Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Vaslovasok – a Magyar Honvéd magazin legfrissebb számából

Szöveg: honvedelem.hu |  2017. február 16. 14:12

Az 1800-as évek második felétől számos országban próbálkoztak a kerékpár hadicélú felhasználásával, s a 20. század elején a legtöbb európai hadseregnek már volt bringás alakulata. A katonai alkalmazás tekintetében ez az időszak számított a vasparipák fénykorának, hiszen a motorizáció robbanásszerű fejlődésekor háttérbe szorultak, harcászati felhasználásuknak pedig a második világháború után végleg leáldozott.

1596027676
Az első biciklis alakulat 1875-ben az olasz haderőnél jelent meg, a drótszamarak első ismert katonai alkalmazására pedig a második búr háborúban (1899–1902) került sor, ahol leginkább felderítési és üzenetkézbesítési feladatokra használták, de a szemben álló felek biciklis lövészei számos rajtaütést is végrehajtottak.

Afroamerikai úttörők

Az Egyesült Államok hadseregében Nelson A. Miles javaslatára kezdtek el kísérletezni a vasparipákkal; a tábornok számára az ötletet a New York-i Madison Square Gardenben megtekintett hatnapos kerékpárverseny adta, 1891-ben. Mint írta, a lóval ellentétben a bringát nem kell etetni vagy itatni, ráadásul csendesebb és kisebb is annál, ebből adódóan a kétkerekű alkalmasabb az ellenség feltűnésmentes megközelítéséhez. Tesztelésre az afroamerikaiak alkotta – ám fehér tisztek által vezetett – 25. lövészezredet szemelték ki.

A Montana állambeli Fort Missoulában állomásozó alakulat, a „Buffalo Soldiers" katonái 1896-tól úttalan vidékeken közlekedve pedáloztak több ezer kilométert, hogy kiderítsék: alkalmas-e a kerékpár a terepen történő csapatmozgatásra? Első komolyabb „túrájukra" a porfelhőlovagok egyenként közel 35 kilogramm (76 font) súlyú felszereléssel indultak, s négy nap alatt 200 kilométert hajtottak.

További részletek a Magyar Honvéd magazin február 17-én, pénteken megjelenő számában!