Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Tévésztárok – a Magyar Honvéd magazin legfrissebb számából

Szöveg: honvedelem.hu |  2019. október 9. 11:13

A katonai alkalmazás tekintetében még „újoncnak” számító helikopterek fejlődésének két ázsiai konfliktus, a koreai és a vietnami háború, illetve az ott szerzett tapasztalatok adtak óriási lökést.

A második világháborút követően az Egyesült Királyság megpróbálta visszaállítani hatalmát a gyarmatain, így például Malajziában is, ahol azonban a komoly külső támogatást élvező helyi kommunista erőkkel került szembe. A britek a fegyveres konfliktus során helikoptereket is használtak, elsősorban sebesültmentési, majd csapatszállító feladatra. Minderre kezdetben az amerikai Sikorsky S–51 licencgyártású változata, a Westland WS–51 Dragonfly állt rendelkezésükre – mindössze három példányban.

A harcok előrehaladtával persze a forgószárnyasok száma folyamatosan növekedett, olyannyira, hogy a britek malajziai háborúját tekintjük az első olyan összecsapásnak, melyben ezek a repülőeszközök nagyobb szerephez jutottak: összesen több mint 40 darab Bristol Sycamore könnyű szállítóhelikoptert és a közepes kategóriát megtestesítő Sikorsky S–55-öst, valamint ez utóbbi brit változatát, a Westland Whirlwind-et használta három repülőszázad; egy a Királyi Haditengerészet, kettő a hadsereg részéről.

Rajtuk a világ szeme

A közvélemény figyelmét azonban ekkor már Korea kötötte le. Nem véletlenül: az ENSZ égisze alatt a Koreai-félsziget déli részét védelmező szövetséges (elsősorban amerikai) erők 1950 és 1953 között élet-halál harcot vívtak az északi csapatokkal, valamint az őket támogató kínai reguláris erőkkel.

Az amerikaiak már az összecsapások korai szakaszában bevetettek helikoptereket, nevezetesen a tengerészgyalogság VMO–6 századának négy Sikorsky HO3S–1-esét; ezekkel elsősorban taktikai felderítési, tüzérségi megfigyelő és helyesbítő, illetve gyakran sebesültmentő feladatokat teljesítettek.

További részletek a Magyar Honvéd magazin október 11-én megjelenő számában!