Vaslovasok – a Magyar Honvéd magazin legfrissebb számából
Szöveg: honvedelem.hu | 2017. február 16. 14:12Az 1800-as évek második felétől számos országban próbálkoztak a kerékpár hadicélú felhasználásával, s a 20. század elején a legtöbb európai hadseregnek már volt bringás alakulata. A katonai alkalmazás tekintetében ez az időszak számított a vasparipák fénykorának, hiszen a motorizáció robbanásszerű fejlődésekor háttérbe szorultak, harcászati felhasználásuknak pedig a második világháború után végleg leáldozott.
Afroamerikai úttörők
Az Egyesült Államok hadseregében Nelson A. Miles javaslatára kezdtek el kísérletezni a vasparipákkal; a tábornok számára az ötletet a New York-i Madison Square Gardenben megtekintett hatnapos kerékpárverseny adta, 1891-ben. Mint írta, a lóval ellentétben a bringát nem kell etetni vagy itatni, ráadásul csendesebb és kisebb is annál, ebből adódóan a kétkerekű alkalmasabb az ellenség feltűnésmentes megközelítéséhez. Tesztelésre az afroamerikaiak alkotta – ám fehér tisztek által vezetett – 25. lövészezredet szemelték ki.
A Montana állambeli Fort Missoulában állomásozó alakulat, a „Buffalo Soldiers" katonái 1896-tól úttalan vidékeken közlekedve pedáloztak több ezer kilométert, hogy kiderítsék: alkalmas-e a kerékpár a terepen történő csapatmozgatásra? Első komolyabb „túrájukra" a porfelhőlovagok egyenként közel 35 kilogramm (76 font) súlyú felszereléssel indultak, s négy nap alatt 200 kilométert hajtottak.
További részletek a Magyar Honvéd magazin február 17-én, pénteken megjelenő számában!