Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Soha nem zajlott távolléti oktatásban a tisztképzés

Szöveg: Kálmánfi Gábor | Fotó: Kertész László |  2020. április 29. 9:57

A koronavírus kiváltotta járványhelyzet nagy kihívás elé állította a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Karának (HHK) hallgatóit és oktatóit egyaránt. A tisztképzésben pedig sajnálatos módon történelmet írt, mert távolléti oktatásra eddig soha nem volt példa ezen a területen – hangsúlyozta dr. Pohl Árpád dandártábornok, a kar dékánja a honvedelem.hu-nak adott interjúban.

Az NKE-t ugyanúgy váratlanul érte ez a helyzet, mint az összes többi felsőoktatási intézményt. Az egyetem rektora március 6-án létrehozta az intézményen belül a Járványügyi Operatív Törzset, amelynek feladata az egyetemi szintű járványhelyzettel kapcsolatos feladatok koordinálása, és a rektori döntések előkészítése. A katonai sajátosságok miatt a törzsnek jómagam is tagja vagyok. A Járványügyi Operatív Törzs oktatásszervezési feladatai támogatására, létrejött a Járványügyi Operatív Törzs Oktatási Albizottsága is, amely minden oktatással kapcsolatos kérdést megtárgyal, kidolgoz, előkészít, és koordinálja azok végrehajtását.

Hogyan zajlottak az első napok a rendkívüli helyzetben?

Villámgyors átállással, ugyanis valóban napok alatt kellett megkezdeni a távolléti oktatást. Ez azt jelenti, hogy a hallgatók nem kötelesek fizikai valójukban részt venni a tanórákon. Mindent úgy kellett és kell rendelkezésre bocsátani, hogy a tananyag az intézménytől távol, a rendelkezésre álló eszközökkel is elsajátítható legyen. Amint a tanszékek és az oktatók felkészültek, azonnal megkezdték az anyagok kiküldését, és a tájékoztatók megtartását. Számos digitális lehetőséget kihasználunk, többek között a Katonai Vizsgaközpont Ilias rendszerét is, és hetenként többször konzultációs lehetőséget biztosítunk.

Milyen vezérelvek alapján történt az átállás?

A legfontosabb szempont természetesen az volt, hogy minden hallgató, és munkatárs egészségének megóvását biztosítsuk. Személyes kontaktusokra egyébként is egyértelmű egyetemi szintű tiltás vonatkozik. A karon is csak az ügyeletes kari vezető és a Kari Vezetési Központ állománya van bent. Ez az operatív vezetési elem egy tanszékvezető irányításával és két oktató tiszt közreműködésével biztosítja az elrendelt katonai és egyetemi feladatok hatékony végrehajtását, együttműködik a laktanyában elhelyezett szervezetek operatív csoportjaival, figyelemmel kíséri a járványhelyzet alakulását, nyilvántartja a feladatba bevont állományt, valamint összehangolja a távolléti oktatás feladatait. 

Ugyanolyan súllyal esett latba az is, hogy ebben a félévben a hallgatóknak semmilyen hátrányuk ne legyen, és eleget tudjanak tenni tanulmányi kötelezettségeiknek.  Fontos volt világosan meghatározni a tantárgyi követelményeket, és dékáni utasításokban szabályozhattuk a sajátosságokat, igazodva a specifikus követelményekhez. Gondolok itt például arra, hogy szakmai gyakorlatokra nem volt lehetőség, illetve a Közös Akarat feladatban részt vevő tisztjelöltek számára az egyetem lehetővé tette, hogy maga a határmenti szolgálat legyen a szakmai gyakorlat. Az állami légijármű vezető szakirányon tanuló tisztjelöltek speciális szakmai gyakorlatát pedig áttettük az őszi szemeszterre. Mindemellett a kar országos szinten kiveszi a részét a járványügyi veszélyhelyzetből fakadó feladatok ellátásából. A hivatásos állományunk a honvédelmi irányító törzsekben is szolgálatot lát el – a hallgatók felkészítése mellett. Ez jelentős többletterhet ró ezekre a bajtársainkra. Az ő helytállásukért ezúton is köszönetemet fejezem ki.   

