Hosszú szolgálat – a Magyar Honvéd magazin legfrissebb számából
Szöveg: honvedelem.hu | 2021. március 12. 15:02Közel öt évtizeden át volt a magyar haderő alapvető szállítórepülőgép-típusa a 2020 júniusában elbúcsúztatott An–26-os. A hajózók visszaemlékezései szerint az „Ordító egér” rövid hatótávolságát megbízhatóságával ellensúlyozta.
Legendás típust alkottak az Antonov tervezőiroda mérnökei az 1960-as évek végén: a mai napig számos ország légierejében teljesít szolgálatot az An–26-os, emellett sok kisebb légitársaság ugyancsak alkalmazza a kifejezetten zord vidékeken is remekül helytálló gépet. Kecskeméten 2020. június 23-án szállt le utoljára a „Teve” szállítórepülő-század 406-os oldalszámú példánya, melynek díszkíséretet adott a honvédség két Gripenje is. Komoly múltra visszatekintő szolgálatnak lett vége azon a napon: 46 esztendő után vonult nyugdíjba az „Ancsa”.
A kezdetek
A második világháborút követően, a magyar haderő újjászervezésénél a légi szállítási képesség igénye is felmerült. A néphadsereg első Liszunov Li–2T típusú kétmotoros gépei 1949 szeptemberében érkeztek meg az országba. A Li–2P utasszállító változattal együtt ez a jól bevált variáns – az amerikai Douglas C–47 Skytrain licenc alapján gyártott szovjet megfelelője – jelentette a merev szárnyú légi szállítás gerincét, amelyet később még egy eredeti C–47-es is kiegészített.
További részletek a Magyar Honvéd magazin március 12-én megjelenő számában!