Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Hősként halt meg a Nyerpa egyik katonája

Szöveg: MTI/honvedelem.hu |  2008. november 12. 7:41

Újabb részleteket közöltek orosz lapok a húsz áldozatot követelő tengeralattjáró-balesetről. Mindenkinek volt oxigénmaszkja, de akadt, aki azért tette félre, mert zavarta volna a pihenésben. A legénység egyik tagja életmentő akció közben halt meg.

Az orosz nukleáris meghajtású tengeralattjárón bekövetkezett balesetben túlélők elbeszélése szerint kétszer került freongáz a legénységi kajütbe: előbb az ottani (vélt) tűz miatt, majd odakerült valamiért a torpedórekeszbe való adag is.

A Komszomolszkaja Pravda című lapnak a fokinói katonai kórházban kezelt sérültek elmondták: mindenkinek volt oxigénmaszkja, hangjelzést is adott a tűzoltórendszer, a rangidős parancsot pedig adott a maszkok felvételére, de volt, aki így is telibe kapta a gázt, és azonnal elkábult, mások gyakorlat híján nem tudták elég gyorsan felvenni és beszabályozni, egyesek pedig odébb tették, hogy ne legyen útban, amikor éppen pihenni tértek a műszak után.

Össze kellett fogdosni a csapat tagjait

Elmondták, hogy a csapatot úgy szedték össze a fél országból, volt, aki Kamcsatkáról érkezett, mert nagy a hiány szakértő mérnökökből és munkásokból egyaránt, és sokan nem is akartak részt venni a Nyerpa kipróbálásában. Egy szakértő hozzátette: régebben évente több ilyen hajót is átadtak, manapság jó, ha ötévente egy elkészül.

Legalább egy igazi hős is volt a tengeralattjárón: az Amur menti Komszomolszk hajógyárából a 25 éves Alekszandr Nyezsurov apjával, Vlagyimirral együtt vett részt a próbaúton. A fiú idejében felöltötte a maszkot, és apja keresésére indult. Mikor megtalálta eszméletlen állapotban, ráadta saját maszkját, és felvonszolta egy szinttel feljebb, majd újra lement másokat menteni, és közben életét vesztette.Apja a fokinói kórház intenzív osztályán van súlyos fagyási sérülésekkel.

Bolsoj Kamenyben, ahová befutott a Nyerpa, négy halottat gyászolnak.

A kiképzés általában formális
Nyikolaj Markovcev első osztályú tartalékos kapitány, aki sokáig szolgált atommeghajtású tengeralattjárókon, majd a Szövetségi Biztonsági Szolgálatnál a tengeralattjáró flottát felügyelte, a lapnak nyilatkozva kijelentette: alighanem tűz volt a Nyerpán, csak ezzel magyarázható az áldozatok nagy száma, de a részletek soha nem fognak nyilvánosságra kerülni.

Hozzátette, tapasztalata szerint a hajógyári átadó csapat kiképzése általában formális, ezért a civilek többnyire felkészületlenül kerülnek a tengeralattjáróra, ahol több mint száz civil jelenléte mindenképpen veszélyes.

Arra a kérdésre, hogy milyen veszélyekkel kell még számolni, Alekszandr Lanszkov első osztályú tartalékos kapitány, egy atommeghajtású tengeralattjáró volt parancsnoka úgy vélte: a legfőbb veszélyt az elavult technika és fegyverzet jelenti, mindenekelőtt azok a tengeralattjárók, repülőgépek, helikopterek, hagyományos és nukleáris rakéták, vegyi töltetek, amelyeknek rég lejárt a garanciája.