Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Húsztonnás járművek és csikorgó lánctalpak

Szöveg: Szűcs László |  2008. február 13. 16:25

Az elmúlt néhány hónapban több harcjármű-vezető is leszerelt a győri MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezredtől. Az alegységek személyügyi tisztjeinek az üresen maradt beosztásokat, belső átcsoportosítással rövid időn belül sikerült feltölteniük, ám néhány harcjármű-vezetői munkakörbe olyan szerződéses katonák kerültek, akik még nem rendelkeztek a megfelelő jogosítványokkal. Éppen ezért szükségessé vált egy harcjármű-vezetői tanfolyam indítása. A kurzus utolsó hetének egyik kiképzési napját a honvedelem.hu is megtekintette.

Csikorgó lánctalpak szaggatják a győri laktanya melletti gyakorlótér homokos talaját. A lánctalpas alvázra szerelt KUB légvédelmi rakéta indítóállványok egymás mögé sorolva tűnnek elő az erdőből. Az oszlopot egy-egy BTR–80-as páncélozott szállító harcjármű vezeti és zárja. Az egyik tisztáson menetből harcrendet foglalnak. A hozzá nem értő szemlélő számára úgy tűnik: rövid időn belül akár tüzelhetnének is…

1595873137
– Rendben van! – állítja meg a mozzanatot Kovács Péter százados, az ezred első légvédelmi rakéta osztályának kiképző tisztje, majd kiadja a „harcjárműről!" parancsot. A vasszörnyek kezelőszemélyzete néhány másodperc alatt felsorakozik. Újabb eligazítás, újabb menetparancs, s az oszlop füstbe és a felvert porba burkolózva máris tovább áll. A katonákon látszik az összeszokottság.

Persze nem volt ez mindig így – meséli Molnár Sándor alezredes az első osztály parancsnoka. Négy héttel korábban, amikor elkezdték a harcjármű-vezetői tanfolyamot, bizony még nem ment minden ennyire gördülékenyen. A kiképzendő katonák hiába érkeztek az alegységen belülről, sokuknak meg kellett szokni, hogy ezentúl egy húsz tonnás monstrumot kell irányítaniuk.
A tanfolyam első hete egyébként az elméleti ismeretek elsajátításával telt el. Ekkor ismerkedtek meg a bonyolult berendezéssel, és a típus minden sajátosságát igyekeztek elsajátítani. A következő kiképzési héten az üzemeltetési ismereteket gyakorolták. Olyannyira, hogy saját maguk hajtották végre az indítóállvány és az ugyancsak lánctalpas alvázra szerelt önjáró felderítő és rávezető állomás vezetési gyakorlatra történő felkészítését. A négy hetes kurzus második felét ugyanis végig a gyakorlótéren töltötték a leendő harcjármű-vezetők.

– Ezen tíz nap alatt katonáink gyakorolták mindazon technikai fogásokat, amelyek a harcjármű biztonságos üzemeltetéséhez kellenek. Vagyis egyebek mellett elsajátították a vasúti szállításhoz szükséges bevagonírozási ismereteket, a trélerre történő fel-, és leállást, valamint a bonyolult és a szennyezett terepszakaszok leküzdését – mondja Molnár alezredes, aki elárulja azt is, hogy a két hetes vezetési gyakorlatot már közösen szervezték meg a második légvédelmi rakéta osztály kiképzendő állományával. A Mistral légvédelmi rakétákkal felszerelt alegységnél csak gumikerekes járművek vannak rendszeresítve éppen ezért az ott szolgáló katonák BTR–80 típusú harcjárművekkel teljesítették az előírt feladatokat. A Mistralosok számára egyébként ugyancsak négy hetes volt a harcjármű-vezetői kiképzés, az első két hetet azonban alegység-szinten teljesítették.

1595873137
 

Amíg mi beszélgetünk, a kiképzendő katonák rövid szünetet tartanak. Ekkor derül ki, hogy egyikük egy fiatal hölgy. Soproni Krisztina őrmester egyébként indítóállvány-parancsnok, de úgy gondolta: mindenképpen hasznos számára, ha vezetni is megtanulja a reá bízott monstrumot. Elképzelésével parancsnokai is egyetértettek, s ha sikerül teljesítenie a vizsgát, akkor ő lesz az országban az egyetlen, KUB-on szolgáló, női harcjármű-vezető.

Amúgy a harcjármű-vezetők kiképzéséről szóló szabályzat előírásai szerint legalább hetven kilométert teljesítenie kell

1595873137
egy-egy katonának, mielőtt megszerezhetné a jármű vezetésére jogosító papírt. A leendő győri harcjármű-vezetők azonban már több mint száz kilométert vezettek – tájékoztat Kovács százados, így az állomány nagy esélyekkel vághat neki a vizsgának.

Az első légvédelmi rakéta osztálynál a harcjármű-vezetői tanfolyamot egy úgynevezett tábori komplex foglalkozás követi – tájékoztat Molnár alezredes. Az egy hetes, gyakorlóteres kiképzés során, fiktív harcászati helyzet alapján végzik munkájukat a KUB-os osztály katonái. Akiknek három napig célkövetésre is lesz lehetőségük, hiszen szakfeladataik gyakorlását a kecskeméti repülőbázis Albatrosz vadászgépei és a szolnoki helikopterbázis Mi–24-es harci helikopterei is segítik. A tábori komplex kiképzés egyébként már a pápai bázisrepülőtéren, március első hetében végrehajtandó, NEWFIP nevű, NATO-szintű elektronikai hadviselési gyakorlatra történő felkészülés jegyében zajlik – árulja el az osztályparancsnok.

1595873138
 

Azt már Varga László mérnök dandártábornoktól, az ezred parancsnokától tudom meg, hogy a márciusi gyakorlat mellett több, fontos feladat résztvevője is lesz a győri alakulat idén. A NATO-együttműködésre felajánlott Mistral üteg képesség-ellenőrzése után, mondhatni az ellenőrzés részeként, éles rakétaindítást hajtanak végre az ősszel. Mégpedig a szövetség Krétán található, légvédelmi rakéta szakcsapatok számára fenntartott lőterén. Emellett pedig az ELITE 2008 fedőnevű elektronikai hadviselési gyakorlásra is készül az ezred. Ennek során más nemzetek haderőiben rendszeresített légvédelmi rakéta technikai eszközök és a magyar rendszerek kompatibilitási tesztjeit is el tudják majd végezni.

Fotó: Galovtsik Gábor