Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Tűzgyűrűk az éjszakában

Szöveg: Trautmann Balázs | Fotó: Rácz Tünde |  2020. június 12. 9:21

Kegyes volt az időjárás a szerdán a kecskeméti „csíkon” dolgozó fotósokhoz. Ha van valami, ami megdobogtatja a katonai repülés iránt fogékonyak szívét, az az esti felszállás során gyönyörűen világító utánégő lángcsóvája, benne az említett tűzgyűrűkkel.

1596080529

Persze nem a meghívott fotóriporterek és bloggerek kedvéért indultak útnak a JAS-39EBS HU Gripen vadászbombázók és hajózóik: komoly munka, éjszakai kiképző repülések folytak az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison. Mint Csák Sándor százados, a Dongó kiképző repülőszázad pilótája elmondta, megvan a szépsége és a veszélye is az éjszakai repülésnek. Csodálatos érzés az, amikor az ember éjszaka repülve magasra emeli az ülését és úgy érzi, egyedül van a sötét égbolton, tette hozzá a Gripen-pilóta. Igaz, az Antoine De Saint-Exupéry Éjszakai repülés című kötetétben is megénekelt „semmiben repülést" ma már nehéz átélni, hiszen Magyarországon a településszerkezet miatt mindenhol ott vannak az utcai lámpák, a házak, a gépkocsik fényei. Kanadában, a végtelennek tűnő gyakorlóterek felett azonban könnyen elérhető volt a teljes sötétség, tette hozzá a az NFTC pilótaképző programban végzett, majd ott oktatóként is repülő százados.

1596080529

A szépség mellett azonban vigyázni kell a dezorientáció veszélyére is. Ha nincsenek csillagok vagy más viszonyítási pontok, akkor eltűnhet a horizont, így a pilótának teljes egészében a saját műszereire kell támaszkodnia ahhoz, hogy biztonsággal tudja végrehajtani a repülési feladatát. Mint azt Csák százados kiemelte, a Gripen modern, LCD-alapú műszerfala ehhez minden támogatást megad, de mivel itt is műszaki berendezésekről beszélünk, a meghibásodás lehetősége, ha gyakoriságában elenyésző is, de létezik. Ekkor „veszik elő" a 30 naponta kötelező vészhelyzeti gyakorlások során tanultakat, ahol – többek között – éppen a fedélzeti műszerek meghibásodásának kezelését iy gyakorolják, mindenféle, így éjszakai repülési körülmények között. Amikor azonban minden működik (s azért ez a normális állapot), akkor csodálatosan szép dolog éjjel úgy végrehajtani a Gripennel egy bukfencet, hogy közben az egri Dobó tér fényeit látni odalenn…

GALÉRIA