Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Hadtörténeti világszenzáció a felújított Lajta monitor

Szöveg: Kánya Andrea |  2010. augusztus 12. 12:56

Augusztus 20-án, a Parlament előtti Duna-szakaszon kerül sor a Lajta monitor újrakeresztelési ünnepségére. A múzeumhajó fedélzetén megtekinthetőek lesznek a korabeli felszerelési tárgyak, lövegek hű másolatai, a hajó belsejében pedig korhű bútorok között tehetnek időutazást az érdeklődők.

A Lajtát 1871-ben, Újpesten bocsátották vízre. Az első fémből épült, géppel mozgatott hadihajó volt az Osztrák-Magyar Monarchia haditengerészetében, egyúttal az első, amely forgatható lövegtoronnyal rendelkezett. Személyzete a Monarchia katonáiból állt, jelentős részét magyarok tették ki. A monitor számos hadműveletben részt vett, így például a boszniai okkupációban is, a Tanácsköztársaság idején pedig csatlakozott a világ egyik első antikommunista felkeléséhez, a monitor-lázadáshoz.

A magyar állam tulajdonában és a Honvédelmi Minisztérium Hadtörténeti Intézet és Múzeum kezelésében lévő műszaki műemlék rekonstrukcióját a Zoltán Gőzös Közhasznú Alapítvány végezte el. A hajót európai uniós támogatásból állították helyre két másik hajóval, az 53 éves Neszmély lapátkerekessel és a 141 éves Zoltán gőzössel együtt, hogy azután a neszmélyi Öreghajó Skanzenbe költözzenek.
„A felújítási folyamat 1993-ban vette kezdetét. A Lajta monitor az akkor már svájci tulajdonban lévő Folyamszabályozó és Kavicskotró Vállalat hajóparkjában szolgált elevátor hajóként. Martonyi János akkori külügyi államtitkár, valamint Holló József, a Hadtörténeti Intézet és Múzeum főigazgatója segítségével Dr. Margitay-Becht András, a Császári és Királyi Dunaflottilla Hagyományőrző Egyesület elnöke mentette meg a hajót a bontástól, hiszen sikerült megvásárolni a vállalattól", mondta a honvedelem.hu-nak Balogh Tamás, a felújításban és az újrakeresztelés szervezésében közreműködő TIT Hajózástörténeti, – Modellező és Hagyományőrző Egyesület elnöke.

Mint azt lapunknak kiemelte, 1994-ben eltávolították a Lajta fedélzetéről az elevátor-szerkezetet. „1994 és 2005 között a hajó otthona az Újpesti Hadikikötőben, az MH I. Tűzszerész és Hadihajós Ezredénél volt, a rozsda eltávolítását és a hajó évente esedékes újrafestését is ők végezték. Az elevátor-szerkezet bontását az Újpesti Hajógyárban végezték el, ám – pénz hiányában – semmilyen más rekonstrukciós munka nem történt a hadihajón. Erre gyakorlatilag 2009-ig kellett várni, amikor is a Zoltán Gőzös Közhasznú Alapítvány egy uniós pályázat segítségével a megfelelő források birtokába került, és mintegy 350 millió forintos költséggel sikerült a felújítást elvégezni. A felújítás eredményeként a hajó őrzi az 1887-es eredeti állapot jellemzőit, így például az első amerikai monitorokra hasonlító lövegtornyot. Ugyanakkor már egy felépítmény is található a fedélzeten, melyet a vállalkozó kedvűek megmászhatnak", tette hozzá Balogh Tamás, kiemelve, hogy a hajón Nordenfelt-gyorstüzelők is láthatók és kipróbálhatók lesznek. „Érdekesség, hogy a hajó 1887 és 1894 közötti állapotát rekonstruálták: ebben az időszakban a Lajta nem bántott senkit, semmilyen hadműveletben nem vett részt", emelte ki.

 

Az egyetlen

A világ első monitora az USS Monitor volt, amely John Ericson svéd mérnök tervei alapján 1862-ben épült az Amerikai Egyesült Államokban. A hadihajó-típus hamar elterjedt a világban, így 1862 és 1965 között nagyjából mintegy 200 készült belőle – mindazonáltal jelenleg összesen hét, részben vagy egészben megmaradt monitor létezik a Földön, beleértve ebbe az állami ünnepségen bemutatásra kerülő magyar monitort is. „A Lajta a Hadtörténeti Múzeum azon kevés gyűjteményi tárgya közé tartozik, amely az egész világon érdeklődésre tart számot. E hajó az egyetlen olyan folyami monitor ebből a hétből, amely nemcsak hogy fennmaradt, de fel is újították", mondta az elnök. Mint kifejtette, a Bodrog nevű másik folyami monitor az első világháború után jugoszláv tulajdonba került, és ott Sava néven szolgált tovább. „Úszó munkagépként használják, és nem lehet tudni, hogy súlyosan elöregedve meddig képes még a felszínen maradni. Az értékét már felismerték, hiszen a hajót védetté nyilvánították, de semmilyen rekonstrukciós munka nem kezdődött meg annak érdekében, hogy a Lajtához hasonlóan felújítsák."
Balogh Tamás kiemelte: az Osztrák-Magyar Haditengerészet egykori hadihajói közül a Lajta az utolsó, mely fennmaradt – az említett Bodrogon kívül. „Néhány évvel ezelőtt a tengerparton megtalálható volt a Dalmat nevű jacht, mely a dalmáciai kormányzóé volt – a hajó szintén az Osztrák-Magyar Monarchia hadihajója volt -, de tavaly, nem sokkal a teljes felújítását követően vontatás közben elsüllyedt, és mintegy 50 méteres mélységbe süllyedt az Adrián, így a Lajta maradt az utolsó eredeti osztrák-magyar hadihajó, mely felújítva várja a látogatókat."

Fedélzetre fel!

A rekonstruált hajó idén augusztus elsején érkezett régi támaszpontjának városába, Budapestre. A monitort a Sopron vontatta az újpesti öbölbe, ahol a felújítás befejező mozzanatait elvégezte a Zoltán Gőzös Alapítvány 3 munkása és a 20 lelkes önkéntes.

A hajó augusztus 20-án, immár teljesen újjászületve vesz részt az államalapítás ünnepén. „Az ünnepségek keretében a hajó újrakeresztelésére kerül sor. Ezt követően délután 5 órától este 8 óráig a nagyközönség számára is megnyitjuk a hajót az Akadémia 3-as hajóállomásnál (a pesti alsó rakpart és az Arany János utca találkozásánál). Az érdeklődők a hajó belsejében berendezett állandó kiállítást, a korhűen, eredeti bútorokkal rekonstruált hajóbelsőt is megtekinthetik majd, ahogyan a legénységi szállást, a tiszti szállást, és a lövegtornyot is – itt ágyúmásolatokkal találkozhatnak a látogatók, valamint a már említett Nordenfelt-lövegek is megtalálhatóak lesznek, melyet a TIT Hajózástörténeti Modellező és Hagyományőrző Egyesület titkára, Bicskei János hajókovács készített el."

Fotó: Dévényi Veronika, archív