegvezetője. Az egy köbméteres konténerek súlya körülbelül 100 kilogramm, de telepakolva elérik a 200 kilót is. Menet közben lézerszkenner segítségével navigálnak a 2,5 kilométernyi útvonalon. A „szemükkel" letapogatják az környezetüket, az adatokat pedig összevetik a korábban betáplált információval. Az érzékelőik segítségével észlelik, ha nem várt akadály kerül az útjukba, és reagálnak: lassítják vagy lefékezik a körülbelül 1,2 méter per másodperces sétatempót, ha akadály miatt megállnak, hangosan figyelmeztetnek az út szabadon hagyására.
A robotok zárt rendszerű, zselés akkumulátorai nyolcórás üzemidőt garantálnak, majd pedig ugyanennyi ideig kell tölteni őket. A szerkezetek ezt a ritmust önállóan képesek kezelni, ami azt jelenti, hogy ha vészesen lecsökken az eltárolt energia szintje vagy ha nem akad munka, akkor a dokkoló felé veszik az irányt, amelyet a padlóba építettek, és ráállva feltöltik magukat. Előfordulhat az is, hogy hosszan várakoznak például a felvonóra, akkor energiatakarékos, vagyis alvó üzemmódba kapcsolnak.
Nevem: 1-es
Az általunk megszólaltatott szakemberek egyöntetű véleménye szerint a betegek imádják a név helyett számokkal jelölt robotokat, bár csak akkor találkozhatnak velük, amikor saját liftjeiken elhagyják az alagsort. Természetesen a felvonót is önállóan használják, sőt úgy állnak sorba előtte, hogy a folyosóra nyíló ajtóknak helyet hagynak, nehogy valaki rájuk nyisson egyet. Nagy Gábor szerint egyébként ezt a problémát annyira komolyan veszik, hogy az alagsor szobáit ellátták egy érzékelővel, ami jelzi, ha a folyosón robot közlekedik. Amikor a robotok éppen máshol járnak, az ajtót nyugodtan ki lehet nyitni.
Az országban egyébként csak az MH Egészségügyi Központ székhelyének 2007-ben átadott épületeiben lehet találkozni velük, ahol a robotok mellett csőpostarendszer is segíti a dolgozók munkáját.
Fotó: MH Egészségügyi Központ