Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Példaértékű változások

Szöveg: honvedelem.hu |  2012. március 2. 11:11

Dr. Szarka Gábor 2012. február elsejétől miniszteri biztosként felügyeli a hazafias nevelésen és az életpályamodell kialakításán túl, a Magyar Honvédség életét hosszú távon meghatározó tisztképzést is. A Honvédelmi Minisztérium kabinetfőnökével a szerteágazó feladatrendszer elemeiről beszélgettünk.

1595932223
Az új nemzeti alaptanterv tervezete szerint a hazafias nevelés nagy hangsúlyt fog kapni a köznevelés rendszerében.

A hazafias, honvédelmi neveléssel is erősíteni szándékozunk Magyarország állampolgárainak társadalmi szolidaritását, és ez a folyamat a haderő társadalomba való „visszatérésének" egyik eszköze is lesz. Az általános iskolától a középiskola befejezéséig terjedő időszakban a köznevelési intézmények pedagógusainak oktató-nevelő munkáját kívánjuk segíteni, támogatni, míg a felsőoktatásban választható tantárgyként lehet majd honvédelmi alapismereteket tanulni. A honvédelem nemzeti ügy, ennek megfelelően a honvédelmi nevelés programja az oktatási folyamat egészét átszőve biztosítja majd a felnövekvő nemzedékek számára az ehhez szükséges ismereteket.

Milyen újszerű módszerek segíthetik megismertetni a tizenévesekkel a haza védelmét történelmi oldalról és az aktuális események, feladatok szempontjából?

Először is egy olyan rendszer kiépítésére van szükség, amely az iskolákban folyó oktató-nevelő munkát támogatja és egészíti ki. Jelenleg még zajlik a stratégia kidolgozása, melyről Hende Csaba honvédelmi miniszter a tavasz elején dönt. Annyit azonban már most is elmondhatok, hogy a tervezet szerint egy keretrendszer épül ki, amelyben vagy a járási szinten lévő védelmi igazgatási szakember, vagy a hadkiegészítési szakember – munkaköri feladatként – helyi szinten fogja koordinálni a honvédelmi nevelés programjának rendezvényeit. Ezekből a járási, megyei és országos szinten megvalósuló rendezvényekből alakulhatnak majd ki a felmenő rendszerű versenyek, vetélkedők vagy egyéb események. A program működtetése és sikeressége a társadalom széles rétegeinek fokozatos bevonásával valósítható meg, ezért is fontos, hogy megtaláljuk azokat a partnereket, akik személyes érdeklődésük, elhivatottságuk miatt részt kívánnak venni ebben az új feladatban. Mindezekhez elengedhetetlen a pedagógus társadalom aktív közreműködése, amely a Magyar Honvédség szerepvállalásával kiegészülve jelenti a garanciáját a hazafias nevelésnek és a minőségi oktatásnak.

Az interjút teljes terjedelmében a Magyar Honvéd magazin március 9-én, pénteken megjelenő számában olvashatják el!