A rendkívüli helyzetben kulcskérdés a felvételi lebonyolítása is

Bizony alaposan át kellett gondolni, milyen változtatások lennének szükségesek.  Az általunk javasoltak szerint megtörtént a felvételi követelmények kormányrendeletbe foglalt módosítása. A jelenlegi felvételi eljárásban a katonai alapképzésre jelentkezőknél eltöröltük a nyelvvizsgára vonatkozó követelményt, míg a fizikai felmérést a veszélyhelyzet elmúltát követő fél éven belül kell végrehajtani. Az egészségügyi és pszichikai alkalmasság-vizsgálat viszont maradéktalanul megtörténik Kecskeméten. Ebből nem engedhetünk, mert felelőtlenség volna beengedni olyan fiatalokat a honvédségbe, akiknek esetleg rejtett egészségügyi vagy pszichés problémájuk van. A pilóta-jelöltek számára előírt több napos alkalmasság-vizsgálat külön probléma – ezt nagy odafigyeléssel, napi szintű utazással szerveztük meg.  

1596078661

Hogyan tudnak vizsgázni a hallgatók ilyen körülmények között?

A záróvizsgákat tekintve, a Szenátus elfogadta a veszélyhelyzettel összefüggő, a Nemzeti Közszolgálati Egyetemet érintő szabályzatot. Fontos, hogy a hallgatók időben tudják: mikor, milyen módszertannal, és milyen értékeléssel történnek a vizsgák. Ezen a téren is a legnagyobb biztonságra törekedtünk, mert nem lehetett előre látni, milyen lesz a helyzet május-júniusban. Május 15-ig születik döntés arról, hogy távolléti írásbeli, vagy jelenléti írásbeli vizsgát tesznek-e a hallgatók. A szóbeli záróvizsga opciója jelenleg nem szerepel a tervek között, a mostani helyzetben ezt nem célszerű lebonyolítani. Ugyancsak lényeges a záróvizsgáknál, hogy az értékelés a szabályzóknak megfelelően történjen. Az egyik osztályzat a szakdolgozat elkészítése és védése. Utóbbi során az írásban feltett kérdésekre, írásban kell válaszolni. Másik osztályzat egy szakmai feladat megoldása, amit a hallgatók a záróvizsga napján a Neptun rendszeren küldött üzenetben kapnak meg, és 120 perc alatt kell kidolgozniuk. A záróvizsga érdemjegye a kettő osztályzat egyszerű számtani átlaga. Ehhez maximum 300 oldalnyi szakirodalmat lehet meghatározni. Mindenben arra törekedtünk, hogy a körülményekhez képest teljesíthető, ugyanakkor mérhető teljesítményt kérjünk. A legfontosabb feladatunk, hogy a hallgatóink minden képzési szinten és formában eredményesen fejezzék be tanulmányaikat.

Érkeztek-e a hallgatók részéről visszajelzések a távoktatással kapcsolatban?

A kar vezetése szoros kapcsolatban áll a hallgatói önkormányzattal, és az oktatás megítélésével kapcsolatban az egyetem kérdőíves felmérést hajtott végre. Másfélezer válasz alapján a visszajelzések azt mutatják, hogy az átállás sikeres volt. Kezelhető egyedi problémákon kívül rendszerszintű hiányosság nem merült fel.

1596078661

Mi a helyzet a nyelvvizsgákkal?

A kar Nyelvvizsgaközpontja, mint akkreditált vizsgahely, júniusra is meghirdette az ARMA és a STANAG típusú nyelvvizsgákat. Ezekre május 4-éig lehet jelentkezni, és eddig mintegy kétszázan éltek a lehetőséggel. Éppen ezért úgy döntöttem, hogy számukra rendkívüli nyelvvizsga-előkészítő távolléti kurzust szervezünk. A vizsga pontos végrehajtásáról a járványhelyzet függvényében később születik döntés, azonban a kar arra készül, hogy ezt a lehetőségek függvényében, és a járványvédelmi rendszabályok maximális betartásával megszervezze.

Mennyire helytálló a kar esetében a „minden rosszban van valami jó" közmondás?

Valóban, az oktatók számára a kihíváson túl a veszélyhelyzet egyben lehetőséget is jelent. Oktatóink számos előadást töltöttek fel az egyetemi webinárra, rengeteg tananyagfejlesztés készült el. Megítélésem szerint a félév végére jelentős digitális oktatási képességnövekedés következik be.  Ezt a tudást a jövőben a tisztképzésben sokoldalúan lehet hasznosítani.