Súlyos légibaleset két halálos áldozattal – összefoglaló
Szöveg: honvedelem.hu | 2008. június 20. 19:43Súlyos légibaleset történt péntek délelőtt Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében, a Fehérgyarmati Repülőtér közelében: egy kiképzésre használt L 39 Albatros katonai repülőgép egy manőver közben a földhöz csapódott. A balesetben mindkét pilóta meghalt.
Eltérhettek a kiszabott feladattól a Fehérgyarmat és Nábrád között egy használaton kívüli repülőtérre lezuhant kiképző gép pilótái – mondta a helyszínen a szlovéniai tartózkodását megszakító Szekeres Imre honvédelmi miniszter. A rendelkezésre álló eddigi adatok szerint a pilóták egy nem tervezett és rendkívül kockázatos manővert hajtottak végre a géppel – mondta a tárca vezetője. Hozzátette: ezt persze a további vizsgálat tisztázza majd pontosan, amit segíthet, hogy van szemtanú és rendelkezésre áll egy videofelvétel is. A gép fekete dobozát is megtalálták. A baleset pontos körülményeinek kivizsgálására az illetékes hatóságok – a Nemzeti Közlekedési Hatóság és a Közlekedésbiztonsági Szervezet – bevonásával kerül majd sor.
A súlyos katasztrófa pénteken délelőtt történt. Az Albatros 10:25-kor szállt fel a kecskeméti repülőtérről, 11:02-kor zajlott az utolsó kommunikáció a géppel, utána megszakadt a kapcsolat. Az első jelzéseket fél 12-kor kapták meg a hatóságok arról, hogy ég egy repülőgép Fehérgyarmat mellett, lakott területtől 500 méterre. A katonai gép 200 méteres magasságban hajtott végre feladatot. A pilóták katapultálni próbáltak, de az alacsony magasság miatt ez eredménytelen volt. A hátul ülő pilótát kilőtte a katapult, az elöl ülő nem tudta elhagyni a gépet.
A tűzoltók a legmagasabb, 5-ös fokozatú kiemelt riasztási fokozattal vonultak a helyszínre, ahol a kigyulladt repülőgépet gyorsan eloltották. A környéket és az oda vezető utakat lezárta a rendőrség és a katasztrófavédelem. Szekeres Imre honvédelmi miniszter szlovéniai látogatását megszakítva érkezett a helyszínre, Havril András vezérezredes és Tömböl László mk. altárbornagy, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság parancsnoka szintén oda siettek.
Tapasztalt kiképző és tehetséges növendék
Az elhunyt kiképzőpilóta, Janicsek András alezredes (nagy kép) nemrég tért vissza egy kanadai programról, ahol szintén kiképzőként dolgozott. Több mint 2700 repült óra van a háta mögött, MiG-29-est is vezetett. 1965. december 12-én született, 1989-ben végzett a Kilián György Repülő-Műszaki Főiskola repülőgép-vezető szakán, majd 1996-ban diplomázott a Zrínyi Miklós Katonai Akadémián. Különböző repülő beosztásokban teljesített szolgálatot, az elsők között vett részt a kanadai NFTC programban, először mint kiképzendőepülőgép-vezető, majd a későbbiekben mint repülőgép-vezető oktató. A Magyar Honvédség egyik legjobb pilótája volt.
A 47 éves alezredes 3 gyermekes családapa volt, a 31 éves rozsályi származású főhadnagyot szülei gyászolják. Sólyom László köztársasági elnök és Gyurcsány Ferenc miniszterelnök részvétét fejezte ki a családoknak és a hozzátartozóknak. Mint Szekeres Imre elmondta, a Magyar Honvédség a megfelelő tiszteletadással fog búcsúzni az elhunyt vadászpilótáktól és családjukat is segítik. A miniszter “értelmetlen és felesleges halálnak" nevezte a történteket.
A gép
A kimondottan kiképzési célokra kifejlesztett cseh gyártmányú repülőgépet 1993 óta használja a magyar légierő: a típust nagyon üzembiztosnak és pilótabarátnak tartják. A lezuhant Albatros jól karbantartott, repülésre alkalmas gép volt – hangsúlyozta Bocskai István, a tárca szóvivője. A Magyar Légierő 1993-ban kapott az egykori keletnémet légierő hagyatékából 20 L39-ZO repülőgépet, ebből 12 gép állt Kecskeméten szolgálatba, a maradék nyolcat tartalék alkatrésznek szánták. Magyarországon legutóbb 1995. július 25-én, Abony közelében zuhant le L39-es gép, a pilóták akkor sikeresen katapultáltak. 2002. október 29-én a szlovákiai Kassa közelében zuhant le Albatros L39-es típusú repülőgép két magyar katonával a fedélzetén. Vadas Jenő alezredes és Molnár Gyula őrnagy a magyar és a szlovák védelmi minisztérium között megkötött szerződés alapján végeztek gyakorlórepüléseket Szlovákiában: mindketten katapultáltak és szerencsésen átvészelték a balesetet.
Az L-39 Albatrost a csehszlovák Aero Vodochody csapata fejlesztette ki, Jan Vlcek vezetésével. A sikeres L-29 Delfin utódtípusának első porotoípusa 1968. november 4.én szállt fel először. A repülőgép a Csehszlovák Légierő és a Varsói Szerződés lapavető kiképző sugárhajtóműves repülőgépe lett. Az 1972 óta gyártott gépek számos országban és földrészen hajtanak végre ma is kiképző feladatokat. Több példányát civil magánpilóták is repülik, számos amerikai és európai légibemutatón is találkozhatunk ezekkel a példányokkal.
A Progress AI-25TL hajtóművel felszerelt, hangsebesség alatti típust a pilóták kedvelik, hiszen a hibákkal szemben toleráns, jól repülhető típus. Szerkezete egyszerű kialakítású, mely az üzemeltetését, karbantartását könnyíti meg. A gépet két, cseh gyártmányú VS-1-es katapultüléssel látták el.
Az L-39ZO már egy megerősített, az oktatás mellett könnyű támadó feladatokra is alkalmas vááltozat. Ezt segíti elő megerősített szárnyszerkezete, a négy felfüggesztőpont, illetve a törzs alá illeszthető gépágyú-konténer. A típusváltozat első repülésére 1975. augusztus 25-én került sor.
Az Albatrosz-család legújabb tagjai, az L-139 kiképző és az L-159 ALCA könnyű harci repülőgép korszerű, a világ élvonalába tartozó repülőgépek. Ezeket a típusváltozatokat már modern avionikai és fegyverrendszerekkel látták el. A többfunkciós színes LCD-panelekre épülő pilótafülke kiképzése lehetőséget nyújt arra, hogy a növendékeket korszerű vadászbombázó repülőgépekre képezzék át. Ilyen feladattal a magyar pilóták is repülnek a Csehországtól bérelt L-139-eseken.
Fotók: honvedelem.hu, www.baon.hu, www.szon.hu, MTI (Balogh Lóránt)