Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Helyükre kerültek az első tartóoszlopok

Szöveg: Demeter Ferenc |  2010. október 27. 5:12

Épül az új közúti híd a katasztrófa sújtotta Kolontáron. Az átkelő építésében a szentesi székhelyű MH 37. Rákóczi Ferenc Műszaki Ezred Alacsonyvízi Hídépítő Századának katonái vesznek részt, de munkájukat az alakulat speciális szakbeosztású katonái is segítik. A hídépítés első két napján az időjárás nem könnyítette meg a katonák munkáját.

A Magyar Honvédség katonái építik meg azt a hidat a Veszprém megyei Kolontáron,
amely a vörösiszap-ömlés napján megsemmisült régi átkelő helyén áll majd. A
munkálatokat október 25-én kezdték meg a szentesi műszaki ezred Alacsonyvízi Hídépítő Századának egyenruhásai.

A század parancsnoka, Baranyai István százados a honvedelem.hu-nak elmondta: október 23-án, szombaton érkeztek a településre az építéshez szükséges technikai eszközökkel és katonákkal. Sajnos a munka megkezdését nehezítette, hogy az ígéretek ellenére a Torna patak medrét nem tisztították meg a régi híd roncsaitól. A szentesi katonáknak kétnapos kemény munkával sikerült kiszedniük a felesleges beton és vasdarabokat, hogy megkezdhessék az építést. Összesen hat teherautónyi törmeléket emeltek ki a patakmederből. „Ez a két nap veszteség még behozható – folytatta a parancsnok –, s terveik szerint tudjuk tartani az átadási határidőt, a november elsejét." Egyébként a híd első tartóoszlopai már a helyükön vannak, az építés ezt követően már látványosabb lesz – tette hozzá a százados.

Az új hídról Baranyai százados elmondta: az átkelőt dr. Hubina István nyugállományú okleveles mérnök ezredes, a

Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem docense tervezte, aki a helyszínen felügyeli a kivitelezést. A híd alapzatát acélcsőből építik meg, illetve a többi tartószerkezet is acélból készül. Az átkelő felső része viszont fa burkolatot kap. Mindez a híd az üzemeltetőjétől fokozottabb felügyeletet igényel majd – fogalmazott a századparancsnok –, mert az elhasználódás miatt a fa burkolatot időnként cserélni kell. Az 5,8 méter széles és 15 méter hosszú szerkezet egyébként húsz tonna teherbírású lesz. A szélességből adódóan az átkelőn csak egyirányú gépkocsi forgalom közlekedhet majd, a gyalogosok számára viszont a híd mindkét szélén egy-egy méter széles utat alakítanak ki.

Az átkelő építésénél jelenleg több mint harminc szentesi katona dolgozik, de itt vannak azok az egyenruhások is, akik az ideiglenesen felállított TMM-híd forgalmát felügyelik valamint őrzik az itt lévő gépjárműveket és az építéshez használt technikai eszközöket.

 

 

 

Fotó: A szerző felvételei