Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Száguldás lőtereken át

Szöveg: Kálmánfi Gábor |  2008. március 20. 11:41

Mint az közismert, az idei Dakar Rali terrorfenyegetések miatt elmaradt. A Dakar eddigi struktúráját átgondolva, a szervező Amaury Sport Organisation (A.S.O.) új rali sorozat elindítását jelentette be, amelyet Dakar Series-nek kereszteltek el. A sorozat első helyszíne Magyarország, de ami katonai szempontból még fontosabb: a versenyek egy része honvédségi lőtereken zajlik.

Például a táborfalvai lőtéren is, ahol ma versenyautó-bemutatóval egybekötött sajtótájékoztatót tartottak.

Dr. Szekeres Imre honvédelmi miniszter kiemelte: a tárca azért támogatja ezt a versenyt, mert a viadal a fiatalok számára ösztönző lehet: sokan saját maguk is ki szeretnék majd próbálni a az autóversenyzést. A Magyar Honvédségben szolgálóknak pedig lehetősége nyílik arra, hogy „értékes technikákat" vezessenek… – hangsúlyozta.

– Döntés született arról, hogy 2009-től honvédségi rali-csapatok is alakulnak. Először honvédségen belüli versenyeken válogatjuk ki a legjobb versenyzőket, akik aztán majd hazai, illetve külföldi futamokon is rajthoz állnak. A szervezésben a Palik Racing Team segít majd nekünk – jelentette be a tárca első embere.

Szalay Balázs autóversenyző elmondta, hogy az április 19-26 –a között megrendezendő Dakar Series Central European Rally (CER) vagyis a Közép-Európa Rali, Budapestről indul és négy magyarországi, valamint három romániai (erdélyi) szakasz után Balatonfüreden fejeződik be. Az összesen 3300 kilométeres versenyen az összes gyári csapat képviselteti magát, a világ élvonalába tartozó pilótákkal (mint például Carlos Sainz.) A gyorsasági szakaszok csak olyan honvédségi katonai lőtereken lesznek, amelyek rendszerint gyakran szolgálnak hasonló versenyek helyszínéül. Az úgynevezett összekötő szakaszokon a versenyben résztvevő gépjárművek csakis a KRESZ szabályok betartásával közlekedhetnek, melyeket a szervezők külön traffipaxok telepítésével is ellenőriznek. Az egyes szakaszok kialakításánál a környezetvédelem is döntő szerepet játszott.

Hasonlóan a Dakar Ralihoz, a Közép-Európa Ralin is három járműkategóriában lehet indulni: motorkerékpár vagy quad, autó és kamion. A két versenykategória is hasonló – professzionális vagy amatőr. A nagyon komoly médiaérdeklődéssel övezett versenyen 135 motor, 86 autó és 41 kamion áll rajthoz. A honvédség a lőterek biztosítása mellett speciális mentőegységekkel is segíti a versenyt.

A szikár tények után a magyar rali-sport leghíresebb versenyzői Palik László, Szalay Balázs és Darázsi Zsolt tartottak rövid bemutatót. Palik László például honvédelmi miniszteri navigáció mellett tett megy egy kört a lőtéren. (Nem tévedtek el és Szekeres Imre sem járt úgy, mint a Taxi-filmek átlagos utasai…)

A dinamikus bemutató mellett a média képviselői kívülről-belülről megtekinthették Szalay Balázs Opel Antara típusú autóját, illetve Darázsi Zsolt – eredetileg katonai célokra készült – 18 tonnás MAN kamionját, amellyel a tavalyi Dakar Ralin az eddigi legjobb magyar helyezést (16. hely) érte el.

1595874341

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1595874341

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

fotók: Rácz Tünde

A Közép-Európa Rali 2008. programja:

2008. 04. 17. – Bemutatkozó fesztivál Szegeden
2008. 04. 18. – A magyar versenygépek műszaki átvétele Budapesten
2008. 04. 19. – A külföldi versenygépek műszaki átvétele Budapesten
2008. 04. 20. – Budapest-Nagybánya szakasz Gyorsasági szakasz a táborfalvai lőtéren
2008. 04. 21. – Nagybánya-Szováta szakasz
2008. 04. 22. – Szovátai szakasz
2008. 04. 23. – Szováta-Debrecen szakasz
2008. 04. 24. – Debrecen-Veszprém szakasz 2 gyorsasági szakasz a táborfalvai lőtéren
2008. 04. 25 – Veszprémi szakasz 2 gyorsasági szakasz a jutaspusztai lőtéren
2008. 04. 26. – Veszprém-Balatonfüred szakasz, díjkiosztó, gálaest Gyorsasági szakasz a jutaspusztai lőtéren
2008. 04. 27. – Hazautazás